Lottiz
Jag har massor med frågor och har lagt alla bilderna på en hemsida:

Bilder på växterna

( http://w1.736.comhem.se/~u73609381/ )

1. Vad är det för något? Kan man toppa den eller skära ner den, den har blivit så fult lång och ranglig...

2. Liksom den förra växten är denna skvätt-iväg räddad från en säker död hos min granne *skrattar*. Den är så läskigt långsmal, och jag antar att det beror på att den stått i en rum utan fönster, men kan man bota det på nåt mer sätt än bara med mitt söderfönster? Den var halvdöd när jag fick den, så alla blad är helt nya, men brukar dom inte bli mycket större än så?

3. Vad heter denna? Hittade den på ica i höstas och gillade den, men dom hade inget namn... För någon månad sen öppnade jag fönstret brevid den och hälften av bladen ramlade av.

4. Fånigt, en sån vanlig kaktus och jag har glömt namnet.

5. Min mamma fick den här fönsterfikusen och en till när hon vad ung och flyttade hemifrån. Den ena är lika liten som en vanlig fönsterfikus, men den här på bilden har vuxit sig över 150cm. Problemet är att den har skjutit iväg så spretigt och fult, att den är stor är bara roligt. Kan man helt fräckt kapa några grenar, eller ska man kämpa med att binda ner den? Det verkar aldrig komma några skott på mitten av grenarna, kan man inte lura fram det?

6. Naturligtvis har några avocadokärnor hamnat i jorden oxå. Kärnan har hela tiden legat ovan jord. Nu planterade jag om alla växter inför våren, och då försökte jag pilla bort kärnan. Det gick inte så jag satte den helt enkelt under jorden. Kommer den att mögla då?

Är utöver frågorna tacksam för andra tips och kommentarer...
Åsa, mälardalen zon 2
1. Tänkte först crassula men när jag tittade på de andra bilderna bredvid ser det mera ut som en Kalanchoe, det borde gå bra att toppa.

3. Det var en lätt växt sådana odlas på jobbet, Ficus binnendijki, bambufikus.

4. Finns många liknande sorter, säljs i handeln under namnen Påskkaktus, julkaktus, novemberkatus. Går lättast att få i blom ifall man har dem ute under sommaren och en bra bit in på hösten så att den får en kylperiod.

5. Fönsterfikusen har troligtvis blivit sådär ranglig pga ljusbrist och ålder, den brukar lätt bli så när den blir äldre och då man har dem en bit in i rummet. Klipp sticklingar och tillverka nya plantor som du ger riktigt mycket ljus så att de blir kompakta och fina.
Lottiz
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-02-2004, 14:06)
1. Tänkte först crassula men när jag tittade på de andra bilderna bredvid ser det mera ut som en Kalanchoe, det borde gå bra att toppa.

3. Det var en lätt växt sådana odlas på jobbet, Ficus binnendijki, bambufikus.

4. Finns många liknande sorter, säljs i handeln under namnen Påskkaktus, julkaktus, novemberkatus. Går lättast att få i blom ifall man har dem ute under sommaren och en bra bit in på hösten så att den får en kylperiod.

5. Fönsterfikusen har troligtvis blivit sådär ranglig pga ljusbrist och ålder, den brukar lätt bli så när den blir äldre och då man har dem en bit in i rummet. Klipp sticklingar och tillverka nya plantor som du ger riktigt mycket ljus så att de blir kompakta och fina.

1. Letat bilder på nätet, crassula tycker jag att den är väldigt lik. kalanchoe blommar väl och har inte så markerade grenar och små blad? Den har aldrig under sitt hårda liv blommat.

3. Ahh, ganska logiskt namn=) tack.

4. vet du hur kalla grader den kan klara?

5. Ja, med tanke på att den är över 50 år så är det väl ursäktat=) Lustigt att den andra som köptes samtidigt fortfarande inte har vuxit alls. Förutom deras fem första år, har den stora stått i ett gassande, otroligt stort söderfönster. Den lilla har stått inne på ett köksbord långt från solen. Ljusbrist låter inte som orsaken, men det kanske har med generna att göra? *undrar*

Hur ska jag våga ta sticklingar? Jag vill absolut inte döda moderplantan. Kan man klippa en hel sån tjock gren bara, den har ju inga tunnare kvistar? Bör jag stoppa dom i vatten, jord eller sticklingsprep.? Läskigt, men det vore roligt om man lät fler plantor föra traditionen vidare.

Tack så jättemycket för dina svar! Jag hoppas att nån kan komma och fylla i det sista bara =)
Åsa, mälardalen zon 2
Kalanchoë blommar sällan hemma hos oss de måste få kortdagsbehandling för att blomma.

Kaktusen brukar klara sig bara det är någon plusgrad på hösten, men att plötsligt ta ut den från ett varmt bostadshus direkt ut i kyla med någon plusgrad gillar den nog inte den måste sakta få vänja sig vid svalare klimat. (ibland klarar de även lättare frost jag glömde en ute när det var nattfrost den tappade lite blad men den överlevde).

Angående fönsterfikusen det är bara att klippa sticklingar på det gröna i toppen 1-2 blad per stickling räcker. Skär av sticklingen precis under ett blad och ta bort det blad som finns längst ner på sticklingen och tryck ner sticklingen i en kruka med såjord, vattna och sätt en plastpåse över. Ställ ljust men ej i gassande solljus.
Lottiz
ok, tyckte ändå att blad å så liknade crassula mer, men jag är verkligen ingen expert och vet inte.

att man ska vänja dom långsamt har jag både hört förr och kan räkna ut. vad jag inte förstår dock är hur man kan ta dom direkt från 0 gradigt in i torr, varm rumsluft?

Först förstog jag inte alls det där, men nu har jag studerat den väldigt noga och tror att jag vet hur jag ska göra. Men då undrar jag också om det kommer att komma ut nya skott där jag har klippt?

Vad händer om jag sågar av en av grenarna? Kommer den att blöda massor eller är det problemfritt? Kan det komma nya kvistar där, även om det inte finns blad?
Åsa, mälardalen zon 2
Fönsterfikus brukar bryta med nya skott när man klipper i den yngre veden ganska villigt vet inte om den är så pigg på att skjuta skott ifall man klipper in hårt på gammal ved. Fönsterfikus blöder när man klipper i den (växtsaften är giftig) men det är inget som är farligt för växten.

Angående kaktusen: Du har alldeles rätt att det inte är det allra bästa att ta en växt som stått ganska kallt direkt in i bostadsvärme, det bästa är ifall man har möjlighet att vänja dem vid bostadsklimat först. Själv har jag inga sådana bra möjligheter så jag brukar försöka placera dem i ett rum som är något svalare i början men de verkar klara det mesta, ibland har jag placerat dem direkt i vardagsrummet och det verkar de ha klarat utmärkt.
Lottiz
OK, bra att veta. Nu tror jag att jag vågar försöka med nån gren först iallafall. Men man kanske bör skära med rakblad eller spelar det ingen roll?

Ja, det har inte jag heller möjlighet till. Det måste ju ändå vara trevligare för dom åt det hållet än att plötsligt bli frusna.

Tack så jättemycket för alla dina bra svar. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon