Jag har massor med frågor och har lagt alla bilderna på en hemsida:
Bilder på växterna
( http://w1.736.comhem.se/~u73609381/ )
1. Vad är det för något? Kan man toppa den eller skära ner den, den har blivit så fult lång och ranglig...
2. Liksom den förra växten är denna skvätt-iväg räddad från en säker död hos min granne *skrattar*. Den är så läskigt långsmal, och jag antar att det beror på att den stått i en rum utan fönster, men kan man bota det på nåt mer sätt än bara med mitt söderfönster? Den var halvdöd när jag fick den, så alla blad är helt nya, men brukar dom inte bli mycket större än så?
3. Vad heter denna? Hittade den på ica i höstas och gillade den, men dom hade inget namn... För någon månad sen öppnade jag fönstret brevid den och hälften av bladen ramlade av.
4. Fånigt, en sån vanlig kaktus och jag har glömt namnet.
5. Min mamma fick den här fönsterfikusen och en till när hon vad ung och flyttade hemifrån. Den ena är lika liten som en vanlig fönsterfikus, men den här på bilden har vuxit sig över 150cm. Problemet är att den har skjutit iväg så spretigt och fult, att den är stor är bara roligt. Kan man helt fräckt kapa några grenar, eller ska man kämpa med att binda ner den? Det verkar aldrig komma några skott på mitten av grenarna, kan man inte lura fram det?
6. Naturligtvis har några avocadokärnor hamnat i jorden oxå. Kärnan har hela tiden legat ovan jord. Nu planterade jag om alla växter inför våren, och då försökte jag pilla bort kärnan. Det gick inte så jag satte den helt enkelt under jorden. Kommer den att mögla då?
Är utöver frågorna tacksam för andra tips och kommentarer...