|
Två gånger i förmiddags när jag kom in på toa var där en geting. Detta är inte helt ovanligt eftersom fönstret står öppet, Första gången flög den ut, men nästa gång såg jag att den satt länge på kanten av en dass-bok som hänger där i ett snöre. Jag viftade lite och den flög ut igen. Jag trodde det var damm eller nåt löv som satt på boken, men när jag skulle ta bort det såg jag att det var början till ett getingbo. Tur jag såg det så i början. Inget mer öppet fönster där idag och bostarten är såklart utspolad.
I eftermiddag har jag haft en bålgeting som flugit mycket under terasstaket. Jag är lite rädd för att den är så stor, men samtidigt är det ju en gigant och man missar ju inte att den kommer med det ljudet och det sägs ju att dom är fridsamma. Det brukar finnas bålgetingar här i närheten varje sommar, men nu när den så enträget besökt terassen är jag rädd att den ska försöka bygga här vid huset. Var brukar bålgetingar bo? Jag vill inte ha den alltför nära, men inte heller slå ihjäl den.
|