|
Eva i Skåne
31-05-2011, 16:25
Två gånger i förmiddags när jag kom in på toa var där en geting. Detta är inte helt ovanligt eftersom fönstret står öppet, Första gången flög den ut, men nästa gång såg jag att den satt länge på kanten av en dass-bok som hänger där i ett snöre. Jag viftade lite och den flög ut igen. Jag trodde det var damm eller nåt löv som satt på boken, men när jag skulle ta bort det såg jag att det var början till ett getingbo. Tur jag såg det så i början. Inget mer öppet fönster där idag och bostarten är såklart utspolad.
I eftermiddag har jag haft en bålgeting som flugit mycket under terasstaket. Jag är lite rädd för att den är så stor, men samtidigt är det ju en gigant och man missar ju inte att den kommer med det ljudet och det sägs ju att dom är fridsamma. Det brukar finnas bålgetingar här i närheten varje sommar, men nu när den så enträget besökt terassen är jag rädd att den ska försöka bygga här vid huset. Var brukar bålgetingar bo? Jag vill inte ha den alltför nära, men inte heller slå ihjäl den.
Huggorm
31-05-2011, 16:37
Jag rev ner ett getingbo på utedasset, och då byggde dom nytt under bänken som hålet är i, och som tunnan står under. Hade man sprungit in där och slagit sig ner vid ett tillfälle av nöd, så hade man kunnat få hela svärmen i arslet
Eva i Skåne
31-05-2011, 17:06
Ajajaj, det kunde gått illa. Tur du såg det
Gunilla T
31-05-2011, 17:37
I fjol somras när det var så vamt hade jag fönstret öppet dygnet runt - och vid flera tillfällen hörde jag en geting surra i sovrummet där vi har trätak. Jag blev misstänksam och mycket riktigt, den kom varje kväll och hade börjat bygga bo i taket i sovrummet Stängde fönstret....
Gossen Ruda
31-05-2011, 17:44
CITAT (Eva i Skåne @ 31-05-2011, 17:25)  Två gånger i förmiddags när jag kom in på toa var där en geting. Detta är inte helt ovanligt eftersom fönstret står öppet, Första gången flög den ut, men nästa gång såg jag att den satt länge på kanten av en dass-bok som hänger där i ett snöre. Jag viftade lite och den flög ut igen. Jag trodde det var damm eller nåt löv som satt på boken, men när jag skulle ta bort det såg jag att det var början till ett getingbo. Tur jag såg det så i början. Inget mer öppet fönster där idag och bostarten är såklart utspolad.
I eftermiddag har jag haft en bålgeting som flugit mycket under terasstaket. Jag är lite rädd för att den är så stor, men samtidigt är det ju en gigant och man missar ju inte att den kommer med det ljudet och det sägs ju att dom är fridsamma. Det brukar finnas bålgetingar här i närheten varje sommar, men nu när den så enträget besökt terassen är jag rädd att den ska försöka bygga här vid huset. Var brukar bålgetingar bo? Jag vill inte ha den alltför nära, men inte heller slå ihjäl den. Bålgetingar är hålbyggare, tror knappast att de nånsin bygger ett frihängande bo.
Anki på Öland
31-05-2011, 18:39
CITAT (Eva i Skåne @ 31-05-2011, 17:25)  ..............Var brukar bålgetingar bo? Jag vill inte ha den alltför nära, men inte heller slå ihjäl den. Den som försökte byggde bo på min veranda började göra det i min ena sittdyna som låg dubbelvikt vid sidan av där jag brukade sitta. Såg hur den flög in i den så jag vek upp den och den hade börjat göra hål i tyget och urholka den en bit.
Eva i Skåne
31-05-2011, 18:49
Huh  Jag får hålla ögonen öppna, både bland lösa saker på terassen, såg den även surra runt bland uteleksakerna i en låda, och vid kvisthål i panelen. Fortsätter den komma så nära får jag kanske skicka ut mannen att slå ihjäl den när jag och hunden är i säkerhet inne...
Huggorm
31-05-2011, 19:03
CITAT (Eva i Skåne @ 31-05-2011, 19:49)  Huh  Jag får hålla ögonen öppna, både bland lösa saker på terassen, såg den även surra runt bland uteleksakerna i en låda, och vid kvisthål i panelen. Fortsätter den komma så nära får jag kanske skicka ut mannen att slå ihjäl den när jag och hunden är i säkerhet inne...  Onödigt, bålgetingarna är inte aggressiva. De gör mer nytta än skada.
Gossen Ruda
31-05-2011, 19:11
CITAT (Huggorm @ 31-05-2011, 20:03)  Onödigt, bålgetingarna är inte aggressiva. De gör mer nytta än skada. Fast om man av misstag råkar skada boet kan de bli snarstuckna.
Eva i Skåne
31-05-2011, 19:14
Snarstuckna var det Hur farligt är stick av bålgeting egentligen? Har läst att det är som huggormsstick och kräver läkarbesök.
Huggorm
31-05-2011, 19:16
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2011, 20:11)  Fast om man av misstag råkar skada boet kan de bli snarstuckna. Bokstavligt talat till och med
Gossen Ruda
31-05-2011, 20:35
CITAT (Eva i Skåne @ 31-05-2011, 20:14)  Snarstuckna var det Hur farligt är stick av bålgeting egentligen? Har läst att det är som huggormsstick och kräver läkarbesök. Därom tvista de stuckna. Enligt de flesta uppgifter är det som ett vanligt getingstick, andra säger att de är värre, andra mildare. Jag vet inte säkert. Nån som vill företa empiriska studier, dvs testa?  Jag kan tyvärr inte ställa upp för jag har inga bålgetingar i närheten.
Anki på Öland
31-05-2011, 21:21
Jag råkade plocka med en hem till min dotter en jul - den hade lagt sig att övervintra i filten i en hundbur som stod i vedboden. När jag skulle fira jul tog jag med den upp och första natten tyckte den väl inte det var så fridfullt att dela sovplats med en hund så den krälade över till min madrass på golvet och kröp in under mitt täcke - och tacken för att han fick sova där var att han stack mig i foten..... När jag vaknade undrade jag varför det sved på foten men jag var inte svullen eller något. När jag och dottern kom hem efter morgonpromenaden med hundarna talar svärsonen om att han hade slagit ihjäl världens största geting...... det var den stackars bålgetingen, den hade låtit som ett reaplan enl. svärsonen......
Eva i Skåne
31-05-2011, 21:24
Du mådde inte dåligt alls av det?
Anki på Öland
31-05-2011, 21:25
Nej inte alls, det bara sved till på foten.
Gossen Ruda
31-05-2011, 21:33
CITAT (Anki på Öland @ 31-05-2011, 22:21)  Jag råkade plocka med en hem till min dotter en jul - den hade lagt sig att övervintra i filten i en hundbur som stod i vedboden. När jag skulle fira jul tog jag med den upp och första natten tyckte den väl inte det var så fridfullt att dela sovplats med en hund så den krälade över till min madrass på golvet och kröp in under mitt täcke - och tacken för att han fick sova där var att han stack mig i foten..... När jag vaknade undrade jag varför det sved på foten men jag var inte svullen eller något. När jag och dottern kom hem efter morgonpromenaden med hundarna talar svärsonen om att han hade slagit ihjäl världens största geting...... det var den stackars bålgetingen, den hade låtit som ett reaplan enl. svärsonen...... Inte han, HON. Det är bara drottningarna som övervintrar.
Myosotis
01-06-2011, 06:31
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2011, 21:35)  Därom tvista de stuckna. Jag har en bekant som blivit stucken av bålgetingar vid flera tillfällen, han har många fågelholkar i skogen och har antingen stört dem (lyft ner holken, lyft av taket) utan att veta att de fanns där eller stått alldeles för nära för att fotografera dem, typ stuckit in objektivet i hålet och knackat på holken för att de skulle titta ut  Då kan tom bålgetingar bli provocerade. Det gör så klart ont, men han har blivit stucken av fler än 7 samtidigt så den där gamla myten hur många stick som dödar en häst osv är bara en myt. Är man allergisk så dör man av ett bi- eller getingstick lika mycket som av ett bålgetingstick. Vi har bålgetingar i trädgården varje år och här har aldrig någon blivit stucken. De bor i fågelholkar förutom ett år då de liksom klistrade fast boet på gavelväggen på huset. Ser det ut som ett getingbo så är det ett getingbo, utedass är också typiskt för geting, tror aldrig bålgeting skulle välja ett sånt ställe. Deras bo brukar vara mer gulaktiga, inte så grå som getingarnas. Man brukar se bona välla fram ur holken fram på hösten när holken blivit för liten. Slå inte ihjäl den, de är trevliga och intressanta djur som håller getingarna borta. Sätt upp en stor holk till den!
Gossen Ruda
01-06-2011, 06:36
Jo, att sätta upp getingholkar är en bra idé. Du duger även till hushumlor. En stor låda med ett ingångshål på en dryg cm blir bra. Inte för solgassigt, det kan bli för varmt. Normalt skall de bosätta sig i trädhål men såna är det brist på.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2011, 07:36)  Jo, att sätta upp getingholkar är en bra idé. Du duger även till hushumlor. En stor låda med ett ingångshål på en dryg cm blir bra. Inte för solgassigt, det kan bli för varmt. Normalt skall de bosätta sig i trädhål men såna är det brist på. Jag har småbarn och vill helst inteha några getingbon i trädgården, men humlor och bålgetingar är en annan sak - kan jag på något sätt gynna dem (och solitärbin) framför vanliga getingar???
Aqvakul
01-06-2011, 06:43
Jag är helt fascinerad av bålgetingar. Jaghar haft turen att haft dem nu några år. Det verkar faktiskt som de håller undan andra getingar, vilket är bra för den som är rejält allergisk...
Gossen Ruda
01-06-2011, 08:52
CITAT (KRT @ 01-06-2011, 07:42)  Jag har småbarn och vill helst inteha några getingbon i trädgården, men humlor och bålgetingar är en annan sak - kan jag på något sätt gynna dem (och solitärbin) framför vanliga getingar??? Tveksamt. Getingar är oftast mer anpassningsbara än humlor och andra bin. Man kan visserligen borra hål i träbitar och lägga ut till solitärbin men det påverkar knappast getingarna. Möjligen får de möjlighet till mer mat.
En fråga:Jag påstår att getingar är vegetarianer,medans en granne här i skärgården som visserligen är fantastisk på allt inom natur o djur hävdar att dom även äter kött,vem har rätt av oss????
Eva i Skåne
01-06-2011, 13:48
Köttätare, säger jag. Har sett getingar sitta och tugga på köttrester från grillen.
Gossen Ruda
01-06-2011, 14:50
Både och. Getingar tankar normalt bara nektar men kan givetvis även äta lite kött. Larverna kräver dock enbart köttdiet.
Christa
02-06-2011, 20:55
Jag trodde att bålgetingar var fridlysta. Inte så att jag läst det någonstans men jag trodde dom var sällsynta.
Eva i Skåne
02-06-2011, 21:02
Har inte sett till jätten på två dagar så förhoppningsvis har den hittat ett ställe i skogen att bygga på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|