Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gammal kattherre, Njurproblem??
          Myosotis
          Inlägg 05-06-2011, 10:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (mojan @ 04-06-2011, 19:40) *
          Visst ska jag berätta om besöket hos djurdoktorn sen.

Ja, det får du göra. Man undrar ju. Hoppas han får leva och vara frisk i många år till!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mojan
          Inlägg 07-06-2011, 19:27
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

På torsdag ska vi till doktorn.
          Vi skulle ha med ett urinprov! whist.gif
          Vet.assistenten berättade noga hur jag skulle göra. Det här ska bli intressant, katten ska kissa i opoppade popcorn... crazy.gif

Återkommer efter besöket.

--------------------
          Zon 3

Citera
          GrönAnna
          Inlägg 07-06-2011, 21:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 2 778

Håller tummar och tassar att det går bra hos veterinären och att det inte är något allvarligt fel på kissen!

--------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna

Citera
          Solstorm
          Inlägg 08-06-2011, 10:47
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Whiskuchi @ 03-06-2011, 21:15) *
          Många diabeteskatter kan slippa insulin om de slutar äta kolhydrathaltiga foder och övergår till bra blötmat eller BARF.

Stämmer precis!

Kattmat är en miljardindustri och det läggs ned enorma summor pengar på marknadsföring. Vad som felaktigt räknas som högkvalitativa foder är de som säljs dyrt hos veterinärer och i zooaffärer. De är gjorda på säd som processats framlänges och baklänges, (mycket energikrävande och mycket sämre för miljön än slaktavfall) med tillsatser av de ämnen som saknas för katten och med smakämnen eftersom det knappast är ingredienser som lockar katten. Kolhydratinnehållet är åt helskotta för högt för rovdjur.

Bästa maten är rått kött men då får man plugga på lite så att det blir rätt balans mellan de olika styckningsdelarna. Hjärta är något bland det bästa man kan ge dem, innehåller det livsnödvändiga taurinet för dem. RÅA köttben är bra för tänderna, OBS inte kokta, de splittras och kan skada katten.

Näst bästa maten är burkmat som består av endast kött. Fantastiskt för det finns flera olika sorter att välja på bl a mjau, icas eget märke mm, kan köpas i vanlig mataffär och den bästa kattmaten är bland de billigare sorterna. För tändernas skull köper man råa frysta kycklingvingar. Vi människor ska akta oss för rå kyckling men katten klarar det utmärkt. OBS! De måste ges råa! Vildkatter som lever på möss och fåglar har inga problem med tandsten och tandsjukdomen FORL, den finns bara hos tamkatter.

Tyvärr så har de stora kattmatsfabrikanterna lyckats alltför bra i sin marknadsföring så att vi ska betala mycket och ha dåligt samvete om vi inte köper det foder som det görs mest reklam för.

En skrämmande tanke som slagit mig är: Håller vi på med urvalsavel genom att välja bort katter från avel som blir dåliga av royal canin och andra stora torrfodermärken?

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 08-06-2011, 15:37
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Solstorm @ 08-06-2011, 11:47) *
          Vildkatter som lever på möss och fåglar har inga problem med tandsten och tandsjukdomen FORL, den finns bara hos tamkatter.

Jag håller med om ditt inlägg förutom denna biten - FORL förekommer hos alla kattdjur, även t.ex. vilda lejon och tigrar. Man vet inte riktigt vad som orsakar sjukdomen.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          mojan
          Inlägg 09-06-2011, 15:35
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Hej alla! Nu har vi varit hos djurdoktorn.

Hon tog upp noggrann anamnes (sjukhistoria), undersökte hela katten (mun, leder, rygg, mage, hjärta/lungor, kollade vikt osv.)

Hon lutade mest åt njurproblem, inte diabetes. Eftersom han både dricker och kissar mycket verkar han ha svårt att koncentrera urinen.

Han var lite intorkad och fick droppinjektion NaCl när vi var där.

Blodprov togs för att kolla funktion hos njurar, lever och sköldkörtel, blodsocker (fast det hette något annat för djur, det visade mer nivån under längre tid) och lite vanliga rutinprover. Svar nästa vecka.

Vi skulle se till att han fick i sig vätska (kolla hudveck på huvudet för ev intorkning), hellere burkmat för det innehåller mer vätska (vi "fick" 2 burkar mat som var snällt mot njurarna). Han gillar fil och grädde och verkar tåla det så det kunde vi ge utblandad med vatten.

När vi kom hem blandade jag vatten, fil och den nya burkmaten och det var mums-mums. Nu ligger han på golvet bredvid mig och pustar ut.

--------------------
          Zon 3

Citera
          Solstorm
          Inlägg 10-06-2011, 12:47
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Whiskuchi @ 08-06-2011, 16:37) *
          Jag håller med om ditt inlägg förutom denna biten - FORL förekommer hos alla kattdjur, även t.ex. vilda lejon och tigrar. Man vet inte riktigt vad som orsakar sjukdomen.

Det kände jag inte till. Royal canins egen veterinär berättade att sjukdomen inte finns hos vildkatter. Eftersom det pratar emot den egna produkten som de säljer så trodde jag att det stämde.

Tur att det inte var diabetes mojan!

Citera
          GrönAnna
          Inlägg 10-06-2011, 21:06
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 2 778

Vad bra att han fick en ordentlig genomgång hos vet, mojan! När min förra katt fick nedsatt njurfunktion, så fick han just speciellt blötfoder som funkade finfint. Han tyckte dessutom att det var gott, så det var ingen besvärlig "behandling" på något sätt, om än något dyr. Hoppas proverna visar att det hjälper och räcker med njurfodret för att reglera besvären, så du slipper oroa dig för din kattherre, vi vill ju att våra kattseniorer ska må bra på ålderns höst!

--------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna

Citera
          Motti
          Inlägg 06-07-2011, 00:16
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ett gott råd !ge han blötfoder rå köttfärs istället för torrfoder så kommer han att må mycket bättre .Katter är som andra kattdjur som lejon geparder leoparder ökenlo osv ett ökendjur köttätare och är genetiskt inställda på att dricka lite på grund av att de lever i områden med lite vatten därför ska vi undvika att ge dom torrfoder.Jag vet en tjej som föder upp Rexkatter enbart på Barf och tar hem priser på sin kattavel,jag vet dom som haft katter med svåra njurstensproblem som övergått till Barf och blötfoder och blivit av helt med katternas njurstensproblem .Torrfoder är rent komersielt och de som tillverkar det tjänar stora pengar på det för att vi tycker det är "smidigt"att bära hem bla.Ställer samma fråga här som jag fick en gång :varför matar de inte sina kattdjur vargar och andra rovdjur med torrfoder på Kålmården ?visst tål det att tänka på;)Har en tolvårig kastrerad han katt (utekatt) som aldrig en dag varit sjuk han är uppvuxen på blötfoder möss köttfärs,han har tillgång till torrfoder men äter det sällan eller aldrig .För att få katten att dricka mer !ha aldrig vattenskålen bredvid maten ,den ska stå en bra bit ifrån ha gärna flera utplaserade ,kattdjur äter aldrig vid "vattenhålet" .

Redigerat av Motti: 06-07-2011, 00:28

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 04:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon