Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Katt har svårt att spy, Kan jag hjälpa?
          Skruttis
          Inlägg 05-06-2011, 14:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Aha, bara därför.
          Då får han ha kvar sitt matställe som det är för han har aldrig lyckats blanda sorterna.
          Han äter riktigt prydligt - oftast....

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 08-06-2011, 01:45
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

CITAT (Skruttis @ 05-06-2011, 14:04) *
          Tack för länken Stintan.

Jag tyckte jag gjort så bra research innan han fick mjölk och allt tydde på att det bara var laktosen som var skadlig.
          Han får väl hålla till godo med bara vatten i fortsättningen.

Jag funderar fortfarande på varför man inte ska ha mat och vatten på samma ställen?

Jag funderar på samma sak, vet inte varför men uppenbarligen vet katterna det - utan att bevärdiga sig med att meddela oss. Jag fick det rådet när jag skaffade mina katter och de har alltid druckit bra. När jag varit kattvakt i hem där man haft vatten- och matskål intill varann, och där ägarna säger att katterna inte dricker just nåt vatten, har jag testat att ställa vattnet på andra sidan köket och varje gång har de katterna "plötsligt" börjat dricka ordentligt med vatten.

Har hört nån teori om att äkta rovdjur (som katter) inte dricker där de fällt byten för att vattnet då skulle kunna vara förorenat, men jag tycker det verkar lite krystat. Men det kanske finns nån på odla som vet? smile.gif

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 08-06-2011, 08:01
          Länk hit: #23

Medlem

Tack för informationen Ingrid Zon3. Det var intressant att höra att det kan skilja.

Vår katt är nog allt för långt ifrån sitt vilda ursprung för att veta om detta. Han dricker så gärna vatten precis bredvid matskålarna.
          Kanske jag skulle göra ett test i a f och bära iväg med vattnet en bit.

Jag misstänker dock att han kommer att träta på mig för att han få gå extra för att få vatten. happy.gif

--------------------
          Zon 3

Citera
          ingrids
          Inlägg 08-06-2011, 10:06
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Paraffinolja kan man hälla på blötmat eller, om de funkar som min kisse, låta dem slicka i sig från mattes hand. Finns också doseringssprutor som man kan spruta in i munnen på dem med om de är mer kinkiga.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Myosotis
          Inlägg 08-06-2011, 16:17
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Ingrid Zon3 @ 08-06-2011, 02:45) *
          Jag funderar på samma sak, vet inte varför men uppenbarligen vet katterna det - utan att bevärdiga sig med att meddela oss. Jag fick det rådet när jag skaffade mina katter och de har alltid druckit bra. När jag varit kattvakt i hem där man haft vatten- och matskål intill varann, och där ägarna säger att katterna inte dricker just nåt vatten, har jag testat att ställa vattnet på andra sidan köket och varje gång har de katterna "plötsligt" börjat dricka ordentligt med vatten.

Har hört nån teori om att äkta rovdjur (som katter) inte dricker där de fällt byten för att vattnet då skulle kunna vara förorenat, men jag tycker det verkar lite krystat. Men det kanske finns nån på odla som vet? smile.gif

Mycket intressant. Tycker inte alls teorin verkar krystad, det är ju sådana instinkter alla arter har för att överleva bättre.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 10-06-2011, 11:15
          Länk hit: #26

Medlem

Vi var till veterinären igår pga öroninflammation och frågade då henne om det här med hårbollar.
          Hon tipsade då om något som heter Kattmalt. Det innehåller bl a paraffin och ska underlätta för katten att spy.
          Det finns på apotek och diverse djurbutiker, receptfritt.

--------------------
          Zon 3

Citera
          Pius
          Inlägg 10-06-2011, 11:42
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem nr: 352

CITAT (Skruttis @ 10-06-2011, 12:15) *
          Vi var till veterinären igår pga öroninflammation och frågade då henne om det här med hårbollar.
          Hon tipsade då om något som heter Kattmalt. Det innehåller bl a paraffin och ska underlätta för katten att spy.
          Det finns på apotek och diverse djurbutiker, receptfritt.

Kattmalt fick min misse när han hade problem med magen och han åt med god aptit. Det är som en kaviartub ungefär, så man spritsar ut en lämplig bit över kattmaten.

När det gäller vatten så har jag en vattenautomat till mina katter, det för att de ska dricka ordentligt eftersom de äter torrfoder. Katter, eller djur överhuvudtaget, vill dricka vatten i rörelse har jag läst.

Jag skaffade min första vattenautomat (fontän) efter att en äldre katt fått stenar i urinen och jag läst att det är viktigt att han drack ordentligt. Och minsann vad alla katter började dricka när de fick en vattenautomat att gå till. tummenupp.gif

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera
          Azola
          Inlägg 10-06-2011, 12:47
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 446
          Medlem nr: 9 480

Hej
          Våra kissar ( innekatter) dricker inte heller vattnet som står intill matskålarna ( de har varsina matplatser) ...utan båda två går in i badrummet och dricker vatten där istället. Blev så att vattenskålen som vår " salig Birmakatt Rosie " hade där inne ,blev kvar och nu dricks det alltid i den och gärna i duschen förstås wacko.gif
          På verandan går det också ypperligt att dricka ur det som finns tillgängligt men inne är det badrummet som gäller....

Citera
          Skruttis
          Inlägg 10-06-2011, 13:24
          Länk hit: #29

Medlem

Tack för er information, Pius och Azola.

Just nu dricker missen ändå, men det är bra att veta om han skulle ändra sig och inte vill dricka ur skålen längre. tummenupp.gif
          Små pölar som bildas på altangolvet är också väldigt goda att dricka vatten ur. tongue.gif

--------------------
          Zon 3

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 23:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon