Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bollpil - bladen svartnar
          petpap
          Inlägg 03-06-2011, 21:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 52 048

Hej!

Vi köpte två stycken bollpilar förra sommaren och de verkade inte trivas riktigt hos oss. Bladen var inte riktigt fina, utan hade bruna/svarta fläckar. Vi trodde på att de skulle ta fart året därpå, men det har inte riktigt hänt.

Träden bor i Göteborg i lerhaltig jord i söderläge. Vi planterade dom i ca 50cm diameter stora gropar och blandade ut jorden kring pilarna i groparna. Vi har inte stödpinnar kring träden och det kan blåsa rätt hårt. Dock har jag den senaste veckan stabiliserat dom med tältpinnar :-)

Nu ser jag att det ena träden har likadana bruna/svarta fläckar på bladen som förra året - dock bara på nedre delen av trädet (under kronan, vi har inte börjat stamma upp ännu).

Vad kan dessa fläckar bero på? För mycket eller för lite näring? sjukdom?

Vi vattnar pilarna ofta och har i lite kvävebaserad näringsämne i vattnet...jag har svårt att tro att de lider av vattenbrist. De får var sin 10-literhink vatten efter en varm dag....det borde väl räcka?

Tacksam för svar och tips!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 07:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon