Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vindruvor inomhus norrsidan
          fat64
          Inlägg 05-06-2011, 00:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 27 148

Så, jag tänkte driva upp vinrankor som växer upp kring mitt fönster som är mot norrsidan, dvs. ständigt i skuggan. Kan den möjligtvist överleva på ambienta solljuset i rummet? Den kommer få nog få UV under vinterhalvåret för att överleva.

Tacksam för något svar!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-06-2011, 07:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Inte inomhus NEJ, de vill ju ha vinter och vila med kyla och mycket sol vill de ha men inte UV-ljus. (på vintern tappar de bladen och vilar och behöver då inget ljus)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Shabbadang
          Inlägg 05-06-2011, 12:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 31 771

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-06-2011, 08:14) *
          Inte inomhus NEJ, de vill ju ha vinter och vila med kyla och mycket sol vill de ha men inte UV-ljus. (på vintern tappar de bladen och vilar och behöver då inget ljus)

Precis. Det är nog sämsta tänkbara lösningen för vin. De kommer att få spinn och bomullslöss inne och gå under för att de vill gå i vintervila och vantrivas på sommaren i brist på solljus.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-06-2011, 14:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

min vinranka har alltid varit inne på vintern (antingen i köksfönstret, avstängt element och extraljus eller i källaren mörk +15c som lägst).

dock att odla den inne åretrunt fungerar inte så bra möjligen första året-åren men inte i längden, men den kan övervintra inne. min fick (iår utplanterad) vintervila ute under hösten. sedan stod den inne. bäst mådde den såklart i mitt svala köksfönster med extraljus (tempen här är under natten ca +10c +15c och under dagen +15c +20c). där blommade den redan i jan-mars. och växte hela vintern med fina skott. i källaren trivdes den sämre, där växte den i år ca 3m och fick mycket bladlöss, andra år då den varit i källaren har den fått mycket bladlöss. men den klarade sig ändå. detta är en staketdruva.

men norrläge inne åretrunt som redan skrivits är ingen bra lösning. välj en kungscissus istället, klättrar bra och liknar vinranka och tål skugga.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-07-2025, 16:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon