S, jag tnkte driva upp vinrankor som vxer upp kring mitt fnster som r mot norrsidan, dvs. stndigt i skuggan. Kan den mjligtvist verleva p ambienta solljuset i rummet? Den kommer f nog f UV under vinterhalvret fr att verleva.
Tacksam fr ngot svar!
sa, mlardalen zon 2
05-06-2011, 07:14
Inte inomhus NEJ, de vill ju ha vinter och vila med kyla och mycket sol vill de ha men inte UV-ljus. (p vintern tappar de bladen och vilar och behver d inget ljus)
Shabbadang
05-06-2011, 12:02
CITAT (sa, mlardalen zon 2 @ 05-06-2011, 08:14)
Inte inomhus NEJ, de vill ju ha vinter och vila med kyla och mycket sol vill de ha men inte UV-ljus. (p vintern tappar de bladen och vilar och behver d inget ljus)
Precis. Det r nog smsta tnkbara lsningen fr vin. De kommer att f spinn och bomullslss inne och g under fr att de vill g i vintervila och vantrivas p sommaren i brist p solljus.
flaxss
05-06-2011, 14:57
min vinranka har alltid varit inne p vintern (antingen i kksfnstret, avstngt element och extraljus eller i kllaren mrk +15c som lgst).
dock att odla den inne retrunt fungerar inte s bra mjligen frsta ret-ren men inte i lngden, men den kan vervintra inne. min fick (ir utplanterad) vintervila ute under hsten. sedan stod den inne. bst mdde den sklart i mitt svala kksfnster med extraljus (tempen hr r under natten ca +10c +15c och under dagen +15c +20c). dr blommade den redan i jan-mars. och vxte hela vintern med fina skott. i kllaren trivdes den smre, dr vxte den i r ca 3m och fick mycket bladlss, andra r d den varit i kllaren har den ftt mycket bladlss. men den klarade sig nd. detta r en staketdruva.
men norrlge inne retrunt som redan skrivits r ingen bra lsning. vlj en kungscissus istllet, klttrar bra och liknar vinranka och tl skugga.