|
|
  |
Bästa Roundup-hatare. |
|
|
|
18-06-2011, 12:28
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Milda makaroner så laddat det är med roundup i trädgården! Om man undantar de människor som enbart odlar sin egen föda eller enbart köper ekologisk odlad föda (och de människorna är absolut en liten minoritet) så äter de allra allra flesta av oss ibland (ganska ofta) sådant som vuxit på roundupad mark. Det vanliga är nog att marken besprutas ett visst antal dagar efter sådd precis innan det sådda börjar växa så att man får bort ogräs som annars skulle konkurrera med grödan. Det är mycket mark som besprutas som sedan blir mjöl, djurfoder mm mm. Lite nödfallsroundupande i trädgården vid enstaka tillfällen är ju som en piss i Missisippi i jämförelse. Tänk att det kan väcka så mycket vrede  Funderar på om det är ett typiskt forumfenomen, det finns en etablerad uppfattning som är den starkaste på ett forum och det är lätt att haka på. Inte speglar det genomsnittsbefolkningen inte, men det är ju faktiskt inget som säger att det måste göra det heller förstås.
|
|
|
|
|
18-06-2011, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Först måste jag beklaga mitt förra inlägg, jag skrev så här: "Jag fattar inte denna sjukliga drift att lägga sig i vad andra människor gör." men det skall givetvis vara :Jag fattar inte denna närmastsjukliga drift att lägga sig i vad andra människor gör. Om någon hunnit kontakta sjukvården så beklagar jag verkligen detta.
Till Solstorm, Roundup har samma verkan på miljöfolket som muletan har för tjuren. Samma tjurrusning utan att närmare tänka efter. Jag förstår uppriktigt inte detta. Skall man reagera på något som skadar miljön bör man ha ordenligt på fötterna och inte reagera på rykten.
Vad Kemikalieinspektionen har för sig funderar jag också på, det är nog dags att kolla med dem. Det måste finnas mer angelägna saker att pyssla med. Det kanske finns muletakänsliga personer även där.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
Rihane
|
18-06-2011, 14:03
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2011, 08:50)  Jag vet inte om budskapet gick fram så jag förklarar. Vad f-n har DDT och PCB med Roundup att göra? ........./Klippt Du ser inte själv att du öppnade upp diskussionen mot Montesano snarare än Roundup när du blandade in Vietnamkriget? Lämnar diskussionen nu eftersom man inte får ställa frågor och det blir för känsligt om man gör det.
|
|
|
|
|
18-06-2011, 14:49
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Tuffa gubbar blir ännu tuffare om de hanterar farliga saker, eller funkar det inte så..
eller handlar det om att fixa problemet snabbt och lätt, istället för att slita på tålamodet?
funderade äldre manlig "filosof" eller möjligen "stofil"...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
18-06-2011, 14:59
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (amaira @ 17-06-2011, 09:36)  Fram för Den Lilla Högljudda Falangen  så människor får underlag att göra sina egna val! Jag har inte varit så högljudd här men jag är kvar
Megaphon.gif ( 1.35k )
Antal nedladdningar: 9 och följer tråden med intresse. Många har skrivit bra saker.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
18-06-2011, 15:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (Aqvakul @ 18-06-2011, 15:49)  Tuffa gubbar blir ännu tuffare om de hanterar farliga saker, eller funkar det inte så..
eller handlar det om att fixa problemet snabbt och lätt, istället för att slita på tålamodet?
funderade äldre manlig "filosof" eller möjligen "stofil"... Jag ligger borta och jobbar fem dagar i veckan... att enbart "roa" mig med ogräs under helgerna funkar inte för min del... jag förstår att arbetslösa och pigga pensionärer har tid att ta hand om ogräset på ett helt annat vis.
|
|
|
|
|
18-06-2011, 15:08
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Solstorm @ 18-06-2011, 13:28)  Om man undantar de människor som enbart odlar sin egen föda eller enbart köper ekologisk odlad föda (och de människorna är absolut en liten minoritet) så äter de allra allra flesta av oss ibland (ganska ofta) sådant som vuxit på roundupad mark. Det vanliga är nog att marken besprutas ett visst antal dagar efter sådd precis innan det sådda börjar växa så att man får bort ogräs som annars skulle konkurrera med grödan. Det är mycket mark som besprutas som sedan blir mjöl, djurfoder mm mm. Lite nödfallsroundupande i trädgården vid enstaka tillfällen är ju som en piss i Missisippi i jämförelse. Det har du rätt i och jag gillar verkligen inte användandet av gift där heller. CITAT (Solstorm @ 18-06-2011, 13:28)  Funderar på om det är ett typiskt forumfenomen, det finns en etablerad uppfattning som är den starkaste på ett forum och det är lätt att haka på.  Det var elakt. Det verkar vara ett typiskt forumfenomen, att klumpa ihop folk till grupper, "falanger", påstå att de har "gaddat ihop sig". Det finns faktiskt människor som delar åsikter, ju starkare åsikter desto mindre risk att de är "påhakare". Jag läste första inlägget och reagerade på mitt sätt som råkar likna t.ex. Gunillas sätt att reagera därför att vi har liknande värderingar utan att vi känner varandra eller har "gaddat ihop oss". Jag kan inte minnas att jag har "hakat på" en grupp med en viss åsikt i hela mitt liv, tvärtom tycker jag oftast motsatsen till vad majoriteten tycker och står för det. Men jag kan väl inte börja gilla roundup bara för att vi i den här tråden råkar vara några fler motståndare än användare?!!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
18-06-2011, 17:52
|

Medlem

|
CITAT (Rihane @ 18-06-2011, 15:03)  Du ser inte själv att du öppnade upp diskussionen mot Montesano snarare än Roundup när du blandade in Vietnamkriget? Lämnar diskussionen nu eftersom man inte får ställa frågor och det blir för känsligt om man gör det. Kopplingen mellan Roundup, Monsanto och vietnamkriget ligger i botten hela tiden. Tyvärr. Frågor är väl bra, problemet är bara svaren ibland. Menar du nedbrytningstiden på DDT och PCB? Vet ej tyvärr, men svaren finns säkert på nätet.
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-06-2011, 18:05
|
Gäster

|
Visst finns kopplingen Monsanto och Roundup, givetvis eftersom Roundup är Monsantos flaggskepp med vilket de nu försöker erövra världsherraväldet över matproduktionen på planeten jorden.
Varje inköpt plastflaska Roundup stöder multijätten Monsanto i deras strävan. Det är den moraliska och etiska aspekten...och sedan har vi miljöaspekten med forskning som hävdar fosterskador....
Roundup bryts inte ner såsom Monsanto hävdar, i så fall skulle det inte återfinnas glyfosat i grundvattnet och som alla säkert vet är att när giftet kommer ner i grundvattnet så har det också kommit in i näringskedjan och vi människor är, tillsammans med de stora rovdjuren och rovfåglarna slutdestinationen för gifter som anrikas.
|
|
|
|
Rihane
|
18-06-2011, 18:47
|
Gäster

|
Men Gossen Ruda. Det är ju dina svar som gjort mig avogt inställd till Monsanto. Innan dess trodde jag att Roundup var ett ogräsmedel bland andra.
|
|
|
|
|
18-06-2011, 19:09
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (Gunilla T @ 18-06-2011, 19:05)  Roundup bryts inte ner såsom Monsanto hävdar, i så fall skulle det inte återfinnas glyfosat i grundvattnet och som alla säkert vet är att när giftet kommer ner i grundvattnet så har det också kommit in i näringskedjan och vi människor är, tillsammans med de stora rovdjuren och rovfåglarna slutdestinationen för gifter som anrikas. Halaj! Visst finns det glyfosat i grundvattnet. Men hur mycket är det? Jag har för mig att det är i storleksordningen ppb. Sant? Om så är det faktiskt inte mycket att tjafsa om. //T
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-06-2011, 19:25
|
Gäster

|
CITAT (Tapio @ 18-06-2011, 20:09)  Halaj!
Visst finns det glyfosat i grundvattnet. Men hur mycket är det? Jag har för mig att det är i storleksordningen ppb. Sant? Om så är det faktiskt inte mycket att tjafsa om.
//T Vid vilken koncentration blir det skadligt för vattenlevande djur och organismer?....för däggdjur....för människor?
|
|
|
|
|
18-06-2011, 20:17
|
Medlem
Antal inlägg: 806
Medlem nr: 23 954

|
och är det bevisat det kommer från RU???
|
|
|
|
|
18-06-2011, 20:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (Gunilla T @ 18-06-2011, 20:25)  Vid vilken koncentration blir det skadligt för vattenlevande djur och organismer?....för däggdjur....för människor? Halaj! Jag har inte en aning. Det är upp till dem som inte gillar round up att ta reda på. Mitt största, och enda problem just nu är att jag inte hittar min slykniv! Jag blir galen! Jag har letat överallt! //T
|
|
|
|
|
18-06-2011, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Inget företag allra minst Monsanto ser femtio år framåt i tiden. Och när det gäller bekämpningsmedel så är ju ofta tidsperspektivet ganska långt. Det som var ofarligt igår är möjligen lite farligare idag och med facit i hand, någon gång i framtiden, så är det farligt värre. Men storföretagens framförhållning sträcker sig oftast bara till nästa bokslut. Och när det gäller företag som Monsanto kan det vara förödande för konsumenten. Inte ens läkemedel, som ju testas stenhårt, är alltid så säkra som alla studier o försök visar. Läkemedel dras ju faktiskt in då o då. Vad Monsanto säger om roundup är egentligen helt ointressant. Dom vill ju sälja till varje pris. Roundup gör säkert ingen skada på kort sikt för då hade man inte fått sälja det. Men dom långsiktiga verkningarna vet vi faktiskt inget eller lite om. Idag skulle väl ingen börja såga i eternit. Den kunskapen kostade många liv.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
18-06-2011, 21:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (gnon49 @ 18-06-2011, 21:42)  Inget företag allra minst Monsanto ser femtio år framåt i tiden. Och när det gäller bekämpningsmedel så är ju ofta tidsperspektivet ganska långt. Det som var ofarligt igår är möjligen lite farligare idag och med facit i hand, någon gång i framtiden, så är det farligt värre. Men storföretagens framförhållning sträcker sig oftast bara till nästa bokslut. Och när det gäller företag som Monsanto kan det vara förödande för konsumenten. Inte ens läkemedel, som ju testas stenhårt, är alltid så säkra som alla studier o försök visar. Läkemedel dras ju faktiskt in då o då. Vad Monsanto säger om roundup är egentligen helt ointressant. Dom vill ju sälja till varje pris. Roundup gör säkert ingen skada på kort sikt för då hade man inte fått sälja det. Men dom långsiktiga verkningarna vet vi faktiskt inget eller lite om. Idag skulle väl ingen börja såga i eternit. Den kunskapen kostade många liv. Bra skrivet!
|
|
|
|
|
19-06-2011, 09:11
|

Medlem

|
Ja, jösses vad mycket som skrivs. Jag återkommer med kommentarer, men nu skall jag gå ut i trädgården. Jag vill bara kommentera att jag ser tanken på att försöka leta efter långtidseffekter på ett instabilt ämne är som att samla såpbubblor i ett rum. Det blir inte mycket kvar. Medlet har använts i 40 år, borde man inte se skadorna i naturen nu då?
--------------------
|
|
|
|
|
19-06-2011, 09:59
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-06-2011, 10:11)  Ja, jösses vad mycket som skrivs. Jag återkommer med kommentarer, men nu skall jag gå ut i trädgården. Jag vill bara kommentera att jag ser tanken på att försöka leta efter långtidseffekter på ett instabilt ämne är som att samla såpbubblor i ett rum. Det blir inte mycket kvar. Medlet har använts i 40 år, borde man inte se skadorna i naturen nu då? Skadorna i naturen ser vi redan nu, groddjuren har tagit storskada. Djurlivet i småbäckar är inte vad det har varit. Förstår inte varför trädgårdsmänniskor skall använda sig av gift överhuvudtaget, om man nu har trädgård så borde man väl ha intresse för liv och grönska, annars så finns det ju asfalt att lägga ut på tomten. Duttande av gifter är ett otyg, och det borde vara jobbigare en att ta en grep och ta upp tex kvickrötter en att stå och dutta gift på dom. Sedan är det väl så att Gossen ruda sedan slutet av 1990talet har spamat detta forum med giftpropagandan, och utan åtgärd från forumsägarna.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|