Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bästa Roundup-hatare.
          Gunilla T
          Inlägg 11-06-2011, 18:28
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (malcolm @ 11-06-2011, 17:47) *
          men vad gör man...?

Superenkelt...ta skottkärran och en sekatör och klipp ner allt ovan jord som platsar i komposten. Sedan tar du grepen och gräver upp rötterna..brukar inte vara svårt att se var de tar slut. Om det lämnar någon rotbit kvar som slår nya skott behöver man kolla minst en gång i veckan så det inte sätter i gång att växa igen. Det får inte bli grönt på nytt så nyp bort ev. skott som kommer. Uttröttningsmetoden fungerar bra och du blir av med det oönskade grönskan enbart med användadet av lite muskelkraft wink.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 11-06-2011, 19:31
          Länk hit: #42

Gäster

Igår släppte en organisation som kallar sig Earth Open Source denna rapport om glyfosat:

Roundup and birth defects - Is the public being kept in the dark?

Den är välskriven, citerar ett stort antal artiklar, och driver tesen att EU sedan 80-talet medvetet mörkar riskerna med glyfosat. Artikeln är oerhört komplex och svåröverskådlig, och tonen snarare polemisk än vetenskaplig (och t.ex. är dess argument att konceptet "god laboratorie praxis" är en konspiration för att undvika studier kritiska mot glyfosat inte särskilt väg genomtänkt), men utan att ha läst igenom alla studierna är det omöjligt att säga hur rätt de egentligen har.

Jag utgår ifrån att vi kommer att få höra mycket mer om den här rapporten i media, men den här bloggen överensstämmer väl med mina åsikter om rapporten.

Redigerat av Azur: 11-06-2011, 19:32

Citera
          amaira
          Inlägg 13-06-2011, 06:31
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (malcolm @ 11-06-2011, 17:47) *
          Jag skall köpa en dunk Roundup inom de närmaste dagarna för att ta död på mitt vildvin och det skäms jag inte det minsta för men jag har ALDRIG använt mig av ogräsbekämpningsmedel förut och hoppas det blir sista gången men vad gör man...?

Svimma nu inte över mitt svar. Gäller alla som läser. Köper du Roundup för att använda EN gång och aldrig mer, och aldrig har använt det förut, så: HEDER till dig Malcolm!!!

Aldrig använt förut, och ingen avsikt att använda igen. Det är en himmelsvid skillnad mot att rekommendera och använda Roundup rutinmässigt. Visst har vi rätt att ha en egen trädgård som vi önskar (inom rimligfheternas gräns).

Men underskatta inte de giftfria alternativen. De är inte lika snabba, men de behöver inte alltid ens vara särskilt arbetssamma (efter den första insatsen). Man kan ta reda på vilka andra alternativ som är möjliga, innan man börjar. Och väldigt många gör ju verkligen det också!!! Heder till alla dem också!!

Väldigt många växter funkar att gräva upp rötterna och sedan fortsättningsvis trötta ut dem. Så har jag gjort med parkslide i min egen trädgård - fast utan att gräva upp rötter. De vissnar ju ner på hösten, och i tre år har jag vägrat låta dem komma upp igen. Fortfarande rycker jag upp nya uppdykande skott när jag går förbi, och det är inga problem. Rötterna börjar få det ganska jobbigt där nere, de har inte mycket att leva av.

Området med parkslide är dock ganska litet, måste jag lägga till i ärlighetens namn. Ett större område vet jag inte vad jag skulle göra med (har inte behövt ställa frågan).

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          amaira
          Inlägg 13-06-2011, 06:39
          Länk hit: #44

Medlem

Azur, intressant med rapporten, som jag inte orkar läsa igenom.

Ibland blir "förkämpar" lite för ivriga (oavsett läger), och tar till alla argument som de kan hitta, även osakliga sådana (eller personliga). Det är synd, för då faller ju trovärdigheten även för de riktiga argumenten.

Det är svårt att finna en debatt utan "syndabockar" instuckna. (Gäller väl inte minst inom politiken). Det är himla tråkigt tycker jag. Ansvarsfrågor kan väl benas ut senare, när man kommit längre? Å andra sidan kanske det eldar upp människors intresse och får fart på debatten? Inte vet jag.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-06-2011, 06:47
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (amaira @ 13-06-2011, 07:31) *
          Väldigt många växter funkar att gräva upp rötterna och sedan fortsättningsvis trötta ut dem. Så har jag gjort med parkslide i min egen trädgård - fast utan att gräva upp rötter. De vissnar ju ner på hösten, och i tre år har jag vägrat låta dem komma upp igen. Fortfarande rycker jag upp nya uppdykande skott när jag går förbi, och det är inga problem. Rötterna börjar få det ganska jobbigt där nere, de har inte mycket att leva av.

Nu är det så här att jag har öländsk sandsten på min uteplats och rötterna till vildvinet växer in under dessa "plattor" som egentligen är stora stenar som är flata på ovansidan vilket gör att de är enormt tunga och jag orkar helt enkelt inte lyfta den stora stenen, än mindre lägga tillbaba den sedan så det ser vettigt ut. Planerar att bygga om min uteplats i sommar och då är vildvinet i vägen, dessutom letar det sig in överallt, i fönstren och upp på vinden plus att det trasslar in sig i hängrännorna. I början när jag flyttade hit (-87) tyckte jag det var snyggt med vildvin men nu hatar jag det även om jag fortfarande kan tycka att det är snyggt men som sagt, det trasslar in sig överallt och är rena ogräset. Nu planerar jag alltså att kapa ner vildvinet jäms med marken och spruta på Round up på stumparna som blir kvar.

Redigerat av malcolm: 13-06-2011, 06:49

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-06-2011, 06:53
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 11-06-2011, 19:28) *
          Superenkelt...ta skottkärran och en sekatör och klipp ner allt ovan jord som platsar i komposten. Sedan tar du grepen och gräver upp rötterna..brukar inte vara svårt att se var de tar slut. Om det lämnar någon rotbit kvar som slår nya skott behöver man kolla minst en gång i veckan så det inte sätter i gång att växa igen. Det får inte bli grönt på nytt så nyp bort ev. skott som kommer. Uttröttningsmetoden fungerar bra och du blir av med det oönskade grönskan enbart med användadet av lite muskelkraft wink.gif

Nu är det inte riktigt så enkelt, finns en massa tunga stenar i vägen. Att tro att man kan komma åt med en grep är bara löjligt.

Citera
          amaira
          Inlägg 13-06-2011, 07:01
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (malcolm @ 13-06-2011, 07:47) *
          Nu är det så här ... osv

Det var något sånt jag misstänkte, när du sa att du väljer roundup "nu och aldrig mera - och aldrig förr".

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-06-2011, 07:13
          Länk hit: #48

Medlem

På andra ställen där jag velat ha bort oönskad växtlighet har jag grävt bort det men detta är lite annorlunda.

Citera
          Azur
          Inlägg 13-06-2011, 08:52
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (malcolm @ 13-06-2011, 07:47) *
          Nu planerar jag alltså att kapa ner vildvinet jäms med marken och spruta på Round up på stumparna som blir kvar.

Om vildvinet är stort kanske EcoPluggar vore ett bättre & billigare alternativ?

Redigerat av Azur: 13-06-2011, 09:06

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-06-2011, 09:02
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Azur @ 13-06-2011, 09:52) *
          Om vildvinet är stort kanske EcoPluggar vore ett bättre & billigare alternativ?

Tack för tips, skall kolla om det finns i någon affär här i närheten.

Citera
          Azur
          Inlägg 13-06-2011, 09:07
          Länk hit: #51

Gäster

CITAT (malcolm @ 13-06-2011, 10:02) *
          Tack för tips, skall kolla om det finns i någon affär här i närheten.

Jag köpte mina på Jula, föreställer mig att Granngården och K-rauta bör ha också.

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 13-06-2011, 09:32
          Länk hit: #52

Gäster

Många bra och sansade inlägg på sistone! Intessant rapport med mycket matnyttig information, Azur. Jag tycker också att en-gång-och-aldrig-mer är en långt rimligare attityd, dvs. ha respekt för giftet. Och Ecoplug kanske fungerar bäst för Malcolms projekt (Ecoplug innehåller ju också också glyfosat, men i annan form -- litet missvisande med namnet Ecoplug, tycker jag nog). Om du använder glyfosat i flytande form (t.ex. Roundup) tror jag dock inte att du ska ta bort alla gröna delar innan du sprutar -- Roundup funkar nog inte så bra på "stumparna som blir kvar". Bättre då att spara (lagom mycket) blad och pensla på dem, tror jag. Men jag har ju då aldrig använt glyfosat, som sagt. smile.gif

Citera
          Solstorm
          Inlägg 13-06-2011, 09:33
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag använder roundup ibland och tycker att det är utmärkt. Tror inte det finns något medel som är snällare när man ska bekämpa svåra ogräs. Förr massa år sedan användes totex, vet inte om det finns kvar längre men jag tror nog att det var ett värre medel som användes flitigt av väldigt många.

Det som stör mig när jag använder roundup är inte själva medlet jag sprider utan att jag använder en produkt från monsanto. De som tar patent på sina genmanipulerade grödor som sprider sig till andra än de som köpt utsäde men tvingas betala böter för att de inte köpt utsäde av dem. Det har förstört livet för väldigt många småbönder världen över.

Mycket svårt att kolla upp var säden kommer ifrån som man köper. Jag brukar avstå från sojaprodukter i alla fall men tyvärr används det väl som djurfoder också och är svårt att undvika. Det är mycket svårt att undvika att köpa och äta något som kommer från monsanto men det finns ju faktiskt alternativ.

När det gäller roundup så har jag inte hittat något alternativ som är bättre utan använder det ibland.

Citera
          varghem
          Inlägg 13-06-2011, 13:55
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Jag hittade nåt som heter Fosfox på Bauhaus... verkar lite bättre än roundup har jag märkt

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-06-2011, 15:08
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Azur @ 11-06-2011, 20:31) *
          Igår släppte en organisation som kallar sig Earth Open Source denna rapport om glyfosat:

Roundup and birth defects - Is the public being kept in the dark?

Den är välskriven, citerar ett stort antal artiklar, och driver tesen att EU sedan 80-talet medvetet mörkar riskerna med glyfosat. Artikeln är oerhört komplex och svåröverskådlig, och tonen snarare polemisk än vetenskaplig (och t.ex. är dess argument att konceptet "god laboratorie praxis" är en konspiration för att undvika studier kritiska mot glyfosat inte särskilt väg genomtänkt), men utan att ha läst igenom alla studierna är det omöjligt att säga hur rätt de egentligen har.

Jag utgår ifrån att vi kommer att få höra mycket mer om den här rapporten i media, men den här bloggen överensstämmer väl med mina åsikter om rapporten.

Det är väl ungefär vad jag kom fram till när jag sökte information för 5-10 år sen, en massa "undersökningar" som pekade på än det ena men alla var av typen "kan inte uteslutas", "resultaten pekar på" osv. En undersökning som talade om skador på grodyngel nämnde bara i förbigående om att det gällde "koncentrationer som hittats i naturen" utan att närmare specificera när, var, hur. Sånt flum lämnar jag åt sidan. Är medlet farligt, ok upp till bevis. Och Azur, jag är INTE rädd för vargen. Jag är bara skeptisk till experimentet att inplantera en försvunnen djurart i vårt nuvarande samhälle.

Redigerat av Gossen Ruda: 13-06-2011, 15:08

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 13-06-2011, 19:35
          Länk hit: #56

Gäster

Men bloggen som Azur anför konstaterar alltså att "peer-reviewed studies have found problems that are being ignored" (vetenskapligt granskade forskningsstudier har hittat problem som ignoreras) och att rapporten "raises interesting questions that are worthy of consideration" (reser intressanta frågor som är värda övervägande). Det finns välgjorda studier som visar på stora risker med Roundup; sådan forskning är inte flum. Om man väljer att trots detta använda glyfosat bör man göra det med stor respekt och försiktighet.

Citera
          Azur
          Inlägg 13-06-2011, 20:49
          Länk hit: #57

Gäster

CITAT (Tulipanaros @ 13-06-2011, 20:35) *
          Men bloggen som Azur anför konstaterar alltså att "peer-reviewed studies have found problems that are being ignored" (vetenskapligt granskade forskningsstudier har hittat problem som ignoreras) --- Det finns välgjorda studier som visar på stora risker med Roundup

Det är riktiga vetenskapliga artiklar, men om de är välgjorda vet inte jag. Det är alltså studier som inte vägts in av EU för att de inte följt Good Laboratory Practice, och som kanske eller kanske inte använt orealistiska testmetoder och koncentrationer. Vilket ämne som helst är teratogent i tillräckligt höga doser, t.ex. alkohol och nikotin.
          Ett annat problem är att olika studier använder olika blandningar av glyfosat + vätmedel, det är redan helt klart att åtminstone vissa av de vätmedel man använder är mycket giftiga.
          Det gör det väldigt svårt att utvärdera rapporten. Dessutom skulle man behöva lite mer direkta data (som t.ex. mätningar på blodhalterna glyfosat hos användare av medlet) men precis som bloggen tycker jag också att uppgifterna i alla fall inte verkar vara uppenbart "flum", utan klart värda att undersöka närmare.

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 13-06-2011, 21:16
          Länk hit: #58

Gäster

Jag preciserar: Studierna är välgjorda i meningen peer-reviewade: detta är som sagt inte min vetenskap och jag kan själv inte bedöma hur välgjorda de är, men peer-review-systemet borgar för att de håller vedertagen vetenskaplig standard.

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 13-06-2011, 22:39
          Länk hit: #59

Gäster

CITAT (Tulipanaros @ 13-06-2011, 10:32) *
          Många bra och sansade inlägg på sistone! Intessant rapport med mycket matnyttig information, Azur. Jag tycker också att en-gång-och-aldrig-mer är en långt rimligare attityd, dvs. ha respekt för giftet. Och Ecoplug kanske fungerar bäst för Malcolms projekt (Ecoplug innehåller ju också också glyfosat, men i annan form -- litet missvisande med namnet Ecoplug, tycker jag nog). Om du använder glyfosat i flytande form (t.ex. Roundup) tror jag dock inte att du ska ta bort alla gröna delar innan du sprutar -- Roundup funkar nog inte så bra på "stumparna som blir kvar". Bättre då att spara (lagom mycket) blad och pensla på dem, tror jag. Men jag har ju då aldrig använt glyfosat, som sagt. smile.gif

Jeg var lige inde og læse om "Ecoplug" - og det er bare Roundup på en anden måde:

http://www.ecoplug.se/?page_id=133 - prøv at klikke på Säkerhetsdatablad

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 14-06-2011, 08:14
          Länk hit: #60

Gäster

CITAT (Anja Danmark @ 13-06-2011, 23:39) *
          Jeg var lige inde og læse om "Ecoplug" - og det er bare Roundup på en anden måde:

Jo, precis, det är det jag menar -- det är också glyfosat, men i en annan form. Borde inte heta Ecoplug. smile.gif

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 23:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon