|
|
  |
Bästa Roundup-hatare. |
|
|
|
14-06-2011, 08:59
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Tulipanaros @ 14-06-2011, 09:14)  Jo, precis, det är det jag menar -- det är också glyfosat, men i en annan form. Borde inte heta Ecoplug.  Namngivningen är fri.  Jag använder aldrig Ecoplug, har man väl borrat hål i trädet är det enklare och billigare att hälla i koncentrerad Roundup. En envis fröplanta av alm, många gånger nedklippt, står just nu och vissnar utanför mitt sovrumsfönster som bevis på att det fungerar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
14-06-2011, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2011, 09:59)  Namngivningen är fri.  Jag använder aldrig Ecoplug, har man väl borrat hål i trädet är det enklare och billigare att hälla i koncentrerad Roundup. En envis fröplanta av alm, många gånger nedklippt, står just nu och vissnar utanför mitt sovrumsfönster som bevis på att det fungerar. Tror du att det skulle fungera hos mig också? Inslaget av lönn blir bara större och större i häcken som gränsar mot grannen och jag tror allt härstammar från en fullstor lönn som stod i änden av häcken, jag och mannen som tidigare bodde i grannhuset sågade ner det stor trädet för ca. 15 år sedan men stubben finns kvar och jag inbillar mig att det är därifrån lönnbeståndet i häcken kommer ifrån.
|
|
|
|
|
14-06-2011, 10:06
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 14-06-2011, 10:21)  Tror du att det skulle fungera hos mig också? Inslaget av lönn blir bara större och större i häcken som gränsar mot grannen och jag tror allt härstammar från en fullstor lönn som stod i änden av häcken, jag och mannen som tidigare bodde i grannhuset sågade ner det stor trädet för ca. 15 år sedan men stubben finns kvar och jag inbillar mig att det är därifrån lönnbeståndet i häcken kommer ifrån. Lönn är inte känd för att skicka upp rotskott så det är nog fröplantor. Är det småplantor kan man bara pensla nyss avkapade stubbar med koncentrerad Roundup, är det enda som faktiskt fungerar.
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2011, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Vissa av stammarna är inga småplantor längre och en del är ca. 5 cm i diameter men jag skulle ju kunna borra i dessa och prova, får åka till hobbyaffären och köpa små trattar.
|
|
|
|
|
14-06-2011, 12:36
|
Medlem
Antal inlägg: 70
Medlem nr: 25 858

|
Då kommer jag med en annan fråga. Jag har läst igenom hela detta inlägget och är redan sen tidigare medveten om "riskerna" och "fördelarna" med Roundup. (Om man nu kan uttrycka sig så.) Ändå funderar jag som malcom. Ibland måste man ta till drastiska åtgärder och för mig är dessa åtgärder just nu gift. Så jag vänder mig nu till Gossen Ruda då det verkar som om det är han som vet mest om just detta gift. Den typen av roundup som Ni talar om är den typen man kan köpa i vanlig affär? Inte den som bönderna använder? Kan man till exempel spruta "under" eller runt en buske med detta medel utan att busken dör eller man ska då försöka sig på att pensla ogräset istället. Behöver jag pensla hela växten eller räcker det att jag kommer till på en lite hörna av ett blad? Jag är helt ny på detta och ställer kanske dumma frågor, men om man inte frågar får man heller inget veta och då kan frågorna aldrig heller bli smartare...
--------------------
Fippie
Sum quod sum
|
|
|
|
|
14-06-2011, 12:47
|

Medlem

|
CITAT (Fippie @ 14-06-2011, 13:36)  Då kommer jag med en annan fråga. Jag har läst igenom hela detta inlägget och är redan sen tidigare medveten om "riskerna" och "fördelarna" med Roundup. (Om man nu kan uttrycka sig så.) Ändå funderar jag som malcom. Ibland måste man ta till drastiska åtgärder och för mig är dessa åtgärder just nu gift. Så jag vänder mig nu till Gossen Ruda då det verkar som om det är han som vet mest om just detta gift. Den typen av roundup som Ni talar om är den typen man kan köpa i vanlig affär? Inte den som bönderna använder? Kan man till exempel spruta "under" eller runt en buske med detta medel utan att busken dör eller man ska då försöka sig på att pensla ogräset istället. Behöver jag pensla hela växten eller räcker det att jag kommer till på en lite hörna av ett blad? Jag är helt ny på detta och ställer kanske dumma frågor, men om man inte frågar får man heller inget veta och då kan frågorna aldrig heller bli smartare...  Det är bara den typen som finns för allmän försäljning. Det går utmärkt att både spruta och pensla under buskar och träd bara man ser till att inget hamnar på bladen. Enligt alla uppgifter och enligt min erfarenheter tas medlet bara upp genom blad och inte via rötterna. Eller om man behandlar veden, direkt på friliggande ved eller via borrade hål. Det gör inget om medlet hamnar på oskadad bark även om det bör undvikas eftersom det kan finnas sprickor.
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2011, 13:47
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Fippie @ 14-06-2011, 13:36)  Då kommer jag med en annan fråga. Jag har läst igenom hela detta inlägget och är redan sen tidigare medveten om "riskerna" och "fördelarna" med Roundup. (Om man nu kan uttrycka sig så.) Ändå funderar jag som malcom. Ibland måste man ta till drastiska åtgärder och för mig är dessa åtgärder just nu gift. Så jag vänder mig nu till Gossen Ruda då det verkar som om det är han som vet mest om just detta gift.Den typen av roundup som Ni talar om är den typen man kan köpa i vanlig affär? Inte den som bönderna använder? Kan man till exempel spruta "under" eller runt en buske med detta medel utan att busken dör eller man ska då försöka sig på att pensla ogräset istället. Behöver jag pensla hela växten eller räcker det att jag kommer till på en lite hörna av ett blad? Jag är helt ny på detta och ställer kanske dumma frågor, men om man inte frågar får man heller inget veta och då kan frågorna aldrig heller bli smartare...  Min fetmarkering! Menar du att bara för att Gossen Ruda är en varm förespråkare för Roundup så vet han mer än andra om detta gift? Jisses jag tror jag baxnar!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
14-06-2011, 14:36
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 14-06-2011, 14:47)  Min fetmarkering! Menar du att bara för att Gossen Ruda är en varm förespråkare för Roundup så vet han mer än andra om detta gift? Jisses jag tror jag baxnar!  Fast eftersom jag använt medlet både länge och ofta vet jag mer än en del självutnämnda "experter" som inte vill ta i det med tång.
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2011, 14:40
|
Medlem
Antal inlägg: 806
Medlem nr: 23 954

|
kan bara skaka på huvudet åt vissa.... va sysslar ni med??? (och det gäller inte roundup-användande)
|
|
|
|
|
14-06-2011, 16:17
|
Medlem
Antal inlägg: 65
Medlem nr: 55 402

|
Jag tycker att det är en viktig fråga hur kemiska preparat påverkar vår miljö både på kort och lång sikt. Men man ska också vara konsekvent i sin miljömedvetenhet. Inte många "miljöaktivister" verkar vara medvetna om att de läkemedel de äter kissas ut och återfinns i våra vattendrag. Om något är väldokumenterat så är det hormonpreparatens påverkan på fiskens fortplantning, bara för att nämna ett exempel. Så ni som inte kan tänka er att använda Roundup p.g.a att effekterna på miljön ännu inte är fullt dokumenterad/utredd bör definitivt INTE heller äta p-piller eller andra läkemedel över huvudtaget. För om försiktighetsprincipen gäller så vet vi mycket lite om långtidseffekterna av läkemedel och andra xenobiotika som vi dagligen kissar ut i avloppet.
Utan att göra någon större beräkning så gissar jag att en årskonsumtion av p-piller vida överstiger mängden roundup vid "behovsbruk" på enstaka växter...och med detta vill jag poängtera att effekten av p-piller är väldokumenterad. Vi behöver inte ens gå in i den luddiga diskussionen om "försiktighetsprincip". Ändå är debatten alltid tystast om det vi vet mest om...
|
|
|
|
|
14-06-2011, 16:49
|

Medlem

|
CITAT (Chilo @ 14-06-2011, 17:17)  Jag tycker att det är en viktig fråga hur kemiska preparat påverkar vår miljö både på kort och lång sikt. Men man ska också vara konsekvent i sin miljömedvetenhet. Inte många "miljöaktivister" verkar vara medvetna om att de läkemedel de äter kissas ut och återfinns i våra vattendrag. Om något är väldokumenterat så är det hormonpreparatens påverkan på fiskens fortplantning, bara för att nämna ett exempel. Så ni som inte kan tänka er att använda Roundup p.g.a att effekterna på miljön ännu inte är fullt dokumenterad/utredd bör definitivt INTE heller äta p-piller eller andra läkemedel över huvudtaget. För om försiktighetsprincipen gäller så vet vi mycket lite om långtidseffekterna av läkemedel och andra xenobiotika som vi dagligen kissar ut i avloppet.
Utan att göra någon större beräkning så gissar jag att en årskonsumtion av p-piller vida överstiger mängden roundup vid "behovsbruk" på enstaka växter...och med detta vill jag poängtera att effekten av p-piller är väldokumenterad. Vi behöver inte ens gå in i den luddiga diskussionen om "försiktighetsprincip". Ändå är debatten alltid tystast om det vi vet mest om... Hur då konsekvent? Så om man gillar att spruta växtgifter så är det OK att käka mediciner men inte annars? Är vi andra som inte sprutar gifter, inte käkar P-piller eller andra läkemedel inkonsekventa? F´låt nu blev det visst väldigt OT.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
14-06-2011, 17:19
|
Medlem
Antal inlägg: 65
Medlem nr: 55 402

|
Hej, Nej så menar jag inte, utan precis tvärtom. Min tanke är att om man inte använder bekämpningsmedel av försiktighetsprincip så ska man absolut inte äta läkemedel heller. Om du inte använder dig av varken eller, på grund av din miljömedvetenhet, så ÄR du ju konsekvent.
|
|
|
|
|
14-06-2011, 17:27
|

Medlem

|
CITAT (Chilo @ 14-06-2011, 18:19)  Hej, Nej så menar jag inte, utan precis tvärtom. Min tanke är att om man inte använder bekämpningsmedel av försiktighetsprincip så ska man absolut inte äta läkemedel heller. Om du inte använder dig av varken eller, på grund av din miljömedvetenhet, så ÄR du ju konsekvent. Samtidigt är det helt klart att debatten runt Roundup vida överstiger medlets eventuella risker på miljön. Mycket munväder alltså. Särskilt om man som du påpekar jämför det med andra betydligt större hälsoeffekter.
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2011, 18:26
|

Medlem

|
CITAT (Chilo @ 14-06-2011, 18:19)  Hej, Nej så menar jag inte, utan precis tvärtom. Min tanke är att om man inte använder bekämpningsmedel av försiktighetsprincip så ska man absolut inte äta läkemedel heller. Om du inte använder dig av varken eller, på grund av din miljömedvetenhet, så ÄR du ju konsekvent. Skulle jag behöva äta läkemedel så skulle jag självklart inte avstå p.g.a. miljömedvetenhet. Det är synd att läkemedel påverkar miljön negativt men skuldbelägg för guds skull inte människor som måste ha läkemedel som om dom vore miljöbovar. Tycker inte att det har ett smack med Roundup att göra. Jag litar nämligen inte ett dugg på att människor använder medlet med försiktighet och inte använder det i onödan.
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
14-06-2011, 18:28
|
Gäster

|
[quote name='Chilo' date='14-06-2011, 17:17' post='1420189'] . Inte många "miljöaktivister" verkar vara medvetna om att de läkemedel de äter kissas ut och återfinns i våra vattendrag. [/quote
Vad grundar du ditt antagande på? ...vad har du för belägg för att vi som värnar om miljön är okunniga?
|
|
|
|
|
14-06-2011, 18:40
|

Medlem

|
Jag har inga problem att kalla mig miljömedveten och samtidigt använda Roundup. Jag är dock ingen fanatiker som ALLTID måste göra det bästa, jag ser det mer som en målinriktning. Finns det någon som utfärdar miljöcertifiering för privatpersoner eller vem avgör nivån på miljömedvetenhet?
--------------------
|
|
|
|
Tulipanaros
|
14-06-2011, 19:58
|
Gäster

|
Jag anser att man alltid måste väga risk mot nytta. Jag tycker att DDT-användning i malariaområden är en myyycket svårare fråga än Roundup i min trädgård: Roundup är förvisso mindre farligt, men helt onödigt att använda i trädgårdar som faktiskt bara är till för rekreation. DDT är skitfarligt -- men när det gäller malaria kan det rädda liv. Där måste man väga de liv man kan rädda med DDT mot de personer som kommer att drabbas av missfall, Parkinson, astma, diabetes och cancer på grund av giftet. Malaria är en fruktansvärd sjukdom som dödar horder, så kanske är det värt det?
Problemen med p-piller är stora och jag använder dem inte själv, men inser samtidigt att deras nytta är så pass stor att det är en riskavvägning. Antibiotika är ett enormt problem, kanske vårt allra största, och jag är så restriktiv som möjligt med mig själv och mina barn -- men det är klart att jag använder det när jag verkligen verkligen måste, men definitivt inte i onödan.
Men som sagt: i en privat trädgård som bara existerar för min egen och några andras rekreation ser jag ingen anledning alls att använda någonting som innebär någon som helst risk. Ja, mer än så: jag tycker faktiskt att rekreationsvärdet minskar av vetskapen om att jag använder någonting som kan skada grodor. Jag vill göra nytta i världen, inte skada den.
|
|
|
|
|
14-06-2011, 20:30
|

Medlem

|
CITAT (Tulipanaros @ 14-06-2011, 20:58)  Jag anser att man alltid måste väga risk mot nytta. Jag tycker att DDT-användning i malariaområden är en myyycket svårare fråga än Roundup i min trädgård: Roundup är förvisso mindre farligt, men helt onödigt att använda i trädgårdar som faktiskt bara är till för rekreation. DDT är skitfarligt -- men när det gäller malaria kan det rädda liv. Där måste man väga de liv man kan rädda med DDT mot de personer som kommer att drabbas av missfall, Parkinson, astma, diabetes och cancer på grund av giftet. Malaria är en fruktansvärd sjukdom som dödar horder, så kanske är det värt det?
Problemen med p-piller är stora och jag använder dem inte själv, men inser samtidigt att deras nytta är så pass stor att det är en riskavvägning. Antibiotika är ett enormt problem, kanske vårt allra största, och jag är så restriktiv som möjligt med mig själv och mina barn -- men det är klart att jag använder det när jag verkligen verkligen måste, men definitivt inte i onödan.
Men som sagt: i en privat trädgård som bara existerar för min egen och några andras rekreation ser jag ingen anledning alls att använda någonting som innebär någon som helst risk. Ja, mer än så: jag tycker faktiskt att rekreationsvärdet minskar av vetskapen om att jag använder någonting som kan skada grodor. Jag vill göra nytta i världen, inte skada den. Man får som sagt väga riskerna mot nyttan. I mitt fall en trödgård full av kirskål eller med rabatter med andra växter. När man inte vet förutsättningarna för andra människor skall man inte heller sätta sig till doms över dem. Jag har gott om både grodor och paddor i min trädgård och på den tiden dammen fungerade som en sådan lekte de regelbundet där, TROTS att jag använde Roundup. Det är kanske lite fel på dina slutsatser?
--------------------
|
|
|
|
|
15-06-2011, 07:31
|
Medlem
Antal inlägg: 70
Medlem nr: 25 858

|
CITAT (*Stintan* @ 14-06-2011, 14:47)  Min fetmarkering! Menar du att bara för att Gossen Ruda är en varm förespråkare för Roundup så vet han mer än andra om detta gift? Jisses jag tror jag baxnar!  Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt. Jag menade att det verkar som om Gossen Ruda har använt sig av giftet mer än en gång och då bör ha införskaffat sig lite erfarenhet av hur det verkar. Anledningen till att jag skrev att jag vände mig till just honom var för att jag inte ville bli "påhoppad" vilket jag visst blev i alla fall. Jag får väl lära mig att ta "gnabbet" i forumet eller helt enkelt låta bli att fråga.
--------------------
Fippie
Sum quod sum
|
|
|
|
|
15-06-2011, 07:42
|

Medlem

|
CITAT (Fippie @ 15-06-2011, 08:31)  Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt. Jag menade att det verkar som om Gossen Ruda har använt sig av giftet mer än en gång och då bör ha införskaffat sig lite erfarenhet av hur det verkar.
Anledningen till att jag skrev att jag vände mig till just honom var för att jag inte ville bli "påhoppad" vilket jag visst blev i alla fall. Jag får väl lära mig att ta "gnabbet" i forumet eller helt enkelt låta bli att fråga. Det finns en liten men högljudd falang på forumet som absolut skall pracka på andra sin uppfattning om hur man skall sköta sin trädgård och användningen av "gifter". Läser man den här tråden ser man snabbt vilka det är. Jag bara föreslår det jag anser vara rätt, ofta Roundup men jag avråder också från det ibland. Om någon vill ha råd men skriver samtidigt att man inte vill använda gifter skulle jag aldrig föreslå Roundup, jag låter personen själv välja. Den filosofin har inte trängt in hos en del.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|