| |
|
  |
Bästa Roundup-hatare. |
|
|
|
Gunilla T
|
15-06-2011, 08:42
|
Gäster

|
Jag tillhör väl "en del" då som Ruda menar. Nu tycker jag inte att någon som väljer bort bekämpningsmedel i trädgården behöver skämmas och huka sig - det är ett ställningstagande och ett val som "en del" gör med tanke på hur illa vår miljö mår idag.
Så länge jag har varit medlem på Odla har du Ruda propagerat våldsamt för bl.a. Roundup. Det jag inte riktigt förstår faktiskt är hur du ff har så mycket problem med ogräs efter alla år av kemikalie användning. Jag har inga sådana problem och ogräsrensning ägnar jag inte mycket tid till. Visserligen har jag inte kirskål eller slide men allt annat finns nog här. Jag har dessutom byggt upp en stor trädgård i en stenig skog som nog är en av de tuffaste miljöer man kan ge sig på.
Jag tror också att det handlar om hur man bygger upp och strukturerar sin trädgård för att man inte skall drabbas av evighetsrensande i framtiden. Ett grundligt underarbete är a och o - det lönar sig inte att fuska. Vilken typ av växter man väljer är inte heller oväsentligt och hur man avgränsar rabatterna och försiktighet med marktäckare. Jag använder mig inte mycket av den sorter av växter och planterar så att mina växter får vara "prima primadonnor" men öppen jord runtomkring. Det sägs att man då får mycket ogräs men det är inte min erfarenhet utan precis tvärtom. Jag tycker inte om hopvuxna rabatter med allsköns perenner som trängs - det är verkligen svårjobbat . Att Roundup fungerar som det görs reklam för är nog ingen som ifrågasatt, Roundup dödar vilket också är syftet. Om det dödar mer än vad som åsyftas vet du faktiskt inte Ruda, det är din åsikt och ingen annat. För att veta om det skadar krävs vetenskapliga långvariga studier på de områden du använt Roundup och några sådana studier har du inte nämnt. Ett stort problem numera vid kemikalie användning är det som brukar kallas för "cocktaileffekten" dvs ämnen reagerar med varandra.
Många tror att det som är tillåtet också är ofarligt - fast då bör man veta att det alltid sker en avvägning mellan den kommersiella och ekonomiska nyttan kontra riskerna. Behöver jag säga att ekonomisk nytta tenderar att vinna?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 09:19
|
Medlem
Antal inlägg: 70
Medlem nr: 25 858

|
Jag anser att alla SJÄLVKLART själva har rätt att ta sina egna beslut och varken behöva ursäkta, skämmas eller huka sig. Jag tycker inte om att något av mina inlägg bidrar till något av dessa "Personangrepp" som ibland kan ske här på odla. Jag är inte själv någon förestråkare av gifter men i detta fallet som jag tidigare nämde så känns det som min sista utväg. Jag gör och tänker som du Gunilla T. Allt som nyanläggs planeras så att ogräset ska vara ett minimalt problem och inte ta över. Men jag som för 2 år sedan köpt en gammal bonnagård med stor väldigt fin tillhörande trädgård som de förra ägarna tyvärr har låtit inte förfalla, men leva sitt eget liv på grund av ålderdom de senaste 15-20 åren. Jag har sedan vi tog över försökt på traditionellt sett rensa fram hela den gamla tomten igen men just under dessa buskar har jag misslyckats. Ogräset (Kirskål, nässlor, åkerbräken mm) vill inte dö och busken är så tät och fin nere vid marken att jag inte får in händerna för att kunna lirka upp rötterna och jag lyckas inte trötta ut det genom att ständigt plocka bort allt jag kan se. Just för att det är en gammal gård som har fått "förfalla" är det inte bara trädgården som har fått lida utan samtliga byggnader också. Vi har påbörjat den mödosamma men galet roliga renoveringen men tyvärr så finns det inte tillräckligt med timmar på dygnet med 2 heltidsjobb, trädgård och renovering. Jag hinner helt enkelt inte med så därför funderar jag nu på en genväg. Kanske inte den bästa men kanske en acceptabel genväg för att sedan kunna hålla ordning i framtiden utan dessa drastiska åtgärder. Saken är den att jag mår dåligt av detta ogräs, jag är en perfektionist och även om resten av gården är tipptopp så ser jag bara detta j*kla ogräs. En bättre lösning hade givetvis varit om jag (somså många andra) kunde få en 5 timmar till per dygn men det vet jag inte hur man löser...
--------------------
Fippie
Sum quod sum
|
|
|
|
|
|
|
Tulipanaros
|
15-06-2011, 10:17
|
Gäster

|
Jag tycker att du resonerar klokt och sansat, Fippie. Det är som sagt stor skillnad på att undantagsvis välja gift som sista utväg, och med respekt, och att förespråka det som ständig universallösning. Det du bör akta dig för, när det nu är så trångt under busken att du inte ens får in händerna, är att råka stänka Roundup på busken. Då försvinner mer än du hade önskat.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 10:41
|
Medlem

|
Tack tulipanaros!
Den tanken har slagit mig också... Jag är så att säga i valet och kvalet...
Redigerat av Fippie: 15-06-2011, 10:50
--------------------
Fippie
Sum quod sum
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-06-2011, 11:12
|
Gäster

|
Fippie, håller med Tulipanaros om ditt kloka resonemang  och jag förstår din irritation och det störningsmoment det kan vara...
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 11:41
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Gunilla T @ 15-06-2011, 09:42)  Jag tillhör väl "en del" då som Ruda menar. Nu tycker jag inte att någon som väljer bort bekämpningsmedel i trädgården behöver skämmas och huka sig - det är ett ställningstagande och ett val som "en del" gör med tanke på hur illa vår miljö mår idag.
Så länge jag har varit medlem på Odla har du Ruda propagerat våldsamt för bl.a. Roundup. Det jag inte riktigt förstår faktiskt är hur du ff har så mycket problem med ogräs efter alla år av kemikalie användning. Jag har inga sådana problem och ogräsrensning ägnar jag inte mycket tid till. Visserligen har jag inte kirskål eller slide men allt annat finns nog här. Jag har dessutom byggt upp en stor trädgård i en stenig skog som nog är en av de tuffaste miljöer man kan ge sig på.
Jag tror också att det handlar om hur man bygger upp och strukturerar sin trädgård för att man inte skall drabbas av evighetsrensande i framtiden. Ett grundligt underarbete är a och o - det lönar sig inte att fuska. Vilken typ av växter man väljer är inte heller oväsentligt och hur man avgränsar rabatterna och försiktighet med marktäckare. Jag använder mig inte mycket av den sorter av växter och planterar så att mina växter får vara "prima primadonnor" men öppen jord runtomkring. Det sägs att man då får mycket ogräs men det är inte min erfarenhet utan precis tvärtom. Jag tycker inte om hopvuxna rabatter med allsköns perenner som trängs - det är verkligen svårjobbat . Att Roundup fungerar som det görs reklam för är nog ingen som ifrågasatt, Roundup dödar vilket också är syftet. Om det dödar mer än vad som åsyftas vet du faktiskt inte Ruda, det är din åsikt och ingen annat. För att veta om det skadar krävs vetenskapliga långvariga studier på de områden du använt Roundup och några sådana studier har du inte nämnt. Ett stort problem numera vid kemikalie användning är det som brukar kallas för "cocktaileffekten" dvs ämnen reagerar med varandra.
Många tror att det som är tillåtet också är ofarligt - fast då bör man veta att det alltid sker en avvägning mellan den kommersiella och ekonomiska nyttan kontra riskerna. Behöver jag säga att ekonomisk nytta tenderar att vinna? Jag kan då tala om att jag har varit med här nästan ända från starten och har hela tiden berättat om Roundup och dess fördelar. Att kalla det för "propagerat våldsamt" är helt och hållet en överdrift från ditt håll som du får stå för. Anledningen till att jag är tvungen att använda Roundup är liknande som för Fippie, när jag övertog trädgården vid min mammas död 1986 fanns det kirskål överallt. Jag hade annat att göra ett par år men när jag sen skulle sätta igång hade kirsen tagit över totalt. Det var min utgångspunkt och nu efter över 20 års slit börjar jag få övertaget men utan Roundup hade kirsen stått som segrare. Jag började med helt manuella metoder man fick snart även ta till Roundup. Har man ensam hand om två hus med trädgårdar och dessutom jobbar finns det inte tid över för så mycket trädgårdsarbete. Om man nu skall prata om din trädgård så måste jag säga att den ser tråkig ut. Enstaka utplanterade växter med en massa öppen jord emellan. I mina rabatter skall växterna trängas och välla fram, sen kvittar det lite vilka växter det är. Jag jagar inte sällsynta rariteter, ofta slänger jag namnstickan efter ett tag. Att ha namnstickor i rabatten anser jag vara skryt och snudd på narcissism. I rabatter med överflöd av växter behöver man inte heller rensa, bara man inte får in rotogräs. Jag VET att i min trädgård stryker bara det tilltänkta offret med eftersom jag har koll på allt. Hur skall man fö göra "vetenskapliga långvariga studier" på ett ämne som bryts ner på några veckor? Sånt snack och att prata om cocktaileffekt är bara ett försök att misstänkliggöra medlet för innerst inne vet du att det är bara munväder.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
Tulipanaros
|
15-06-2011, 11:56
|
Gäster

|
Ruda, glyfosat bryts inte alltid ned på några veckor; vid låg mikrobiell aktivitet kan det kan ta flera år och i växter kan det bindas så hårt att det inte bryts ned förrän med växten. Och när det bryts ned försvinner det inte -- det bryts ned till något. WHO anser att följande vidare forskning behövs:
12. FURTHER RESEARCH
a) Further research is required to determine whether ß-adrenergic effects observed in rodents have any implications for human health.
b) The role of adjuvants in the toxicity of glyphosate formulations needs to be investigated further in laboratory mammals and organisms in the environment.
c) A controlled study on exposure of agricultural workers is needed.
d) The bioavailability of sediment- and soil-bound glyphosate in the environment should be studied.
e) Studies on the environmental behaviour and fate of adjuvants are required.
f) Further toxicity studies of sediment-living organisms are needed.
g) The effects of phosphate fertilizers on the binding of glyphosate to soils should be investigated.
h) Analytical techniques that are less costly but still adequate should be developed.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 12:05
|
Medlem

|
Fippie: är markduk ett alternativ? Ser trist ut i ett par år, men den kanske kan döljas med några vackra stenar under busken, i synnerhet om busken ändå är så tät. Efter ett par år är rotogräsen borta och du kan ta bort markduken. [/quote]
Ett bra förslag. Jag har markduk som på ett flertal andra ställen och det fungerar ypperligt där, bland annat i ett hallonland som var helt igenvuxet emn nu ser relativt pryligt med markduk och singelstenar. Men just vid dessa buskar skulle jag bli tvungen att lämna än så lite hål för busken och de elaka ogräsen letar sig fram.
Gunilla T: Tack!
--------------------
Fippie
Sum quod sum
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 12:06
|

Medlem

|
CITAT (Tulipanaros @ 15-06-2011, 12:56)  Ruda, glyfosat bryts inte alltid ned på några veckor; vid låg mikrobiell aktivitet kan det kan ta flera år och i växter kan det bindas så hårt att det inte bryts ned förrän med växten. Och när det bryts ned försvinner det inte -- det bryts ned till något. Hos mig bryts det ner snabbt, jag har testat. Det kan säkert ta längre tid under speciella förhållanden men är det de enstaka undantagen man skall leta efter eller se helheten? Även om de bryts ner först tillsammans med växten sker ju nedbrytningen ändå till slut. Den hårda bindningen är bara en fördel. Allt bryts ner till någonting, inget försvinner utan ingår i kretsloppet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Tulipanaros
|
15-06-2011, 12:23
|
Gäster

|
Testat?? Berätta mer.
Långsam nedbrytning är inte undantag utan regel under vissa förutsättningar.
Den hårda bindningen till växter innebär t.ex. att man ofta hittar glyfosat i livsmedel, ibland över Livsmedelsverkets gränsvärden.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 12:38
|

Medlem

|
Tagga ner nu. Att WHO är bekymrade över kemikalieanvändningen globalt sett kan jag förstå. Om jordbrukare besprutar hektar efter hektar av GMO-grödor med Roundup KAN det finnas risker men här är vi trädgårdsodlare. Vad jag vet finns det inga trädgårdsväxter som är GMO-förändrade för att tåla gylfosat. Ni jagar mygg med kärnvapen, kom ner på jorden. Jag och alla andra här kör inte omkring med traktordragna besprutningsaggregat, vi går med en handspruta och småduttar. Överdrifter är bara förnamnet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Tulipanaros
|
15-06-2011, 12:41
|
Gäster

|
Och när det gäller nedbrytningsprodukter har jag tidigare anfört en artikel enligt vilken glyfosat under vissa förutsättningar kan brytas ned till nitrosaminer, som är välkänt cancerogena -- jag har inte läst artikeln men det visar att nedbrytningsprodukter inte är självklart harmlösa.
Men berätta då, jag vill veta vad du har testat och hur!
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 12:42
|

Medlem

|
CITAT (Tulipanaros @ 15-06-2011, 13:23)  Testat?? Berätta mer.
Du skulle nog ändå inte tro mig utan komma med invändningar
Långsam nedbrytning är inte undantag utan regel under vissa förutsättningar.
Vissa? Nu var du där igen med speciella förutsättningar. Är det på frusen mark du menar?
Den hårda bindningen till växter innebär t.ex. att man ofta hittar glyfosat i livsmedel, ibland över Livsmedelsverkets gränsvärden.
Ofta? Hur då? Inget jag har hört eller läst. Mer rykten? Man sprutar inga ätbara växter för då dör de, om de inte är GMO och såna får väl inte säljas?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Tulipanaros
|
15-06-2011, 13:03
|
Gäster

|
CITAT Testat?? Berätta mer.
Du skulle nog ändå inte tro mig utan komma med invändningar Kom igen nu, berätta! CITAT Långsam nedbrytning är inte undantag utan regel under vissa förutsättningar.
Vissa? Nu var du där igen med speciella förutsättningar. Är det på frusen mark du menar? Det gäller vanliga förutsättningar, som t.ex. mark med låg mikrobiell aktivitet, torrt väder, låg fosfornivå, lerjord, etc. I grundvatten bryts det ned mycket långsamt. CITAT Den hårda bindningen till växter innebär t.ex. att man ofta hittar glyfosat i livsmedel, ibland över Livsmedelsverkets gränsvärden.
Ofta? Hur då? Inget jag har hört eller läst. Mer rykten? Man sprutar inga ätbara växter för då dör de, om de inte är GMO och såna får väl inte säljas? Här redovisas en kontroll från Livsmedelsverket i vilken bekämpningsrester hittades i ca en fjärdedel av de testade proverna av spannmål. i 2% av fallen överskreds gränsvärdena. Glyfosat var det bekämpningsmedel som man påträffade oftast.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det finns helt klart olika sätt man kan ta till för att få bort rotogräs och hur man ska göra är upp till var och en. Vi lever i en tid där det blir mer och mer uppenbart att vi alla måste bidra till minskad miljöförstöring. Att det då blir protester från många, inklusive mig själv, när du Ruda ideligen rekommenderar Roundup är ju inte så konstigt. Du hävdar att det är totalt ofarligt men hur vet du att det är det i det långa loppet och att det inte skadar andra levande organismer än just den växt du sprutar medlet på?
Jag kan förstå om man tar till Roundup om man försökt allt annat men ofta så tar man till det för att få ett så snabbt resultat som möjligt. Frågan är hur bestående det resultatet blir eller måste man kanske årligen upprepa behandlingen? På samma sätt som min pappa i min barndom årligen vattnade grusgångarna med Totex (eller om det var något annat gift). Ogräset kom nämligen tillbaka. På den tiden var inte markduk uppfunnet.
Det finns en risk att användandet av Roundup blir mer regel än undantag om du får stå oemotsagd och det anser jag, utan att vara fanatiker, vore mycket olyckligt. Bättre då att ge andra användbara tips som t.ex. täcka, klippa med gräsklippare, rensa jorden minutiöst från rotbitar i rabatterna m.m. Jag har själv med stor framgång lyckats utrota både kirskål, kvickrot och annat oönskat på stora ytor där jag inte velat ha sånt. Det tog inte 20 år utan 2 kanske 3.
En trädgård blir aldrig färdig utan det finns ständigt något att göra. Varför ska man ha så bråttom. Sen undrar jag också varför så mycket betraktas som ogräs och måste tas bort överallt. Finns ju massor av vackra "ogräs"! Just därför att jag sparade ett stort område på min tomt fick jag med tiden en fantastisk och mycket artrik självsådd blomsteräng som t.o.m. imponerade på mycket kunniga botaniker. Jag hade tur att ha en stor tomt, ca 10.000 kvm så jag kunde låta en del vara "vildvuxet".
Gunilla T har en helt otrolig trädgård som kan göra vem som helst avudsjuk så där förstår jag inte alls vad du menar. Har man så mycket växter och man dessutom har den öppen för besökare så är det väl jättebra med namnstickor. Själv ångrade jag många gånger att jag slängt namnstickorna eftersom jag själv lätt glömmer just namn.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 14:40
|

Medlem

|
CITAT (Tulipanaros @ 15-06-2011, 14:03)  Kom igen nu, berätta! Det gäller vanliga förutsättningar, som t.ex. mark med låg mikrobiell aktivitet, torrt väder, låg fosfornivå, lerjord, etc. I grundvatten bryts det ned mycket långsamt. Här redovisas en kontroll från Livsmedelsverket i vilken bekämpningsrester hittades i ca en fjärdedel av de testade proverna av spannmål. i 2% av fallen överskreds gränsvärdena. Glyfosat var det bekämpningsmedel som man påträffade oftast. Har sått gräs 2-3 veckor efter behandling utan problem. Jag har fuktig moränjord med hög bakteriell aktivitet och näringshalt. Behandlar inte i grundvattnet. Du blandar äpplen och päron. Avsiktligt? Även om glyfosat hittades ofta kunde jag inte utläsa att just det överskred några gränsvärden. Det är normalt att Rounduphatare slår ihop alla bekämpningsmedel i en klump för att vilseleda. Hur många gånger jag har läst här att man låtsas att Totex innehåller glyfosat har jag tappat räkningen på.
Redigerat av Gossen Ruda: 15-06-2011, 14:40
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 14:49
|

Medlem

|
Jag skriver än en gång: Håll er till trädgårdarna!
Detta är inget forum för bönder, och vad man håller på med på storodlingarna i främst utlandet angår inte oss här.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-06-2011, 15:28
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2011, 12:41)  Jag kan då tala om att jag har varit med här nästan ända från starten och har hela tiden berättat om Roundup och dess fördelar. Att kalla det för "propagerat våldsamt" är helt och hållet en överdrift från ditt håll som du får stå för. Japp, inga problem, jag står för detAnledningen till att jag är tvungen att använda Roundup är liknande som för Fippie, när jag övertog trädgården vid min mammas död 1986 fanns det kirskål överallt. Jag hade annat att göra ett par år men när jag sen skulle sätta igång hade kirsen tagit över totalt. Det var min utgångspunkt och nu efter över 20 års slit börjar jag få övertaget men utan Roundup hade kirsen stått som segrare. Jag började med helt manuella metoder man fick snart även ta till Roundup. Har man ensam hand om två hus med trädgårdar och dessutom jobbar finns det inte tid över för så mycket trädgårdsarbete. Jag förstår ff inte varför du har så enorma problem med ogräs efter så långvarig användning av bekämpningsmedelOm man nu skall prata om din trädgård så måste jag säga att den ser tråkig ut. Enstaka utplanterade växter med en massa öppen jord emellan. I mina rabatter skall växterna trängas och välla fram, sen kvittar det lite vilka växter det är. Jag jagar inte sällsynta rariteter, ofta slänger jag namnstickan efter ett tag. Att ha namnstickor i rabatten anser jag vara skryt och snudd på narcissism. I rabatter med överflöd av växter behöver man inte heller rensa, bara man inte får in rotogräs. Kul att du är så nyfiken på min trädgård att du kollar bilderna Jag jagar rariteter - namnstickorna fyller flera funktioner. Dels vill alla besökare veta namnet på växterna och det underlättar om de är märkta, dels säljer jag mycket växter av det överskott som trädgården producerar och jag köper aldrig själv en växt som inte är märkt och vill inte heller att de som köper mina växter skall köpa grisen i säcken s.a.s. Så är det nog på "detta viset" att jag blivit en växtsamlare. Jag har tusentals växter och behöver ha koll , händer ändå att jag köper växter som jag redan har. Du samlar ju insekter, identifierar du inte insekterna och märker dem?
Att ställa psykiatriska diagnoser på någon som inte delar dina åsikter är väl ändå ganska lågt Ruda? Detdär med spottloskan förpliktar...Jag VET att i min trädgård stryker bara det tilltänkta offret med eftersom jag har koll på allt. Hur skall man fö göra "vetenskapliga långvariga studier" på ett ämne som bryts ner på några veckor? Sånt snack och att prata om cocktaileffekt är bara ett försök att misstänkliggöra medlet för innerst inne vet du att det är bara munväder. Nu blir jag förvånad ???? Har du aldrig hört talas om cocktaileffekten?
Redigerat av Gunilla T: 15-06-2011, 15:30
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2011, 16:03
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 15-06-2011, 16:28)  Nu blir jag förvånad ???? Har du aldrig hört talas om cocktaileffekten?  Dricker inte sprit.  Jo, jag förstår principen men om du inte har några bevis eller indicier på att Roundup ingår i något sådant är hänvisningen orelevant och bara menad att skapa osäkerhet. "Jag förstår ff inte varför du har så enorma problem med ogräs efter så långvarig användning av bekämpningsmedel" Det beror på att Roundup inte är det dödliga massutrotningsmedel du försöker få det att vara. Jag använder fö inte så mycket utan mer duttar där det behövs. Jag kunde iofs gått över hela tomten och sprutat bort allt och börjat om från början men hade inte lust. Har du visningar så förstår jag namnen. Jag är som sagt ingen växtsamlare och förstår inte principen men alla får väl bli lyckliga på sitt vis. Det blev säkert den tyske orchidéesamlare också som fällde hundratals träd i regnskogen i Mellanamerika för att på tag i några sällsynta epifyter.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|