Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Coopers test, Förstår inte riktigt
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2011, 19:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 18-06-2011, 20:23) *
          Man är bra på det man tränar. Jag antar att du sprang omkring som andra barn när du var liten och då funkade det bra eftersom du gjorde det varje dag.

Jo men det är ju inte riktigt jämförbart. Det finns ju en massa annat som kan påverka när man blir äldre.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          KRT
          Inlägg 18-06-2011, 19:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Christa @ 18-06-2011, 18:21) *
          Det konstiga är i och för sig att ibland går det som ett spjut att springa men för det mesta är det väldigt jobbigt. Då kan det vara intressant med en mätning som kan visa om det sker några förbättringar över tid. Långsamma förbättringar är ju svårare att identifiera och jag behöver känna att det blir bättre för att tycka att det är roligt.

Med största sannolikhet handlar det inte om ett fysiskt motstånd utan ett mentalt. Jag känner exakt likadant vad gäller simning, och då tävlinfssimmade jag som ung så jag kan simma och är fortfarande ganska ok på det. Men jag kan helt enkelt inte använda det som träningsform.....

Vad gäller coopertestet är det ett ytterst förenklat test, somnog egentligen mest är till för att mäta relativa förändringar över tid. Tabeller som beräknarvsyresättning så generellt är av lite eller intet värde! Vill man veta sin lungfunktion får man göra betydligt mer komplicerade tester än så... Jag genomgick faktiskt en sådan analys (var frisk frivillig i en studie) och det är inga enkla undersökninar smile.gif. Kräver avancetad specialutrustnung och ca 4h....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Christa
          Inlägg 18-06-2011, 20:53
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (KRT @ 18-06-2011, 20:44) *
          Med största sannolikhet handlar det inte om ett fysiskt motstånd utan ett mentalt. Jag känner exakt likadant vad gäller simning, och då tävlinfssimmade jag som ung så jag kan simma och är fortfarande ganska ok på det. Men jag kan helt enkelt inte använda det som träningsform.....

Vad gäller coopertestet är det ett ytterst förenklat test, somnog egentligen mest är till för att mäta relativa förändringar över tid. Tabeller som beräknarvsyresättning så generellt är av lite eller intet värde! Vill man veta sin lungfunktion får man göra betydligt mer komplicerade tester än så... Jag genomgick faktiskt en sådan analys (var frisk frivillig i en studie) och det är inga enkla undersökninar smile.gif. Kräver avancetad specialutrustnung och ca 4h....

Fick du andas i en Douglassäck och springa på ett band?

Det knepiga med konditionstester är att hur man än testar så borde det ju påverka resultatet om de väljer cykeltest eller löptest eller något annat om det nu finns.

CITAT (*Stintan* @ 18-06-2011, 20:37) *
          Jo men det är ju inte riktigt jämförbart. Det finns ju en massa annat som kan påverka när man blir äldre.

Fast när du uttryckte dig så här: "Det kan inte vara så att alla motionsformer inte passar alla? Jag fixar inte alls att springa men däremot cykla går jättebra." så tolkade jag inte det som att du inte fixade att springa för att du hade något fysiskt hinder som inte gick att få bättre.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2011, 21:27
          Länk hit: #24

Medlem

Jag menade att alla motionsformer kanske inte passar alla av olika anledningar. Det kan i.o.f. vara något fysiskt hinder men kan även vara mentalt.

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 18-06-2011, 22:25
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Christa - nej, men jag fick sitta i en plexiglasbox, andas mot olika motstånd, och blev till sist lufttätt innesluten i boxen. Sedan mättes min diffusionskapacitet för koldioxid oxh därmed syra och dessutom mättes lite annat som var mest i forskningsyfte och till sist gjordes allt om efter att jag fått inhalera bronkvidgande medicin. Detta var en mätning av lungfunktionen snarare än kondition, men de två hänger intimt samman eftersom ett mått på kondition är hur väl man syresätter sig....

Självklart har du helt rätt i att man kan få olika resultat beroende på vilken träninsform man mäter! När man gör arbets-EKG används vanligen en träningscykel, men en del personer kan inte sitta på en cykel så de får i stället handcykla (man håller i ett par pedallika handtag och vevar runt som på en cykel fast m händerna)... Säger sig själv att det är olika fysiskt ansträngande och kan ge olika belastning på kroppen och därmed hjärtat.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Christa
          Inlägg 19-06-2011, 08:44
          Länk hit: #26

Medlem

Läste ett uttalande från en ledare inom det militära att om man inte orkade springa en viss sträcka under en viss tid så var det skräp med konditionen.

Samtidigt fick jag bra på konditionstestet på företagshälsan (cykeltest) men jag orkade inte springa mer än 200 meter utan att stanna. Hade testet genomförst på löpband så hade jag troligen fått ett helt annat värde om jag ens hade klarat att genomföra testet.

Jag hade också ganska hög vilopuls vilket indikerar dålig kondition.

Har cyklat mycket varje sommar i hela mitt liv så det är ju inte så konstigt att jag fick bra på cykeltest. Alltid lika roligt att cykla förbi unga killar i uppförsbackarna tongue.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2011, 08:49
          Länk hit: #27

Medlem

Tycker du själv att du har dålig kondition? Du verkar ju träna rätt mycket så det skulle ju vara rätt konstigt om du hade det.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-06-2011, 08:56
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag tycker att du ska prova att löpträna enligt metoden "löjligt långsamt", gärna någonstans där det är tomt på folk. Själv har jag alltid älskat att springa precis innan det blir mörkt. När du väl kommer igång att springa så kommer du att älska det. Det är ju först efter ett antal km som endorfinerna börjar dra igång.. Känslan av kontroll av en välfungerande kropp i jämt flytande löpning är helt fantastisk..
          Kanske finns det någon i ditt grannskaå som kan hjälpa dig på traven...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 19-06-2011, 09:12
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 19-06-2011, 09:56) *
          Jag tycker att du ska prova att löpträna enligt metoden "löjligt långsamt", gärna någonstans där det är tomt på folk. Själv har jag alltid älskat att springa precis innan det blir mörkt. När du väl kommer igång att springa så kommer du att älska det. Det är ju först efter ett antal km som endorfinerna börjar dra igång.. Känslan av kontroll av en välfungerande kropp i jämt flytande löpning är helt fantastisk..
          Kanske finns det någon i ditt grannskaå som kan hjälpa dig på traven...

Det är ju just det du beskriver som jag vill uppnå. Nu har jag som sagt sprungit sedan 2006 och det är fortfarande skitjobbigt. Jag bryr mig inte ett dugg om ifall folk ser att jag springer långsamt. Jag har många gånger sprungit runt kvarteret här.

Har ju hört många berätta om hur skönt det är att springa och undrar hur man skall nå dit. Jag önskar det kunde kännas lika meditativt och avkopplande som jag tycker det är att promenera eller vandra i skogen.

Dom senaste gångerna har jag i alla fall blivit röd som en kokt kräfta i nyllet efteråt vilket tyder på att det går bättre i alla fall. I början gav benen upp långt innan jag blev svettig ens.

Vi hade en badmintontid ett tag men jag orkade inte springa så att jag blev varm och när jag gick på högstadiet och spelade badminton så kände jag verkligen att jag var genomkörd och hade så ont i häcken dagarna efteråt så jag knappt kunde sitta.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 17:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon