Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kärringråd.., har ni några bra ute i stugorna?
          gammelnalle
          Inlägg 14-03-2004, 09:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Hittade en JÄTTE-rolig bok i går på Loppis, som bara namnet var värt 15:-

"I ALLA FALL-boken " utgiven 1946... I den kan man läsa allehanda tips och råd. OM ni är intresserade kan jag FÖRSÖKA att lägga ut ett om dagen...????????

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 14-03-2004, 10:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (gammelnalle @ 14-03-2004, 09:54)
          OM ni är intresserade kan jag FÖRSÖKA att lägga ut ett om dagen...????????

Så klart vi är biggrin.gif

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 14-03-2004, 23:18
          Länk hit: #23

Medlem

I alla fall-boken

"är faktiskt oumbärlig i alla hem. Har man den till hands klaras alla vardagens motigheter och problem lätt och lekande"

så står det på baksidan bland en hel del annat skryt…..

4:75 kostade boken 1946 och vad det innebär vet jag inte…. Men någon som vet får gärna höra av sig. Jag TROR det var rätt så mycket pengar då. Men jag KAN ha fel, även om det var 1961 som jag senast hade fel……

Boken innehåller massor med råd och tips och alla känns väl inte riktigt fräscha men det finns pärlor…. (men såna skall ju inte kastas för svinen…)

Ett roligt inslag är Namnens betydelse:

Dagens namnsdagsbarn 14 mars : Matilda betyder -Den väldiga krigarinnan, hjältinnan.
          När du har vaknat har det välhunnit att bli 15 mars och då har Kristoffer- Kristusbäraren, namnsdag.
          Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg att det tidigare endast fanns ETT namn i almanackan.

En annan lustifikation med boken är att den inte är indelad i sidor , utan i spalter, så ett uppslag kan ha 2 eller 4 "sidnummer".

Jag och Odla.nu fråntar oss allt ansvar för råden. Låt ert sunda förnuft råda. Tyvärr saknas den varan alltför mycket dessa dagar.

"Vill man spå väder så ser man riktigt noga efter, hur ens morgonté bär sig åt, när man lägger ned sockerbiten i tékoppen. Om luftbubblorna bli små och driver åt sidorna på koppen blir det vackert väder. Är det däremot större bubblor och dessa stiger mot ytans mitt kan man vänta regn. ….."

Under . "Allmän orientering i hus och hemfall och fallenhet för alla." Saxar vi följande:

"Elektriskt strykjärn kan man vända som kokplatta. Man låter bara järnet ligga opp och nervänt på ett par stadiga och tillräckligt stora tegelstenar med handtaget mellan stenarna."

"Mjölk som är en aning sur måste man lägga lite bikarbonat i före kokningen"

"I alla fall-manacka " heter ett annat kapitel … roliga namn i alla fall.
          "Fastlagsris. Detta blir fortare grönt om vi doppar det hastigt i kokande vatten, innan vi ställer ner det i en vas med friskt vatten. Fjädrarna till riset kan man göra själv av vanliga hönsfjädrar, som man tvättar i vatten tillsatt med soda. Man kokar sedan fjädrarna i vatten tillsatt med karamellfärg, lufttorkar dem på en duk och därefter på en plåt i ugnen. Värmen får ej vara för stark."

VEM TESTAR???? Vanliga hönsfjädrar har väl alla liggandes…..

fortsättning följer om så önskas !!!

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Berith
          Inlägg 15-03-2004, 06:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Skojsigt och lärorikt. smile.gif Fler såna pärlor önskas! Fast jag räknar ju inte mej själv till svinen... blink.gif

CITAT
          4:75 kostade boken 1946 och vad det innebär vet jag inte…
          Jag vet! Jag vet! Det innebär att boken kostade 4 kronor och 75 öre år 1946. tongue.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 15-03-2004, 08:23
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Berith @ 15-03-2004, 06:45)
          Skojsigt och lärorikt. smile.gif Fler såna pärlor önskas! Fast jag räknar ju inte mej själv till svinen... blink.gif

CITAT
          4:75 kostade boken 1946 och vad det innebär vet jag inte…
          Jag vet! Jag vet! Det innebär att boken kostade 4 kronor och 75 öre år 1946. tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          Tänk att jag inte kom på det själv att det faktiskt var 4:75.....

Och Berith: Det kommer fler pärlor.. och jag kastar dem icke för svinen.... (fundera på den...)

smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Berith
          Inlägg 15-03-2004, 08:49
          Länk hit: #26

Medlem

Pärlor och svin! "men såna skall ju inte kastas för svinen" skrev du ju tidigare... och nu skrev du "och jag kastar dem icke för svinen" vilket är för mej en ooooooerhört stor skillnad i meningen.

tongue.gif hälsar Lilla Fru Petimäter!

Men låt inte mej avbryta dina Kärringråd. Eller har vi redan fått dagens skörd? unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 15-03-2004, 08:59
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Berith @ 15-03-2004, 08:49)
          Pärlor och svin! "men såna skall ju inte kastas för svinen" skrev du ju tidigare... och nu skrev du "och jag kastar dem icke för svinen" vilket är för mej en ooooooerhört stor skillnad i meningen.

tongue.gif hälsar Lilla Fru Petimäter!

Men låt inte mej avbryta dina Kärringråd. Eller har vi redan fått dagens skörd? unsure.gif

Just det min käre Brutus!!! Just det!!! smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Berith
          Inlägg 15-03-2004, 09:02
          Länk hit: #28

Medlem

blink.gif Bruthus?

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 15-03-2004, 09:48
          Länk hit: #29

Medlem

ohmy.gif Läste just vad som hände den här dagen andra år:

Den 15 mars år 44 före Kristus mördades Julius Caesar, romersk fältherre och statsman. Caesars kropp ska ha genom borrats av 23 dolkhugg. I dödsögonblicket lär han ha sagt om en av männen som låg bakom mordet: "Även du, min Brutus."

En annan sak som hände den 15 mars var att den första rulltrappan patenterades av den amerikanske uppfinnaren Jese Reno. Året var 1892.

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 16-03-2004, 06:20
          Länk hit: #30

Medlem

Mer råd ur
          I-alla-fall-boken

"Till våfflorna den 25 mars vill vår matlagningsexpert föreslå att försöka blanda kall kokt pressad potatis i smeten (2hg till en sats för 6 personer). Ett par strukna teskedar bakpulver är inte heller så dumt, påstår hon. "

Vem gör satsen och bjuder mig ?????
          sleep.gif

Under HEM , LJUVA HEM hittade jag denna som ju ingen trädgårdsodlare får missa:

Grönsaker som skall vinterförvaras håller sig längre friska, om man lägger träkol bland dem."

Och
          "Grönsaker som skall läggas in få bättre färg, om de efter förvällningen spolas med kallt vatten."

Mer ur
          I alla fall-boken: (se 14 mars för närmare info)

"Skala lök utan att gråta kan man göra om man sätter en liten brödbit på knivspetsen"

"En blank diskbänk får man även om man efter putsningen gnider den med litet zinkvitt eller kornmjöl på en torr trasa."
          "Kan ni dra lakan ensam ? Ja, stick in lakanets ena ände i en byrålåda och skjut in den, så går det bra. "

Fläckborttagning

har ett eget kapitel, som författarna har kallat:
          " Även solen har fläckar."

Bläck, Anilin, Tusch kanske inte känns helt aktuellt. Men vad sägs om följande:
          "Kaffe-.té- och chokladfläckar: ofta räcker en grundlig tvättning med mjölk. Ingnidning med glycerin före tvättning i ljummet vatten"

PS Jag har försökt att INTE ändra på grammatiken eller orden… trots att min dator inte gillar vissa stavningar o.dyl. Men det är ju citat och då skall det vara det.

Kommentarer och frågor emottages vänligt men bestämt och det är bara att fylla på…..

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          katti
          Inlägg 16-03-2004, 08:35
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 607

Köp en galltvål... den rår på de allra flesta fläckar på kläder, mattor osv. smile.gif
          Avsluta alltid med kallt vatten när ni spolar av trasor, moppar o sånt...

Citera
          Tesa
          Inlägg 16-03-2004, 14:01
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (katti @ 16-03-2004, 08:35)
          Köp en galltvål... den rår på de allra flesta fläckar på kläder, mattor osv. smile.gif

Galltvål ja, var hittar jag det???

Min dotter har lånat svärmors brudklänning (syrenlila) till "niornas bal" MEN det är gamla gula fläckar på och ett av råden jag fått är galltvål- jag skall testa men vill gärna ha fler råd......

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          katti
          Inlägg 16-03-2004, 14:17
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 607

Galltvål finns på hälsolivsaffärer och jag har sett att hemtex säljer det också

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 16-03-2004, 16:55
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Tesa @ 16-03-2004, 14:01)
          Köp en galltvål... den rår på de allra flesta fläckar på kläder, mattor osv.  :)

Min dotter har lånat svärmors brudklänning (syrenlila) till "niornas bal" MEN det är gamla gula fläckar på och ett av råden jag fått är galltvål- jag skall testa men vill gärna ha fler råd......

Vad är det för typ av fläck??? Kanske "Boken" kan ge svar.... spalt 65-74 ger en massa alternativ.....
          Blod.... Bläck.... Damm....Fett....Flugfläckar på siden, Fotogen..... Kåd.... Socker... !!! Stearin...

Men jag orkar inte skriva ALLT!!!

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 16-03-2004, 17:06
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

CITAT (gammelnalle @ 14-03-2004, 23:18)

jo faktiskt tongue.gif om det går bra med Tuppfjädrar eller Kalkonfjädrar laugh.gif
          ok jag luras liiite... för vi har städat bort dom efter slakten men... det fanns iaf ett tag. laugh.gif

Och snälla Berith och Gammelnalle: Sluta ALDRIG med erat härliga smågnabbande det är så uppfriskande och roligt att läsa, fnissar glatt mången gång.

Kram Tittiluringen

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 16-03-2004, 19:22
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Tittiluringen @ 16-03-2004, 17:06)
          CITAT (gammelnalle @ 14-03-2004, 23:18)

jo faktiskt tongue.gif om det går bra med Tuppfjädrar eller Kalkonfjädrar laugh.gif
          ok jag luras liiite... för vi har städat bort dom efter slakten men... det fanns iaf ett tag. laugh.gif

Och snälla Berith och Gammelnalle: Sluta ALDRIG med erat härliga smågnabbande det är så uppfriskande och roligt att läsa, fnissar glatt mången gång.

Kram Tittiluringen

Berith!!!!!; Vad menar tittiluringen ???? VI har väl aldrig gnabbats???? vare sig med eller utan H... tongue.gif tongue.gif Eller har du givit mig på svinpälsen????

Kram på er BÅDE
          Berith och Tittiluringen

björn

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Tesa
          Inlägg 16-03-2004, 22:27
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (gammelnalle @ 16-03-2004, 16:55)
          CITAT (Tesa @ 16-03-2004, 14:01)
          Köp en galltvål... den rår på de allra flesta fläckar på kläder, mattor osv.  smile.gif

Vad är det för typ av fläck??? Kanske "Boken" kan ge svar.... spalt 65-74 ger en massa alternativ.....
          Blod.... Bläck.... Damm....Fett....Flugfläckar på siden, Fotogen..... Kåd.... Socker... !!! Stearin...

Men jag orkar inte skriva ALLT!!!

Jaadu om jag det visste, jag räddade klänningen ur en låda på en skrubb svärmor hade tänkt göra MATTRASOR av den mad.gif men jag tvingade henne att komma på andra tankar....
          .....dvs fläckarna kan vara muspiss...eller bara fuktfläckar eller precis vad som helst- det är över 50 år sen svärmor gifte sig.... så har du nåt bra råd mot muspiss så tar jag tacksamt emot.... rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          vickeva
          Inlägg 16-03-2004, 22:28
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

Galltvål har jag aldrig använt, men OLIVTVÅL!!! Bra till allt. Gnid in en fläck innan du slänger in plagget i maskinen och vips, är det rent och fint... och så är den fantastisk till händer som är torra och nariga, och har man torr hud, är den superbra till och med i duschen.

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 17-03-2004, 07:01
          Länk hit: #39

Medlem

MUSPISS????? NÄ......
          går inte MUSLIM lika bra? Nähä....

I-alla-fall-boken

"GERTRUD -Spjutbeväpnad mö" Har namnsdag i dag 17:e mars.

"Grisfötter kan man sveda övver en låga och sedan skölja dem i kokhett vatten. Det är både bekvämare och lättare än att skålla och skrapa."

Nej det har inget med Gertrud att göra……

"Äggvitor blir mera lättvispade och skummet fastare, om man tillsätter en nypa salt."

"En näve salt i slasktratten är inte alls dumt, om man vill undvika dålig lukt."

"Osten möglar inte om man lägger en sockerbit i ostkupan. Sockret bytes så snart det blivit fuktigt."

Säg det med blommor måste väl vara något för Odla.nu´s läsare. Så här ett par tips ur just detta kapitel:

"Karbidaska eller kaffesump är bra gödningsämne för rums- och krukväxter. Man kan för övrigt med fördel vattna med tvättvatten, under förutsättning att en mild tvål använts."

"Rosor är särskilt ömtåliga- man bör byta vatten varje dag och gärna hälla några droppar kamfersprit i vattnet. Nattetid skall man förvara rosorna i vatten i en balja- med fuktat silkespapper över- om man vill att de skall hålla sig så läge som möjligt. "

" En praktisk vattningsapparat behöver man till blommorna" …………

nä, nu får det räcka för idag…..

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Berith
          Inlägg 17-03-2004, 07:11
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 16-03-2004, 19:22)
          Berith!!!!!;
          Björn! Jag tillhör de kvinnor som svarar på mjuka tilltal - handjur som ryter bryr jag mej inte om ett dugg. huh.gif

tongue.gif

--------------------

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 23:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon