CITAT (Gita @ 26-06-2011, 09:11)

Oj, Cacki, vad du kan! Vad har hänt? Börjar fasaden rämna? Du har ju alltid tidigare framställt dig själv som en så otrooooligt godhjärtad, empatisk, osjälvisk och solidarisk människa som alltid satte andras välbefinnande framför ditt eget, kollektivet framför individen.
Nåja, jag har väl hela tiden tvivlat lite på din självbild så egentligen är jag inte särskilt överraskad, de flesta som framställer sig själva som lite för goda för att verka sanna brukar ju faktiskt inte vara sanna.
Ha en bra dag, det skall jag ha. Idag är det strålande sol och trädgården prunkar fräscht och rent efter gårdagens regnande.Så idag blir det inget mer häckande vid datorn.
Gita
Ursäkta, men nu förstår jag inte hur du menar. Har jag sagt det?? Det är nog du själv som satt den etiketten på mej i så fall och det känns ju hedrande på sätt och vis. Tack!

Ja, visserligen får man väl hålla med om att var det lite empatiskt av mej att tycka synd om dej för den urvattnade sillen, så lite kanske det stämmer.
Solidaritet tror jag på, så sant så sant. Kollektivet framför individen stämmer naturligtvis också in då, eftersom jag tror på att "tillsammans är vi starka" och då kan man heller inte vända de svaga ryggen. Det har du ju rätt i, annars lever man ju inte som man lär. (Att jag själv råkar ha hamnat i en utsattare än tidigare i.o.m. att jag blev sjuk har egentligen ingenting med saken att göra, jag hade samma ideologi redan innan. Om du nu råkar ha fått för dej det, så mycket som du verkar misstro andra menar jag...eller är det så att du kanske helt enkelt bara brukar döma andra efter dej själv, för nåt är det ju uppenbarligen)
I det ingår att jag inte tycker att det är okej att vissa är beredda att trampa på andra för att själva kunna roffa åt sej så mycket som möjligt för egen vinnings skull. Så otrooooligt godhjärtad vet jag förstås inte om jag kan hålla med dej om att jag tycker att jag är. Fast ibland känns det bra att kunna ställa upp om det är någon som far illa, om det kanske är det du har i åtanke...? "Att ge och ta" är också ett bra talesätt. Ibland är man den som ger och ibland är man den som med gott samvete kan få ta emot, så är ju livet.
Men det där med att sätta andras välbefinnande framför sitt eget tror jag nog vara lite farligt. Varför skulle jag behöva offras för att "du" ska kunna leva ett liv i sus och dus?? Jag är precis lika mycket värd som någon annan...och vice versa förstås, varken mer eller mindre.
Om du undrar så är hemligheten bakom mitt synsätt rättså enkel. Det handlar egentligen bara om att jag strävar efter att bli en äkta fullblodsegoist. Det är en sådan som tror att om alla medmänniskor kan få ha det så bra som möjligt (efter de resurser vi har så klart), så kommer även jag att kunna få ha det också i slutändan. Fast egoister som bara tänker på sej själva har fått det hel helt om bakfoten och bör illa kvickt tänka om för sitt eget bästa, det är jag säker på. Annars kanske de står där helt ensamma och utlämnade en vacker dag.
Vad det gäller min självbild....tja, jag är medveten om att jag inte är Gud utan bara en liten människa bland alla andra med både fel och brister.
(Hmmm...

mitt eget synsätt säger mej att jag är nog ganska bra trots allt, och det ska jag försöka ha i åtanke de dagar jag känner mej mer eller mindre värdelös. Visserligen är jag inte felfri på långa vägar men jag lovar att försöka jobba på det i fortsättningen också.)
Nu får det vara nog mej OT. Vad tycker du om sågningen av utförsäkringarna förresten...sa du något om det innan du började komma med dina spydigheter? Det försvann liksom i hanteringen s.a.s. Visserligen är det nog ganska förutsägbart, men ändå. Alla måste ju ha rätt att säga sin mening...även om man själv INTE håller med.
Jag själv blev glad över resultatet i mätningen. Det känns hoppfullt att vindarna kanske håller på att vända och att till och med "de egna" börjar få upp ögonen för vansinnet som håller på att hända.
Ha en bra dag själv stumpan!

CITAT (Red Top @ 26-06-2011, 11:12)