Sidor: 1, 2, 3
Anma
Källa

"Det är fel med en tidsgräns i sjukförsäkringen. Det anser en majoritet av svenska folket. Även bland regeringens egna väljare är motståndet stort, visar en mätning gjord för Aktuellt i Politiken.

Påskupprop, läkarupprop och mängder av artiklar om sjuka människor som knuffats ut ur försäkringen. Regeringens förändringar i sjukförsäkringen har upprepade gånger fått stenhård kritik.
I veckan debatteras frågan på nytt i riksdagen, efter ett initiativ av de rödgröna partierna i Socialförsäkringsutskottet. De vill med ett utskottsinitiativ åtgärda de mest akuta bristerna i väntan på att Socialförsäkringsutredningen ska vara färdig 2013.
Inför riksdagsdebatten har Novus gjort en opinionsmätning på uppdrag av AiP.
Den visar att en stor majoritet av svenska folket är emot regeringens politik.
Hela 61 procent av de tillfrågade svarar att det är fel med en tidsgräns i sjukförsäkringssystemet för hur länge man kan vara sjukskriven med läkarintyg.

Bara var fjärde, 26 procent, tycker att det är rätt med en tidsgräns. Vänsterpartistiska och socialdemokratiska sympatisörer är, kanske inte helt oväntat, mest kritiska. En förkrossande majoritet, 84 procent, av S-väljarna tycker att det är fel med en tidsgräns.
Mer överraskande är kanske att inte ens de borgerliga partiernas egna väljare helhjärtat sluter upp bakom regeringens behandling av de sjukskrivna.
Mer än var tredje, 36 procent, av de moderata väljarna tycker att det är fel med en tidsgräns, enligt undersökningen. Mindre än hälften, 46 procent, tycker att det är rätt. Medan var femte moderat svarar att de inte vet.
Bland andra borgerliga partiers väljare är motståndet mot tidsgränsen ännu större. En majoritet av såväl folkpartistiska som kristdemokratiska väljare tycker att det är fel med en tidsgräns. Det statistiska underlaget för kristdemokraterna i mätningen är dock lågt.

– Det här bekräftar det vi vet, att det finns en stark kritik där regeringen inte har stöd för en politik där tusentals människor slås ut i onödan, säger Tomas Eneroth, vice ordförande i socialförsäkringsutskottet (S).
Han är inte förvånad över att även borgerliga väljare är kritiska till tidsgränsen. Han säger att motsvarande tveksamhet finns hos borgerliga riksdagsledamöter som han varit i kontakt med.
– Jag har försökt förhandla med de borgerliga. Men när det väl gäller fegar de ur.
Novus har även brutit ut frågan efter fackförbundstillhörighet. Bland LO-fackens medlemmar tycker 79 procent att tidsgränsen är fel, bland TCO-facken tycker 63 procent likadant. Och bland Saco-fackens medlemmar är det 59 procent som svarar att det är fel.
Mätningen är gjord 13–14 juni. Totalt svarade 2020 personer på frågan ”Är det rätt eller fel att det finns en tidsgräns i sjukförsäkringssystemet för hur länge man kan vara sjukskriven med läkarintyg?”

Är det rätt eller fel att det finns en tidsgräns i sjukförsäkringssystemet för hur länge man kan vara sjukskriven med läkarintyg?
Totalt
Rätt: 26 procent
Fel: 61 procent
Vet ej: 14 procent

(M)
Rätt: 46 procent
Fel: 36 procent
Vet ej: 19 procent

(FP)
Rätt: 39 procent
Fel: 45 procent
Vet ej: 16 procent

©
Rätt: 49 procent
Fel: 39 procent
Vet ej: 12 procent

(KD)
Rätt: 39 procent
Fel: 44 procent
Vet ej: 17 procent

(S)
Rätt: 9 procent
Fel: 84 procent
Vet ej: 7 procent

(V)
Rätt: 4 procent
Fel: 91 procent
Vet ej: 5 procent

(MP)
Rätt: 17 procent
Fel: 68 procent
Vet ej: 16 procent

(SD)
Rätt: 26 procent
Fel: 62 procent
Vet ej: 13 procent

(Övriga partier)
Rätt: 8 procent
Fel: 81 procent
Vet ej: 11 procent

Resultatet bygger på en undersökning med 2 020 personer."

Myosotis
Det var intressant och inger lite hopp. Jag trodde nog att de flesta som röstat på regeringen också gillade deras sparka-på-dem-som-ligger-politik.

(Haha, centern inom parentes blir copyright biggrin.gif )
Anma
CITAT (Myosotis @ 21-06-2011, 06:22) *
Det var intressant och inger lite hopp. Jag trodde nog att de flesta som röstat på regeringen också gillade deras sparka-på-dem-som-ligger-politik.

(Haha, centern inom parentes blir copyright biggrin.gif )

Ja, man kan onekligen tro det när man debatterar. smile.gif

© , tänkte inte på det. biggrin.gif
Huggorm
Intressant att nästan var tionde sosse tyckte det var bra med tidsbegränsning, samt var tjugofemte vänsterpartist.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 21-06-2011, 16:52) *
Intressant att nästan var tionde sosse tyckte det var bra med tidsbegränsning, samt var tjugofemte vänsterpartist.

Man kan alltid vända på alla siffror... tongue.gif
Piccante
Intressant att de nyliberala centerpartisterna är de mest ogina tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 21-06-2011, 18:59) *
Intressant att de nyliberala centerpartisterna är de mest ogina tongue.gif

Nyliberaler och bönder kan nog tycka lite lika i denna fråga..
dahla
Jag har inte satt mig in i utförsäkringsfrågan tillräckligt för att ställa mig på någon sida... jag tror dock att det finns för många inblandade som fattar beslut om eventuella sjukskrivningar och systemen missbrukas allt för ofta av allt för många.

Det jag kan tycka är att man inte ska gå hemma i sin ensamhet när man är sjukskriven (eller arbetslös med betalning) men det kanske inte hör hit.
Red Top
CITAT (dahla @ 21-06-2011, 23:19) *
Jag har inte satt mig in i utförsäkringsfrågan tillräckligt för att ställa mig på någon sida... jag tror dock att det finns för många inblandade som fattar beslut om eventuella sjukskrivningar och systemen missbrukas allt för ofta av allt för många.

Det jag kan tycka är att man inte ska gå hemma i sin ensamhet när man är sjukskriven (eller arbetslös med betalning) men det kanske inte hör hit.

Du gör nog rätt i att inte yttra dig i fråga om utförsäkringarna av svårt sjuka människor och konsekvenserna av detta. Det är allt tyckande, troende och misstro, som lett fram till dagens situation.

Egentligen är det inte så många personer inblandade i människors sjukskrivningar. Det är och borde så vara, en fråga mellan behandlande läkare och patient. Endast dessa två kan gemensamt avgöra när patienten är frisk nog att stå till arbetsmarknadens förfogande. Inga tidsgränser i världen, satta av byråkrater med ringa eller ingen insikt i sjukdomsförlopp, har någonsin gjort en människa frisk.

Däremot kan möjligen medicinering och lämplig rehabilitering påskynda läkeprocessen. Betänk att när det gäller sjukdomar finns det ett ofantligt antal olika sjukdomar/diagnoser och minst lika många exempel på tillfrisknandetakt, som det finns patienter. Varje människa/patient svarar olika på olika behandlingar, eftersom varje människa är unik och lever i en unik livssituation.

Dessutom skiljer det oerhört mellan tillgång på olika behandlings- och rehabiliteringsinsatser, beroende på var i vårt avlånga land du råkar bo.

Så, om du och våra politiker, som mest verkar tycka, tro och misstro, överlät frågan om friskskrivning till behandlande läkare, skulle färre människor bli allvarligare sjuka och färre välja självmord, som alternativ.
dahla
Du tycker väl precis lika mycket som mig i frågan då... du har ingen aning om VAD jag anser att man ska göra istället för att sitta hemma i sin ensamhet som behåll du dina förutfattade meningar för dig själv!
Aqvakul
Allmänt tyckande tillför knappast debatten något. Anma och Red Top kan naturligtvis kritiseras för att de anlägger ett "vänsterperspektiv". Men de är onekligen både pålästa och engagerande och de resonerar utifrån en gedigen faktabakgrund. Det bör man visa respekt för.
Myosotis
bravo.gif Bra skrivet RT!
herkules
nog ska väl alla få tycka? jag tror knappast inte att det är folks tyckande som fått politikerna att välja den väg de valt, det handlar nog mer om att några måste betala för de avdragsberoende och så blev det sjuka människor som drog nitlotten.
orättvist och fruktansvärt men det är så borgelig politik fungerar och det är den politiken svenska folket röstat fram.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 22-06-2011, 08:01) *
Allmänt tyckande tillför knappast debatten något. Anma och Red Top kan naturligtvis kritiseras för att de anlägger ett "vänsterperspektiv". Men de är onekligen både pålästa och engagerande och de resonerar utifrån en gedigen faktabakgrund. Det bör man visa respekt för.

Tack, det var snällt sagt (och sant).

gnon49
Jag tror att regeringen måste fila o förändra på reglerna för sjukförsäkringen så att även socialdemokraterna ställer sig bakom. Annars åker man på ett bakslag i riksdagen eftersom SD röstar med oppositionen. Mellan skål o vägg kommer man säker på en lösning som går igenom i riksdagen. Varken Moderaterna eller socialdemokraterna håller i taktpinnen i dagens politik. Man måste kompromissa helt enkelt.
dahla
Före regeringsskiftet år 2006 hade Sverige bland den högsta sjukfrånvaron i världen. I dag har sjukskrivningarna halverats och förtidspensionerna gått från en av Europas högsta nivåer till en av de lägre. Varje vecka möts vi av bekräftelse på hur människor som tidigare for illa idag erbjuds rehabilitering och hjälp att komma tillbaka till arbetslivet.

De rödgrönas utskottsinitiativ innebär ett steg tillbaka i sjukförsäkringen. De rödgröna och Sverigedemokraterna har avslagit en begäran om att låta berörda statliga myndigheter ge ytterligare upplysningar kring effekterna av utskottsinitiativet. Det har motiverats med att de snabbt vill få till förändringar i sjukförsäkringen, men samtidigt föreslår de att förändringarna ska ske från årsskiftet och det skulle inte förändras om utskottet under ett par veckor gavs möjlighet att på allvar bereda förslagen. Istället vill de stressa fram ett illa berett förslag till en kostnad på 2,7 miljarder kronor.

Alliansen har föreslagit en rad förändringar i sjukförsäkringen. Där ingår bland annat en ny ersättningsform för dem som saknar sjukpenninggrundande inkomst, ett särskilt bostadsstöd för dem med lägst ersättning, förbättrade insatser från Arbetsförmedlingen och ökat utrymme för individuella bedömningar för dem som når den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen.

Källa : SVD

Nog måste det väl ändå vara lite bra att sjukskrivningarna och förtidspensioneringarna har minskat? Sverige är ju ändå ett land som har gått väldigt bra när andra länder upplever den största krisen sen 30-talet... Jag säger inte att det är bra att någon utförsäkras... och det kanske är dom som blivit utförsäkrade som har fått ta den stora smällen som gjort att vi andra får ha våra arbeten kvar utan att märka så mycket av den rådande lågkonjunkturen...
herkules
vi får väl se hur det går, frågan är återremmiterad om jag förstått det rätt? jag personligen tror inte alls att majoriteten vill ha bort vare sig tidsgräns eller något annat, många lever gott på att andra lever på svält/fattigdomsgräns - vad spelar det för roll så länge det inte drabbat dem? cyniskt men det är ju så det blivit.
Aqvakul
Kommenterar gärna moderata SVD:s hyllning av alliansregeringen: Ja, sjukskrivningarna och förtidspensioneringarna har minskat. Fast innebär detta att männsikor blivit mer friska? Innebär detta att människor har kommit i arbete? Svaret på detta är i alldeles för många fall: NEJ! Däremot har sjuka och icke arbetsföra människor förlorat sin försörjning och eller utnyttjats som billig arbetskraft. Företag och höginkomstagare har getts skattelättnader, medan de som inte längre anses sjuka fått sitta emellan.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 22-06-2011, 15:39) *
Kommenterar gärna moderata SVD:s hyllning av alliansregeringen: Ja, sjukskrivningarna och förtidspensioneringarna har minskat. Fast innebär detta att männsikor blivit mer friska? Innebär detta att människor har kommit i arbete? Svaret på detta är i alldeles för många fall: NEJ! Däremot har sjuka och icke arbetsföra människor förlorat sin försörjning och eller utnyttjats som billig arbetskraft. Företag och höginkomstagare har getts skattelättnader, medan de som inte längre anses sjuka fått sitta emellan.

Att det blivit en förändring är vi nog alla överens om. Frågan är om det är läget vi hade förut, eller det vi har idag som är det bättre?
herkules
att folk tar livet av sig för att en jävla regering har bestämt att de inte ska ha någon försäkring kan väl aldrig vara bättre?!
Huggorm
CITAT (herkules @ 22-06-2011, 16:11) *
att folk tar livet av sig för att en jävla regering har bestämt att de inte ska ha någon försäkring kan väl aldrig vara bättre?!

Reglerna är betydligt hårdare i de flesta andra länder, och där tar inte folk livet av sig
herkules
det spelar ingen roll hur det är i andra länder - jag bor och lever i Sverige och pratar om det.
Huggorm
CITAT (herkules @ 22-06-2011, 18:43) *
det spelar ingen roll hur det är i andra länder - jag bor och lever i Sverige och pratar om det.

Men är det inte märkligt att det som är vardag i andra länder får svenskar att ta livet av sig?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-06-2011, 18:59) *
Men är det inte märkligt att det som är vardag i andra länder får svenskar att ta livet av sig?

Vad vet du om självmordststistiken och orsaken i andra länder? Ska vi skippa allt som folk inte har i andra länder?
herkules
aahh, så om människor i andra länder inte har någon sjukförsäkring (och aldrig har haft) så ska vi i Sverige tycka att det är märkligt att människor inte kan leva vidare när deras liv slås i spillror?
jaja, alla sätt att försvara den här idiotregeringen är ju bra.
eller inte.
det ena ursäktar inte det andra.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 22-06-2011, 08:01) *

Gedigen faktabakgrund? Vad har de hämtat sina fakta? Är det inte så att både Anma och Redtop likväl som du och jag får vår information från media, ibland sensationsjournalistik avsedd att sälja lösnummer. Den andra sidan, de som fattar beslut i de olika ärendena är faktiskt bundna av sekretess, vilket innebär att vi bara får halva bilden och oftast mindre än så..
Så det där med allmänt tyckande gäller nog alla i lika hög grad, oberoende hur engagerad man är.
Gita
Gita
CITAT (Aqvakul @ 21-06-2011, 19:00) *
Nyliberaler och bönder kan nog tycka lite lika i denna fråga..

Nu har väl magistern trampat i klaveret igen. Bönder är alltså en yrkesgrupp som man kan dra över en kam och förutsätta att de har en viss åsikt?
Ajajaj, ve den som drar samma slutsatser beträffande lärare.
Gita

CITAT (herkules @ 22-06-2011, 16:11) *

Fast det är ju ändå så att antalet självmord minskar i alla grupper utom gruppen män 18 -24 år.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 22-06-2011, 21:13) *
Nu har väl magistern trampat i klaveret igen. Bönder är alltså en yrkesgrupp som man kan dra över en kam och förutsätta att de har en viss åsikt?
Ajajaj, ve den som drar samma slutsatser beträffande lärare.
Gita
Fast det är ju ändå så att antalet självmord minskar i alla grupper utom gruppen män 18 -24 år.Gita

Det finns bättre prevention för det problemet än utförsäkring. Det arbete man gör i ena ändan förstör vår kära regering i andra. Utan Reinfeldt & co hade siffrorna sett ännu bättre ut. whistling.gif Varje person som tar livet av sej pga utförsäkringsreglerna är beslutsfattarnas fel, hur svårt ska det vara att medge det??
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-06-2011, 21:03) *
Gedigen faktabakgrund? Vad har de hämtat sina fakta? Är det inte så att både Anma och Redtop likväl som du och jag får vår information från media, ibland sensationsjournalistik avsedd att sälja lösnummer. Den andra sidan, de som fattar beslut i de olika ärendena är faktiskt bundna av sekretess, vilket innebär att vi bara får halva bilden och oftast mindre än så..
Så det där med allmänt tyckande gäller nog alla i lika hög grad, oberoende hur engagerad man är.
Gita

Det verkar väldigt svårt för en del att acceptera att en del kan mer om problematiken än andra. Ifrågasättandet kommer alltid från samma håll även dvs dom som själva aldrig haft något intresse eller anledning att sätta sig in i frågan på ett djupare plan. Om du och en del andra nu bara har halva bilden eller ännu mindre så är det inte konstigt att ni gör de uttalanden ni gör.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-06-2011, 21:25) *
Det verkar väldigt svårt för en del att acceptera att en del kan mer om problematiken än andra. Ifrågasättandet kommer alltid från samma håll även dvs dom som själva aldrig haft något intresse eller anledning att sätta sig in i frågan på ett djupare plan. Om du och en del andra nu bara har halva bilden eller ännu mindre så är det inte konstigt att ni gör de uttalanden ni gör.

Men nog vore det intressant om de som påstår sig ha hela bilden kunde redovisa varifrån de fått sina insikter.
Gita
herkules
det räcker med att EN enda människa i Sverige blir utan försörjning pga av sjukdom för att veta att dagens system, skapad av en cynisk och omänsklig alliansregering, är helt åt helvete. en stor skam!
att försöka hitta ursäkter till dagens sjukförsäkring - helt otroligt!
dahla
I en annan tråd uppmanas människor på landet som inte trivs med att ha varg inpå knuten att flytta... ska vi inte då be dom som inte trivs med att vara utförsäkrad att flytta till ett bättre land då?

Nej, jag tycker absolut inte att det ska vara så... det är inte alls bra att någon blir utförsäkrad ifall personen i fråga verkligen är sjuk... det är nog lättare att brinna för en sak när man själv eller någon i ens direkta närhet är drabbad.

Steget man tog med den nya lagen blev kanske lite väl snabbt genomförd, nu ser man ändå över det hela igen... dessvärre tvingas man nu av den rödgröna sörjan tillsammans med sverigedemokraterna att hasta fram ett nytt beslut istället för att ta den tid som verkligen behövs för att samla all information som behövs.
herkules
den här sjukförsäkringen skulle aldrig fått träda i kraft, så även om det blir ett hastverk nu så får det bli så, hellre det än att människor ska bli utan försörjning.
sjuk är inget någon önskar att bli.
Red Top
För att återgå till TS ursprungsinlägg och skippa ytterligare en tyckardebatt(vi har haft ett antal sådana redan) så säger det en del om hur illa förankrad regeringens politik är i sjukförsäkringsfrågan, när 61% av väljarna anser att det är fel med en tidsgräns för hur länge man får vara sjukskriven med läkarintyg.

Mer än var tredje, 36%, av de moderata väljarna tycker att det är fel med en tidsgräns. Var femte moderat svarar att de inte vet. De kanske är för dåligt insatta i problematiken. wink.gif

39% av centerns (mauderaterna) väljare tycker det är fel med en tidsgräns.

Bland folkpartister och kristdemokrater tycker en majoritet att det är fel med en tidsgräns.

Observera att detta handlar enbart om tidsgränsen i försäkringen. Inget annat.

I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.

P.S. Hoppas ni ursäktar mitt "vänsterperspektiv". flirting.gif

Tack AQ och Myo för de vänliga orden. kompiskram.gif
dahla
CITAT (Red Top @ 23-06-2011, 08:47) *
I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.

Menar du att det bara är du som får tycka och tänka då?
Aqvakul
Jag vill bara påpeka att min invändning mot "allmänt tyckande" var svar på Dahlas första inlägg.

Reflektionen om "bönder" handlade naturligtvis inte om yrkeskåren som sådan utan om att centern ju har rötter i bondeleden (f.d. bondeförbundet), men under Maud inriktat sig alltmer mot urbana nyliberaler. Detta är ju partiets dilemma att man har en traditionell väljarbas på landsbygden och samtidigt söker en ny i stan, med delvis oförenliga intressen. När det gäller "arbetslinjen" så tror jag dock att det finns ett starkt stöd för denna i båda grupperna. Det var det jag ville säga kort och kärnfullt, men kanske inte tillräckligt tydligt...
herkules
fast ändå så är där en tidsgräns och DEN kommer inte att ändras, varför kan man ju undra om en majoritet är emot.
är alla som har något att säga till om fega kräk eller kan det vara så att längst inne så känns det iaf liiite liiite bra med det här, det betalar ju ändå jobbskatteavdragen....
så länge man är frisk och kan jobba vill säga.

och visst får alla tycka, hur mycket man vill till och med smile.gif
Aqvakul
Alla får och skall tycka, men om man ger sig in i debatten är det bra om man har kollat upp lite fakta...
herkules
CITAT (Aqvakul @ 23-06-2011, 09:18) *
Alla får och skall tycka, men om man ger sig in i debatten är det bra om man har kollat upp lite fakta...

tycka kan man göra utan fakta -- det är när man ska rita och berätta som man måste ha torrt på fötterna.
Red Top
CITAT (dahla @ 23-06-2011, 09:01) *
Menar du att det bara är du som får tycka och tänka då?

Din reaktion på mitt tidigare inlägg förstår jag fortfarande inte och har därför inte kommenterat. Jag har inte sagt att man inte får tycka, men du skrev ju själv:
CITAT (dahla @ 21-06-2011, 23:19) *

Hänvisningen till mitt tidigare inlägg handlade om varför det inte bör finnas en tidsgräns för sjukskrivning.
dahla
Du läser bara det du har markerat med fetstil då eller?
Red Top
CITAT (dahla @ 23-06-2011, 09:40) *
Du läser bara det du har markerat med fetstil då eller?

Och du läser bar första delen av mitt tidigare inlägg? flirting.gif
Myosotis
CITAT (Gita @ 22-06-2011, 21:13) *
Nu har väl magistern trampat i klaveret igen.

[attachment=62064:kotz.gif] Du anar inte vad trött man blir på din retorik. Det bryr du dig inte om, jag vet. [attachment=62064:kotz.gif]
Gita
CITAT (Myosotis @ 24-06-2011, 10:41) *
[attachment=62064:kotz.gif] Du anar inte vad trött man blir på din retorik. Det bryr du dig inte om, jag vet. [attachment=62064:kotz.gif]

Du har alldeles rätt, jag bryr mig inte ett dugg, varför skulle jag göra det? Lika lite som du behöver bry dig om att jag tycker att ditt fåniga sätt att använda dig av larviga smilies är rätt tröttsamt.

Du vet väl ( eller vid närmare eftertanke, du kanske inte vet) att i grupper där man tänker och tycker väldigt lika, där tänker man också väldigt lite.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 25-06-2011, 17:01) *
Du har alldeles rätt, jag bryr mig inte ett dugg, varför skulle jag göra det? Lika lite som du behöver bry dig om att jag tycker att ditt fåniga sätt att använda dig av larviga smilies är rätt tröttsamt.

Du vet väl ( eller vid närmare eftertanke, du kanske inte vet) att i grupper där man tänker och tycker väldigt lika, där tänker man också väldigt lite.
Gita

Hur står det till egentligen? Det där är lågt, spydigt och elak. Varför har du behov att vara det? Man behöver inte vara sån bara för att man inte tycker lika.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-06-2011, 17:20) *
Hur står det till egentligen? Det där är lågt, spydigt och elak. Varför har du behov att vara det? Man behöver inte vara sån bara för att man inte tycker lika.

Nu förstår jag verkligen ingenting! Varför är det OK för Myosotis att vara elak men inte för mig?
Varför är det inte OK om jag besvarar ett direkt angrepp på mig? Att hon finner mig tröttsam må så vara, men kanske hon borde behållit det för sig själv.
Faktiskt, det är nästan lite komiskt (och framför allt totalt förutsägbart), att det oftast inte är vad som sägs som betyder något utan från vem det kommer. Jag hade blivit ganska förvånad om inte just du Stintan kommit med ditt inlägg ovan, alldeles precis lika förutsägbar som vanligt, kul om du kunde överraska nån gång.
Och du, jag tar mig rätten att ge dumma svar på dumma inlägg, speciellt om de riktas till mig.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 25-06-2011, 17:39) *
Nu förstår jag verkligen ingenting! Varför är det OK för Myosotis att vara elak men inte för mig?
Varför är det inte OK om jag besvarar ett direkt angrepp på mig? Att hon finner mig tröttsam må så vara, men kanske hon borde behållit det för sig själv.
Faktiskt, det är nästan lite komiskt (och framför allt totalt förutsägbart), att det oftast inte är vad som sägs som betyder något utan från vem det kommer. Jag hade blivit ganska förvånad om inte just du Stintan kommit med ditt inlägg ovan, alldeles precis lika förutsägbar som vanligt, kul om du kunde överraska nån gång.
Och du, jag tar mig rätten att ge dumma svar på dumma inlägg, speciellt om de riktas till mig.
Gita

Åjo bättre än så kan du. Det var väl ändå din ständigt återkommande spydiga kommentar om Aqua som var orsaken. Om du inte själv förstår vad du skriver så är det bara att beklaga. Jag har inget behov av att förvåna någon och allra minst dig som bara tittar in nån gång ibland för att kolla om du kan peta in nån spydighet. Förr kunde även du diskutera utan såna inslag men den tiden verkar förbi tyvärr. Lite synd bara att du ser ner på så många människor du inte ens känner.
Gunilla T
Jag får väl också ansluta mig till de förutsägbaras skara... wink.gif

Jag håller med Myosotis, det är tröttsamt och ensidigt att ständigt läsa dina anspelningar på Aqvakuls yrke. Vad jag vet så har Aqva en mycket gedigen utbildning - är det något som han skall skämmas för eller hur menas det här confused.gif

Kanske du Gita har umgåtts alltför länge i de likasinnades skara och som du själv skrev slutat att tänka? Att lärare skulle utöva sitt yrke på fritiden är en gammal klyscha - hörde det redan i min ungdom och det var inte särskilt träffsäkert då heller...

En av härskarteknikerna - att anklaga någon för en sak man inte kan försvara sig mot....
Gita
CITAT (Gunilla T @ 25-06-2011, 18:18) *
Jag får väl också ansluta mig till de förutsägbaras skara... wink.gif

Jag håller med Myosotis, det är tröttsamt och ensidigt att ständigt läsa dina anspelningar på Aqvakuls yrke. Vad jag vet så har Aqva en mycket gedigen utbildning - är det något som han skall skämmas för eller hur menas det här confused.gif

Kanske du Gita har umgåtts alltför länge i de likasinnades skara och som du själv skrev slutat att tänka? Att lärare skulle utöva sitt yrke på fritiden är en gammal klyscha - hörde det redan i min ungdom och det var inte särskilt träffsäkert då heller...

En av härskarteknikerna - att anklaga någon för en sak man inte kan försvara sig mot....

Gunilla, du läste kanske inte det inlägg från Aqva tidigare i tråden som jag reagerade på. Där gav han uttryck för att det är helt Ok att gå på en enskild yrkesgrupp och ge dem speciella åsikter, i det här fallet var det bönder. Och nog tycker jag att bönder eller för den delen alla andra yrkesgrupper är värda precis samma respekt som lärare, tycker inte du det?
Och självklart skall ingen behöva skämmas för sitt yrke, varken lärare eller andra, men nog tycker jag att man skall kunna tåla en och annan ironisk kommentar, speciellt som man själv sticker ut hakan ibland.
Gita
P.s. Nu är jag varken lärare eller bonde, men skulle jag välja så tycker jag nog att bondeyrket låter betydligt mer intressant och stimulerande. D.s
Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-06-2011, 17:57) *
Åjo bättre än så kan du. Det var väl ändå din ständigt återkommande spydiga kommentar om Aqua som var orsaken. Om du inte själv förstår vad du skriver så är det bara att beklaga. Jag har inget behov av att förvåna någon och allra minst dig som bara tittar in nån gång ibland för att kolla om du kan peta in nån spydighet. Förr kunde även du diskutera utan såna inslag men den tiden verkar förbi tyvärr. Lite synd bara att du ser ner på så många människor du inte ens känner.

Du har också rätt att komma med dumma svar, men du äger ju inte forumet. Hur ofta eller sällan jag väljer "att titta in" är en sak som du inte skall eller bör ha åsikter om, lika lite som jag bör ha några åsikter om all tid du verkar lägga ner här.
Och du, trots allt är det bara ett internetforum, ett tidsfördriv.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon