CITAT (rosita @ 29-06-2011, 07:17)

Kul att höra vad och hur mycket ni odlar!
Mitt mål är också att vara så självförsörjande jag kan, men naturligtvis älskar jag jobbet jag har med odlingen, annars hade jag nog lagt av.
Jag är självförsörjande på dill, persilja, gräslök och en del andra kryddor. Annat som också räcker hela året/som jag aldrig köper: sparris, brytbönor, sockerärter, bondbönor, sallat, tomater, rödbetor, västeråsgurka, purjolök, röd lök, squash, plommon, vinbär, hallon, vindruvor, melon. Några saker som jag odlar, men inte så det räcker: gul lök, vitlök, morötter, blomkål, vitkål, rödkål, gurka, potatis, jordgubbar, paprika.
Jag hoppas att få citroner på mina 2 träd, gärna så det räcker hela året. Jag har ett fikonträd som ger några fikon/år och ett persikoträd som för första året bär 5-7 frukter. Vissa år får jag 2-3 passionsfrukter.
Det allra bästa med egen odling är att man har det nära, det är roligt att odla, allt är ekologiskt och jag slipper handla sådant som flygs hit och därmed bidrar stort till miljöförstöringen.
Att odla innebär också att leva efter säsong, vilket automatiskt ger stor variation!
Glömde ju alla bönor och socker ärtor
För några år sedan fick jag en så bra tomatskörd, år 2008, att jag levde hela vintern på de krossade tomaterna och det finns fortfarande kvar soltorkade - de är ju så goda.
I år slår jag nog nytt rekord i antal tomatplantor så jag hoppas på många goda söta tomater.
Sedan såg jag att morötterna grott och rödbetorna och svartrötterna har jag gallrat idag, på samma gång som jag kupade potatisen ännu en gång.
Ska satsa lite på tropiska frukter - blir så sugen när jag läser inlägg som ditt