|
Finns det någon här som är självförsörjande på grönsaker? Och på frukt?
bullerbybo
28-06-2011, 10:38
Nej inte ännu, men har som mål att bli det (villaträdgård i mellansverige). Självförsörjande på frukt är vi om vi hade varit bättre på att ta tillvara och lagra den. Kika gärna in på min blogg http://regnavdagar.blogspot.com
*Stintan*
28-06-2011, 11:05
Inte nu längre eftersom jag inte har min trädgård kvar men det var varken gratis eller arbetsfritt.
ingrid fuxwall
28-06-2011, 22:05
För tillfället är jag självförsörjande när det gäller sallad och persilja, salladen är årtissbunden. Persiljan fryser jag ner och torkar så där är jag självförsörjande.
Förra årets lök räcker fortfarande och potatisen räckte väldigt länge men sedan lät jag resten bli sättpotatis så på något sätt är jag lite självförsörjande.
Purjolök torkar jag/fryser ner så att det räcker hela året, fast färsk måste jag ju köpa när det blir så här snörika vintrar
Jordgubbar och smultron har jag så att det räcker till den dagliga smovin, även vinbär.
Men om man skulle sätta ett pris på allt jobb som jag lägger ner så ... skulle min timpenning vara väldigt låg ; )) fanns det någon fackförening som jag var med i skulle de säkert protestera, fast jag älskar ju det jag gör och maten är bara en bonus
Ingrid det går inte att värdera i pengar men det känns otroligt bra ha hälsosam och obesprutad mat i frysen tycker jag. Jag har alltid odlat var jag än har bott. I min nuvarande trädgård har jag äpplen, blåbär, hallon,björnbärshallon, björnbär, jordgubbar och alla sorters grönsaker såsom squach, gurka, tomater, gräslök.persilja, morötter och dill. Jag bor i södra Halland så jag har lång säsong så jag väljer tidiga och sena sorter så att jag har färska grönsaker och bär så länge som möjligt. Jag har så gott om dessa varor så jag ger bort borde färskt och fryst och det är väldigt uppskattat.
Kul att höra vad och hur mycket ni odlar!
Mitt mål är också att vara så självförsörjande jag kan, men naturligtvis älskar jag jobbet jag har med odlingen, annars hade jag nog lagt av.
Jag är självförsörjande på dill, persilja, gräslök och en del andra kryddor. Annat som också räcker hela året/som jag aldrig köper: sparris, brytbönor, sockerärter, bondbönor, sallat, tomater, rödbetor, västeråsgurka, purjolök, röd lök, squash, plommon, vinbär, hallon, vindruvor, melon. Några saker som jag odlar, men inte så det räcker: gul lök, vitlök, morötter, blomkål, vitkål, rödkål, gurka, potatis, jordgubbar, paprika.
Jag hoppas att få citroner på mina 2 träd, gärna så det räcker hela året. Jag har ett fikonträd som ger några fikon/år och ett persikoträd som för första året bär 5-7 frukter. Vissa år får jag 2-3 passionsfrukter.
Det allra bästa med egen odling är att man har det nära, det är roligt att odla, allt är ekologiskt och jag slipper handla sådant som flygs hit och därmed bidrar stort till miljöförstöringen.
Att odla innebär också att leva efter säsong, vilket automatiskt ger stor variation!
Katarina Odla.nu
29-06-2011, 08:10
En spännande fråga Rosita! Jag är bara självförsörjande på sallat och under hösten på äpple. Men nästa år är planen att göra om halva gräsmattan till odling av potatis, lök, rödbetor, bönor mm. Tänkte jobba på riktigt växelbruk.
Jag har en kul kokbok som heter "Majas sju årstider" som bygger på att laga mat efter årstiden och den egna odlingen. Någon mer som har den?
/Katarina på redaktionen
bullerbybo
29-06-2011, 09:16
Givetvis är det inte arbetsfritt att odla mycket själv. Men det bästa är jü om man på något sätt kan dra nytta av tiden i sitt "vanliga" jobb. Jag arbetar med autistiska barn och har stor nytta av mina odlingar i mitt arbete. Detta gör också att jag ofta kan exempelvis vattna på arbetstid. Ogräs rensar jag inte utom tidigt på våren eftersom jag täckodlar.
Det som tar mest tid och där jag också känner att jg saknar kompetens är kring själva tillvaratagandet. Dvs hur man kan lagra och lägga in sakerna på ett bra sätt så att sakerna håller hela året.
ingrid fuxwall
29-06-2011, 21:21
CITAT (rosita @ 29-06-2011, 07:17)  Kul att höra vad och hur mycket ni odlar!
Mitt mål är också att vara så självförsörjande jag kan, men naturligtvis älskar jag jobbet jag har med odlingen, annars hade jag nog lagt av.
Jag är självförsörjande på dill, persilja, gräslök och en del andra kryddor. Annat som också räcker hela året/som jag aldrig köper: sparris, brytbönor, sockerärter, bondbönor, sallat, tomater, rödbetor, västeråsgurka, purjolök, röd lök, squash, plommon, vinbär, hallon, vindruvor, melon. Några saker som jag odlar, men inte så det räcker: gul lök, vitlök, morötter, blomkål, vitkål, rödkål, gurka, potatis, jordgubbar, paprika.
Jag hoppas att få citroner på mina 2 träd, gärna så det räcker hela året. Jag har ett fikonträd som ger några fikon/år och ett persikoträd som för första året bär 5-7 frukter. Vissa år får jag 2-3 passionsfrukter.
Det allra bästa med egen odling är att man har det nära, det är roligt att odla, allt är ekologiskt och jag slipper handla sådant som flygs hit och därmed bidrar stort till miljöförstöringen.
Att odla innebär också att leva efter säsong, vilket automatiskt ger stor variation! Glömde ju alla bönor och socker ärtor För några år sedan fick jag en så bra tomatskörd, år 2008, att jag levde hela vintern på de krossade tomaterna och det finns fortfarande kvar soltorkade - de är ju så goda. I år slår jag nog nytt rekord i antal tomatplantor så jag hoppas på många goda söta tomater. Sedan såg jag att morötterna grott och rödbetorna och svartrötterna har jag gallrat idag, på samma gång som jag kupade potatisen ännu en gång. Ska satsa lite på tropiska frukter - blir så sugen när jag läser inlägg som ditt
Jordgubbe
04-07-2011, 21:12
Chili är inte så svårt att bli självförsörjande på iaf. Lätt att odla, brukar ge stora skördar, går inte åt några mängder och äts ofta mest under höst och vintermånaderna.
Gissar att det även kan vara samma med vitlök förutsatt man förvarar den på rätt sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|