Hej!
Min gräsmatta har varit en tragisk historia under dessa 3 år som jag varit bosatt här. Pytteliten kedjehusgräsmatta, lerjord. Barnfötter är väl ej gräsmattans bästa vän dessutom. Nu har jag dock fått hygglig fason på den, i alla fall halvvägs. Nu har jag precis ryckt upp det sista grobladet med maskrosjärn så nu gapar jorden bar på sina ställen men den har varit en av de stora bovarna. Var precis bortrest under 10 dagar då gräsmattan spårat iväg och dött gulnat gräs ligger platt under på sina ställen.
Nu behöver jag bollplank för hur jag ska agera för att den ska få de ultimata förutsättningarna! Ska resa bort 3 veckor = inget barntramp. Grannen är min bästa vän och jag har gullat med hennes matta nu när hon varit borta. Hon ska fixa med vattning och gräsklippning här.
Mina funderingar är att hackandet har ju luckrat upp en del, men lera blir ju stenhårt av bar jord. Ska jag räfsa ordentligt med metallkratta och ha på dressjord med lite gräsfrö? Fel tidpunkt? Regelbundet vattnande och klippning, men hur ofta och mycket egentligen? Står olika överallt. Några andra tips på hur jag ska agera?
Alla tankar tas tacksamt emot!
Mvh MissLeia
|