Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gratis komposterbara småkrukor, Hur du recyclar tomma pappersrullar till ecokrukor
          LottaPB
          Inlägg 04-07-2011, 16:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 8 403

Så här använder jag tomma toa- och hushållspappersrullar för att recycla dem till komposterbara småkrukor för sticklingar och omskolningsplantor:

Verktyg som behövs:
          Bra sax
          Eller en såg för att kapa pappersrullen
          Eventuellt måttband

En tom toarulle kan bli en eller två småkrukor. För att tillverka två delas rullen först på hälften.
          En hushållsrulle kan bli två till tre krukor.

Klipp ett ca 1 cm långt jack i ena änden av rullen. Klipp motsvarande jack 180 grader från det första. Dela därefter varje "flik" mellan jacken i hälften med ett lika långt jac som de andra. Du har nu fyra uppklippta jack i ena änden av rullen. Vik ner ett jack mot centrum, men inte så långt som in i rullen. Fortsätt medsols eller motsols tills alla fyra jack vikts in mot rullens centrum. De fyra flikarna ligger nu omlott runt om - utom det sista som ligger över föregånde plus den första fliken. Vik in den del av fliken som ligger över den första under densamma. Nu ska alla flikar ligga snyggt omlott. Det är samma princip/teknik som när du stänger en låda med endast de fyra nedvikta kanterna genom att "låsa" sista fliken under den första.
          Har du klippt lagom djupa jack, kommer flikarna att mötas i rullens centrum. Har du klippt för kort och hålet i mitten blir för stort, korrigera genom att klippa något lite djupare. Är jacken för långa blir det för mycket papper i centrum av rullen. Klipp bort överflödet.

Krukan är nu klar att användas för omskolning av småplantor, uppdragning av sticklingar och nya tomatplantor från tjuvar. Till exempel. Pappen i rullen löses så småningom upp av vatten och jord, så det går utmärkt att stoppa ner hela rullen med plantan i där den slutligen ska få växa.
          Krukan i sig är lite ranglig, så det är en fördel om man packar flera rullar riktigt tätt i lagom hög låda som ger tillräckligt stöd åt rullarna.
          Som alla andra inbitna trädgårdsmänniskor med intresse för återvinning, använder jag tråg, plastlådor och annat som har varit tidigare förpackning till glass, frukt, kött, sallad och så vidare. De flesta av dessa återvunna lådor och askar har bra mycket bättre kvalitet än de så- och växtlådor man köper dyrt i handeln. jag har hittat flera lådor som tål både sol och hårdfrost år efter år.

Tomaterna ska ju tjuvas - ja inte busktomater och kanske inte heller ampel- och vissa cocktailtomater - men de flesta ska tjuvas för bättre skörd.
          Jag väntar tills tjuven är knappt 10 cm lång innan jag tar knipsar av den. De understa bladen avlägsnas. Sedan tar jag en av mina toarulleskrukor eller en återvunnen kiwi-, tomat eller fruktlåda med hål i och sätter ner tjuven snett och riktigt djupt i såjord uppblandad med en bra grönsaksjord. För att inte skada tjuvens stjälk gör jag hål med en kvist eller penna först.
          Direkt efter plantering och vattning brukar tjuven hänga betänkligt, men efter en vecka i skuggan med daglig koll och vattning, borde tjuven ha fått rötter och se riktigt frisk ut. Efter ytterligare en vecka borde det vara dags att plantera ut den nya tomatplantan.

Det är förstås fler än jag som gör så här, men jag ville dela med mig av en del tips jag har.

Citera
          fridasj
          Inlägg 04-07-2011, 18:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 44 902

Tack för tipset!!

Bara att börja samla rullar inför nästa vår! biggrin.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 04-07-2011, 19:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

När det gäller askar och lådor som använts till livsmedel så är jag med på noterna men är toa och hushållsrullar verkligen fria från skadliga ämnen?

Hushållspapper t ex skall man ju inte lägga mat på. I synnerhet inte fet sådan. Själva papperet innehåller i och för sig återvunnet papper och det kan ju innehålla dioxiner och annat. Hur det är med själva rullen vet jag inte. Kanske kan det finnas klister i den också.

Här står om returpapper. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...er-och-kartong/

Redigerat av Christa: 04-07-2011, 19:23

Citera
          LottaPB
          Inlägg 04-07-2011, 20:17
          Länk hit: #4

Medlem

Jag har tänkt på det här med eventuella gifter i toarullar. Det är som med äggkartonger.
          Jag har faktiskt
          aldrig hört att toarullar eller äggkartonger skulle innehålla dioxiner eller lim. Och man odlar ostronskivling på toarullar http://www.svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=85426&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=0.
          Äggkartonger har ju länge använts för att grodda potatis och många före mig har använt toarullar vid odling. I och för sig var man inte så medveten om miljögifter förr. Men jag tror inte att dioxiner finns i någon mätbar mängd i just toarullar. Dioxinet bildas ju vid förbränning bla och så vitt jag vet har inte något i toarullen brunnit. Det är väl snarare så att dioxinen bildas om toarullen bränns
          vid en återvinningsanläggning för att generera värme.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyklorerade_dibensodioxiner
          http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...oxiner-och-PCB/

Då torde plastaskarna vi använder till sålådor och dylikt var värre rent hälsomässigt.
          Plast innehåller en mängd gifter och en del av dem riskerar vi att få i oss när vi hanterar dem tillsamman med livsmedel. Du har väl inte glömt larmet om mjukplasten som omgav ostar och "läckte" ut gift till osten?

Citera
          fvd
          Inlägg 04-07-2011, 23:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

I alla fall en kanonbra idé jag gillar när man kan ta vad man har och återanvända Gedigna grejor blir det ju också och vad jag kan förstå bättre än att elda upp dem.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 05-07-2011, 10:17
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (LottaPB @ 04-07-2011, 21:17) *
          Jag har tänkt på det här med eventuella gifter i toarullar. Det är som med äggkartonger.
          Jag har faktiskt
          aldrig hört att toarullar eller äggkartonger skulle innehålla dioxiner eller lim. Och man odlar ostronskivling på toarullar http://www.svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=85426&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=0.
          Äggkartonger har ju länge använts för att grodda potatis och många före mig har använt toarullar vid odling. I och för sig var man inte så medveten om miljögifter förr. Men jag tror inte att dioxiner finns i någon mätbar mängd i just toarullar. Dioxinet bildas ju vid förbränning bla och så vitt jag vet har inte något i toarullen brunnit. Det är väl snarare så att dioxinen bildas om toarullen bränns
          vid en återvinningsanläggning för att generera värme.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyklorerade_dibensodioxiner
          http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...oxiner-och-PCB/

Då torde plastaskarna vi använder till sålådor och dylikt var värre rent hälsomässigt.
          Plast innehåller en mängd gifter och en del av dem riskerar vi att få i oss när vi hanterar dem tillsamman med livsmedel. Du har väl inte glömt larmet om mjukplasten som omgav ostar och "läckte" ut gift till osten?

Har du läst länken jag hade i mitt inlägg? Där står vad som kan finnas i återvunnet papper. Jag vet dock som sagt inte om rullen är gjord av återvunnet papper.

Vad folk brukar göra är ingen garanti för att det är bra. Det finns massor med människor ute på landet som eldrar avfall trots att det innebär att man förorenar på sin egen tomt och andras.

Dioxin bildas vid förbränning vid för låg temperatur och när avfallet innehåller klor.

När det gäller papper så finns det i klorblekt papper som kan finnas i återvunnet. De gick också ut på ekot för någon månad sedan och sa att man upptäckt att färgrester i återvunnet papper kan vandra in i maten även om man har en plastpåse i kartongen. Enlig lag får återvunnet papper inte användas i förpackningar där maten kommer i kontakt med papperet.

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 05-07-2011, 16:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Det finns ett problem med toarullarna, har använt det tidigare, dom möglar. Man skulle kunna spraya på med Atamon eller något liknande, har inte testat men någon annan tipsade om det förut..

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          LottaPB
          Inlägg 05-07-2011, 17:56
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Christa @ 05-07-2011, 11:17) *
          Har du läst länken jag hade i mitt inlägg? Där står vad som kan finnas i återvunnet papper. Jag vet dock som sagt inte om rullen är gjord av återvunnet papper.

Vad folk brukar göra är ingen garanti för att det är bra. Det finns massor med människor ute på landet som eldrar avfall trots att det innebär att man förorenar på sin egen tomt och andras.

Dioxin bildas vid förbränning vid för låg temperatur och när avfallet innehåller klor.

När det gäller papper så finns det i klorblekt papper som kan finnas i återvunnet. De gick också ut på ekot för någon månad sedan och sa att man upptäckt att färgrester i återvunnet papper kan vandra in i maten även om man har en plastpåse i kartongen. Enlig lag får återvunnet papper inte användas i förpackningar där maten kommer i kontakt med papperet.

Visst, det mesta är farligt.
          Var och en avgör kanske bäst vad som är minst skadligt, eller den bästa lösningen i en given situation.
          Jag bedömer inte toarullar som farligare att odla i än tex plast som avger en hel del gifter - i större eller mindre mängd. Till plasttillverkning åtgår även mycket energi och naturresurser som belastar, förstör, förgiftar och utarmar vår miljö.

Citat från din länk:
          "Det är dock svårt att veta vilka olika pappersmaterial som ett specifikt returpapper består av, och alltså vilka föroreningar det kan innehålla. Därför är det omöjligt att bedöma om returmaterialet innebär en hälsorisk. I de flesta fall riskerar vi bara att få i oss väldigt lite av de skadliga ämnena."

Min inställning är att det är betydligt bättre att återanvända än att tillverka nytt. I längden innebär nytillverkning att naturen blir allt mer utarmad, skövlad, förgiftad av utsläpp och förbränningsgifter.

Jag antar att du torkar rumpan med toapapper? Det pappret har som du vet varit i kontakt med rullen som det sitter på.
          Gifter finns i alla kläder vi köper. Dessa gifter överförs från plagget till huden och koncentrationen och läckaget till huden pågar fortfarande efter ett par tvättar. Därför ska man ALDRIG använda ett nytt plagg som inte tvättats.

Det är min fasta övertygelse att jorden och allt levande med den kommer att överleva om det snarast blir ett slut på människans ohejdade skövling.

Du gillar inte krukor som tillverkas av tidningspapper heller, eller hur?
          Har du en susning om hur mycket gifter som finns i plast?
          Har du en aning om hur mycket gifter det finns i den mat du dagligen stoppar i dig?

Hönsgödsel, kogödsel och hästgödsel är de renaste gödsel både framställningsmässigt och innehållsmässigt som du kan använda vid odling. Om man resonerar som du verkar göra skulle det vara bannlyst att använda dessa naturgödsel eftersom kor, höns, hästar ätit gräs och annan föda som innehåller gifter.

ALLT vi äter innehåller gifter. Precis allt.
          Ingen kan komma ifrån att få i sig gifter genom maten och hudkontakt. Vår jord är redan så förgiftad att det är omöjligt att leva helt utan intag och påverkan av gifter.

Såg eller läste du om Gillberg och hans forskning och presentation av alla de gifter vi helt ovetande samlar på oss i våra kroppar?

Jag odlar hellre i toarullar och gamla konservburkar av metall, än köper nytt som i tillverkningsprocessen orsakar belastning och förgiftning av vår jord.
          Att återbruka belastar inte jorden det minsta och följaktligen förorsakar det inte nya utsläpp.
          Att bränna sopor genererar gifter som så gott som alltid förr eller senare hamnar som en restprodukt i vår natur.

Min morfar var agronom. En agronom har en hög utbildning på lantbruksuniversitet. Man lär sig att bruka de biologiska naturresurserna på ett hållbart sätt. Man studerar mark, växter, vatten, djur och mikroorganismer. Han såg redan på 30-40talet att konstgödsel, besprutning och gifter var ett stort hot mot hans odlingar och hans övertygelse om att naturen inte är oändlig.

Förmodligen hade han ett mycket stort helikopterperspektiv när han gjorde sina val hur han skulle driva gården och odla. Och han hade absolut förmågan att se verkningarna av sina val i en långt i fjärran liggande framtid.

Jag har inte den utbildningen, men ett arv efter honom skulle mitt brinnande miljöengagemang kunna vara. Och jag både läser varje dag om miljö och gifter, jag har gått utbildning på KTH och läst om plaster och jag har även en kortare utbildning om vad som händer med våra kroppar när vi får i oss alla gifter som finns i maten. Så mitt helikopterperspektiv är också stort och min bedömning är att det är oförsvarligt att belasta en natur som redan håller på att braka ihop.

Men som sagt, du avgör själv hur du vill leva och om du vill göra en kortsiktig analys över egen vinning eller om det är värt att genom egen handling ta ställning för en varaktigt långsiktig lösning.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-07-2011, 18:34
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Tror rullar är bra för snabbväxande som grönsaker och ettåringar-Till perenner o fa alpiner går de inte på mögelrisken och den relativt långa tid de tillbringar i krukan

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Christa
          Inlägg 06-07-2011, 06:34
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (LottaPB @ 05-07-2011, 18:56) *
          Visst, det mesta är farligt.
          Var och en avgör kanske bäst vad som är minst skadligt, eller den bästa lösningen i en given situation.
          Jag bedömer inte toarullar som farligare att odla i än tex plast som avger en hel del gifter - i större eller mindre mängd. Till plasttillverkning åtgår även mycket energi och naturresurser som belastar, förstör, förgiftar och utarmar vår miljö.

Citat från din länk:
          "Det är dock svårt att veta vilka olika pappersmaterial som ett specifikt returpapper består av, och alltså vilka föroreningar det kan innehålla. Därför är det omöjligt att bedöma om returmaterialet innebär en hälsorisk. I de flesta fall riskerar vi bara att få i oss väldigt lite av de skadliga ämnena."

Min inställning är att det är betydligt bättre att återanvända än att tillverka nytt. I längden innebär nytillverkning att naturen blir allt mer utarmad, skövlad, förgiftad av utsläpp och förbränningsgifter.

Jag antar att du torkar rumpan med toapapper? Det pappret har som du vet varit i kontakt med rullen som det sitter på.
          Gifter finns i alla kläder vi köper. Dessa gifter överförs från plagget till huden och koncentrationen och läckaget till huden pågar fortfarande efter ett par tvättar. Därför ska man ALDRIG använda ett nytt plagg som inte tvättats.

Det är min fasta övertygelse att jorden och allt levande med den kommer att överleva om det snarast blir ett slut på människans ohejdade skövling.

Du gillar inte krukor som tillverkas av tidningspapper heller, eller hur?
          Har du en susning om hur mycket gifter som finns i plast?
          Har du en aning om hur mycket gifter det finns i den mat du dagligen stoppar i dig?

Hönsgödsel, kogödsel och hästgödsel är de renaste gödsel både framställningsmässigt och innehållsmässigt som du kan använda vid odling. Om man resonerar som du verkar göra skulle det vara bannlyst att använda dessa naturgödsel eftersom kor, höns, hästar ätit gräs och annan föda som innehåller gifter.

ALLT vi äter innehåller gifter. Precis allt.
          Ingen kan komma ifrån att få i sig gifter genom maten och hudkontakt. Vår jord är redan så förgiftad att det är omöjligt att leva helt utan intag och påverkan av gifter.

Såg eller läste du om Gillberg och hans forskning och presentation av alla de gifter vi helt ovetande samlar på oss i våra kroppar?

Jag odlar hellre i toarullar och gamla konservburkar av metall, än köper nytt som i tillverkningsprocessen orsakar belastning och förgiftning av vår jord.
          Att återbruka belastar inte jorden det minsta och följaktligen förorsakar det inte nya utsläpp.
          Att bränna sopor genererar gifter som så gott som alltid förr eller senare hamnar som en restprodukt i vår natur.

Min morfar var agronom. En agronom har en hög utbildning på lantbruksuniversitet. Man lär sig att bruka de biologiska naturresurserna på ett hållbart sätt. Man studerar mark, växter, vatten, djur och mikroorganismer. Han såg redan på 30-40talet att konstgödsel, besprutning och gifter var ett stort hot mot hans odlingar och hans övertygelse om att naturen inte är oändlig.

Förmodligen hade han ett mycket stort helikopterperspektiv när han gjorde sina val hur han skulle driva gården och odla. Och han hade absolut förmågan att se verkningarna av sina val i en långt i fjärran liggande framtid.

Jag har inte den utbildningen, men ett arv efter honom skulle mitt brinnande miljöengagemang kunna vara. Och jag både läser varje dag om miljö och gifter, jag har gått utbildning på KTH och läst om plaster och jag har även en kortare utbildning om vad som händer med våra kroppar när vi får i oss alla gifter som finns i maten. Så mitt helikopterperspektiv är också stort och min bedömning är att det är oförsvarligt att belasta en natur som redan håller på att braka ihop.

Men som sagt, du avgör själv hur du vill leva och om du vill göra en kortsiktig analys över egen vinning eller om det är värt att genom egen handling ta ställning för en varaktigt långsiktig lösning.

Du skriver mycket som är intressant att diskutera. Hinner dock inte svara på allt just nu men jag återkommer. Det är sant att det finns kemikalier och tungmetaller i många olika produkter och just därför försöker jag minimera belastning. Ju fler källor man utsätts för ju högre blir belastningen.

När det gäller just toarullar så har jag ju inga fakta utan försökte belysa det faktum att de KAN innehålla skadliga ämnen. Jag har sett tips om att använda tidningspapper för att tillverka krukor av också och i det fallet så VET jag att tidningspapper innehåller skadliga ämnen.

Eftersom du flera gånger skrivit att plast avger skadliga ämnen så skulle det vara intressant om du utvecklar det men gör gärna det i tråden om odlingskärl ur ett eko-perspektiv där vi redan diskuterar detta. Om du känner till tester av migrering från olika typer av plaster så skulle det vara mycket intressant för oss andra att få ta del av den kunskapen.

Citera
          grycken
          Inlägg 06-07-2011, 09:21
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

Jag har gjort som du LottaPB med botten i toarullarna. Dessutom har jag satt ihop två toarullar för att använda som såkrukor till gurkplantor och squashplantor.

Jag delar två rullar på längden och klipper skåror ungefär halvvägs ner i kanterna. Sen hakar jag rullarna i varandra. Därefter gör jag botten som du har gjort, jag gör dock fler än fyra klipp.

Så får jag dubbelt så vida krukor.

Citera
          LottaPB
          Inlägg 06-07-2011, 14:15
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (grycken @ 06-07-2011, 10:21) *
          Jag har gjort som du LottaPB med botten i toarullarna. Dessutom har jag satt ihop två toarullar för att använda som såkrukor till gurkplantor och squashplantor.

Jag delar två rullar på längden och klipper skåror ungefär halvvägs ner i kanterna. Sen hakar jag rullarna i varandra. Därefter gör jag botten som du har gjort, jag gör dock fler än fyra klipp.

Så får jag dubbelt så vida krukor.

Vilken bra idé! Den knycker jag av dig!
          Det innebär att man kan så frö, dra upp sticklingar och omskola i princip allt!
          Till plantor som kräver mer utrymme och jord, kan man ju på samma sätt som du har gjort använda två hushållsrullar.
          Du odlar väl inte i rullarna under hela växtens liv, eller hur?

Jag har inte haft problem med mögliga rullar som ett par här i tråden har haft, men om man odlar i dem under flera månader kan jag tänka mig att de möglar. Att något möglar är ju ett friskhetstecken. Besprutade och giftstinna produkter möglar inte i första taget.

Citera
          LottaPB
          Inlägg 06-07-2011, 14:47
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Christa @ 06-07-2011, 07:34) *
          Du skriver mycket som är intressant att diskutera. Hinner dock inte svara på allt just nu men jag återkommer. Det är sant att det finns kemikalier och tungmetaller i många olika produkter och just därför försöker jag minimera belastning. Ju fler källor man utsätts för ju högre blir belastningen.

När det gäller just toarullar så har jag ju inga fakta utan försökte belysa det faktum att de KAN innehålla skadliga ämnen. Jag har sett tips om att använda tidningspapper för att tillverka krukor av också och i det fallet så VET jag att tidningspapper innehåller skadliga ämnen.

Eftersom du flera gånger skrivit att plast avger skadliga ämnen så skulle det vara intressant om du utvecklar det men gör gärna det i tråden om odlingskärl ur ett eko-perspektiv där vi redan diskuterar detta. Om du känner till tester av migrering från olika typer av plaster så skulle det vara mycket intressant för oss andra att få ta del av den kunskapen.

Alla här i forumet vet kanske inte vad migrering är: https://lagen.nu/arn/1995-0006

På denna sida finns länkar om migrering på olika språk: http://europa.eu/legislation_summaries/con...g/l21084_sv.htm

Svensk text om migrering och gränsvärden från samma webbsajt: http://europa.eu/legislation_summaries/con...g/l21301_sv.htm

Författningstext EU-direktiv om material och produkter av plast som är avsedda att komma i kontakt med livsmedel: http://databas.infosoc.se/lawDocumentViewe...amp;additional=

Jag är inte någon plastforskare, men vet ändå att plaster läcker. Det är till exempel klart olämpligt att någonsin mikra mat i en plastförpackning.
          Gränsvärden är ju mest ett sätt att frisera siffror.

Har du läst "Tyst vår" av Rachel Carson?
          Den rekommenderar jag alla människor i hela världen att läsa och i synnerhet folk som står naturen och miljön nära.

När det brinner i gummi- och plastlager, uppmanas folket på orten så gott som alltid att stänga fönster, dörrar och ventilation. Röken är giftig.
          Bara detta faktum talar ju sitt tydliga språk.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-07-2011, 19:03
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

ett annat bra sätt att använda rullar på är när man ska skicka perenner till andra.Bladverket drar du in i rullen-rötterna utanför i plast i fuktigt papper.Då blir de inte klämda på resan

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          grycken
          Inlägg 06-07-2011, 21:08
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

LottaPB!

Jag sätter ner hela toarullskrukan i jorden. Ibland river jag bort en bit av överkanten så att den inte sticker upp ovan jord.

Citera
          Garden bliss
          Inlägg 06-07-2011, 23:13
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 436
          Medlem nr: 23 219

Vad menar du med att de förorenar på tomten? Röken försvinner ju upp i luften?

CITAT (Christa @ 05-07-2011, 11:17) *

Citera
          Christa
          Inlägg 07-07-2011, 07:12
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Garden bliss @ 07-07-2011, 00:13) *

Hur mycket som hamnar på den egna tomten och hur mycket som hamnar på andras tomter, jordbruksmark eller i skogar och sjöar beror ju på vilket väder det är när man eldar.

Någonstans kommer det ner och vid förbränning försvinner ingenting och samtidigt bildas nya skadliga ämnen som t ex dioxin som är ett av världens giftigaste ämnen.

När vi var spekulanter på ett hus där de eldat mycket annat än grenar och annat från naturen så frågade jag en instans i länet som jag i skrivande stund glömt namnet på där de svarade att de kunde åta sig att mäta halterna av miljögifter i jorden och att de ansåg det olämpligt att odla mat i en trädgård där de eldat rester av golvplast, målarpenslar och annat byggavfall. Färgat trä innehåller också ämnen som sprider sig när man eldar utan rökgasrening.

Citera
          LottaPB
          Inlägg 07-07-2011, 11:55
          Länk hit: #18

Medlem

Den där tomten / biten mark, var väl närmast att jämföra med Teckomatorp.

Vettiga människor bränner nu för tiden inte annat än löv, vedträn, kvistar, kottar, träkol och kolbriketter eller träpellets och -briketter för värmekamin i sin ugn, grill, öppna spis eller kamin. Har man inte torra löv att tända den gamla gjutjärnskaminen med funkar även tidningspapper bra.
          Visst blir det rökgaser i mer eller mindre mängd, även om pellets och briketter som eldas i modern värmekamin ligger långt under gränsvärdena.
          Många bäckar små ...

Äggkartonger tillverkas av återvunnet papper, så där stämmer inte påståendet att det skulle finnas ett förbud att använda återvunnet papper i livsmedelsförpackningar.
          Dadlarna jag köper ligger i en plastpåse som ligger i en kartong av något som vem som helst skulle betrakta som återvunnet papper. http://sv.wikipedia.org/wiki/Returpapper

http://www.energimyndigheten.se/sv/hushall...ellets/Pellets/
          http://www.grillguide.se/briketter-eller-kol/

CITAT (kerstin z5-6 @ 06-07-2011, 20:03) *
          ett annat bra sätt att använda rullar på är när man ska skicka perenner till andra.Bladverket drar du in i rullen-rötterna utanför i plast i fuktigt papper.Då blir de inte klämda på resan

Och rotklumpen kan man placera i en crème fraiche burk, en 2 dl tetrapacksförpackning eller annan lämplig förpackning så blir inte heller rotklumpen sönderskakad.

Citera
          LottaPB
          Inlägg 07-07-2011, 12:07
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Garden bliss @ 07-07-2011, 00:13) *

Se filmen "Underkastelsen" av Stefan Jarl: http://www.underkastelsen.se/
          Och läs "Tyst vår" av Rachel Carson.

De visar båda tydligt hur ett slags gift, oönskat ämne vandrar i naturen och i slutänden hamnar i människans kropp.

http://www.lkwdpl.org/wihohio/cars-rac.htm
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Rachel_Carson
          http://www.time.com/time/magazine/article/...,990622,00.html

Citera
          Christa
          Inlägg 07-07-2011, 20:35
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (LottaPB @ 07-07-2011, 12:55) *
          Den där tomten / biten mark, var väl närmast att jämföra med Teckomatorp.

Vettiga människor bränner nu för tiden inte annat än löv, vedträn, kvistar, kottar, träkol och kolbriketter eller träpellets och -briketter för värmekamin i sin ugn, grill, öppna spis eller kamin. Har man inte torra löv att tända den gamla gjutjärnskaminen med funkar även tidningspapper bra.
          Visst blir det rökgaser i mer eller mindre mängd, även om pellets och briketter som eldas i modern värmekamin ligger långt under gränsvärdena.
          Många bäckar små ...

Äggkartonger tillverkas av återvunnet papper, så där stämmer inte påståendet att det skulle finnas ett förbud att använda återvunnet papper i livsmedelsförpackningar.
          Dadlarna jag köper ligger i en plastpåse som ligger i en kartong av något som vem som helst skulle betrakta som återvunnet papper. http://sv.wikipedia.org/wiki/Returpapper

http://www.energimyndigheten.se/sv/hushall...ellets/Pellets/
          http://www.grillguide.se/briketter-eller-kol/
          Och rotklumpen kan man placera i en crème fraiche burk, en 2 dl tetrapacksförpackning eller annan lämplig förpackning så blir inte heller rotklumpen sönderskakad.

Att man får använda återvunnet papper i äggkartonger beror på att man inte äter äggskalen...

Att ämnen i papperet kan vandra igenom en plastpåse i en kartong av återvunnet papper är något man upptäckt nyligen.

Jag skulle gärna se filmen så det var ju snopet att den har funnits på svtplay utan att jag vetat om det. Tycker de har gett den för lite uppmärksamhet i nyheterna. Visserligen var den en del inslag i Stefan Jarls tidigare film "Naturens hämnd" men det skulle vara intressant ändå.

Redigerat av Christa: 07-07-2011, 20:39

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 21:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon