| |
|
  |
Gratis komposterbara småkrukor, Hur du recyclar tomma pappersrullar till ecokrukor |
|
|
|
|
08-07-2011, 12:16
|
Medlem
Antal inlägg: 66
Medlem nr: 8 403

|
CITAT (Christa @ 07-07-2011, 21:35)  Att man får använda återvunnet papper i äggkartonger beror på att man inte äter äggskalen...
Att ämnen i papperet kan vandra igenom en plastpåse i en kartong av återvunnet papper är något man upptäckt nyligen.
Jag skulle gärna se filmen så det var ju snopet att den har funnits på svtplay utan att jag vetat om det. Tycker de har gett den för lite uppmärksamhet i nyheterna. Visserligen var den en del inslag i Stefan Jarls tidigare film "Naturens hämnd" men det skulle vara intressant ändå. Trodde inte jag skulle behöva påpeka att även äggskal tar upp gifter från närliggande miljö. Mina ägg ligger i sin låda i uppemot tre månader innan det sista ägget är uppätet. Det är en inte obetydlig migreringsperiod. Dessutom finns redan när hönan värper gifter i skalet. Jag kokar mina ägg med äggskal på. Dessutom pickar jag dem för att de inte ska spricka under kokningen. Då går rimligen ämnen som finns i äggskalet ut i kokvattnet och in i ägget. Ägget skalar jag och de gifter som finns kvar på skalet får jag på händerna. Dessa gifter tas upp av huden. Och av ägget när jag skalar. Jag äter det kontaminerade ägget, häller det likaledes kontaminerade vattnet i avloppet som sedan transporteras till reningsverket genom rör som påverkas av det giftiga vattnet och oxiderar, sakta fräts sönder och avger ytterligare oönskade ämnen till avloppsvattnet. Hur mycket av allt gift som finns kvar i det till slut renade vattnet är det ingen som vet säkert. Det är dessutom olika från dag till dag beroende på vad kunder och användare släppt ut. Äggskalet använder jag i mitt konstnärliga arbete, men till största delen går det ner i komposten. I min egen eller till kommunens rötningsanläggning. Min egen kompost går till min egen trädgård och det som genom Gröna Påsen går till kommunens biomassa transporteras vidare till rötning. Metangasen som bildas under rötningen omvandlas till fordonsgas som distribueras till tankstationer (där kan du med andra ord sedan tanka bilen med det som tidigare låg på tallriken). Det fasta material som sjunker till botten i rötningsprocessen tas tillvara och används till gödsel. Det innebär att gifterna finns både i fordonsgasen, där de kommer att förbrännas med allt vad det innebär och hamna i luften som vi andas, och du kommer så småningom att äta den gröda som gödslats med kontaminerad biogödsel. Och det kött som till och med kravmärkts innehåller olika gifter. Det skulle inte förvåna mig om även alla Järnas antroposofiska kravodlingar är kontaminerade av detta gödsel. Helt ofrivilligt. Hur man än vrider och vänder sig så kan man inte skydda sig från giftiga ämnen.Även människor som sedan barnsben haft en totalt giftfri livsstil har kroppar och blod där giftiga ämnen finns lagrade. För övrigt produceras och packas dadlar av naturliga orsaker i sydligare länder. Hur lagstiftning och gränsvärden sätts är olika mellan olika ekonomiska block, tex EU, och andra olika konstellationer av förbund länder emellan. Vi importerar mängder av frukt och grönt från andra länder. Även kött och fisk. Bananskal är maskarnas favorit i komposten. Har man dåligt med mask är det bara att lägga dit ett par bananskal så kryllar det snart av mask. Bananskal är även mycket giftiga eftersom de sprutas så hårt. Egentligen borde man inte lägga några som helst skal i komposten eftersom det mesta av gifterna trots migreringen fortfarande finns i skalet på frukt och grönt. Hur man än vrider och vänder sig så kan man inte skydda sig från giftiga ämnen - trots att man försöker göra det man kan för miljön.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2011, 12:18
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag skulle i vilket fall inte tveka inför att använda toa-, hushållsrullar för att driva upp plantor i.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2011, 12:38
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
För mig låter diskussionen närmast hysterisk. Fattar inte att man ens orkar fundera på om det är farligt att återanvända äggkartonger och tomma toarullar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2011, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (LottaPB @ 08-07-2011, 13:16)  Trodde inte jag skulle behöva påpeka att även äggskal tar upp gifter från närliggande miljö. Mina ägg ligger i sin låda i uppemot tre månader innan det sista ägget är uppätet. Det är en inte obetydlig migreringsperiod. Dessutom finns redan när hönan värper gifter i skalet. Jag kokar mina ägg med äggskal på. Dessutom pickar jag dem för att de inte ska spricka under kokningen. Då går rimligen ämnen som finns i äggskalet ut i kokvattnet och in i ägget. Ägget skalar jag och de gifter som finns kvar på skalet får jag på händerna. Dessa gifter tas upp av huden. Och av ägget när jag skalar. Jag äter det kontaminerade ägget, häller det likaledes kontaminerade vattnet i avloppet som sedan transporteras till reningsverket genom rör som påverkas av det giftiga vattnet och oxiderar, sakta fräts sönder och avger ytterligare oönskade ämnen till avloppsvattnet. Hur mycket av allt gift som finns kvar i det till slut renade vattnet är det ingen som vet säkert. Det är dessutom olika från dag till dag beroende på vad kunder och användare släppt ut. Äggskalet använder jag i mitt konstnärliga arbete, men till största delen går det ner i komposten. I min egen eller till kommunens rötningsanläggning. Min egen kompost går till min egen trädgård och det som genom Gröna Påsen går till kommunens biomassa transporteras vidare till rötning. Metangasen som bildas under rötningen omvandlas till fordonsgas som distribueras till tankstationer (där kan du med andra ord sedan tanka bilen med det som tidigare låg på tallriken). Det fasta material som sjunker till botten i rötningsprocessen tas tillvara och används till gödsel. Det innebär att gifterna finns både i fordonsgasen, där de kommer att förbrännas med allt vad det innebär och hamna i luften som vi andas, och du kommer så småningom att äta den gröda som gödslats med kontaminerad biogödsel. Och det kött som till och med kravmärkts innehåller olika gifter. Det skulle inte förvåna mig om även alla Järnas antroposofiska kravodlingar är kontaminerade av detta gödsel. Helt ofrivilligt.
Hur man än vrider och vänder sig så kan man inte skydda sig från giftiga ämnen.
Även människor som sedan barnsben haft en totalt giftfri livsstil har kroppar och blod där giftiga ämnen finns lagrade.
För övrigt produceras och packas dadlar av naturliga orsaker i sydligare länder. Hur lagstiftning och gränsvärden sätts är olika mellan olika ekonomiska block, tex EU, och andra olika konstellationer av förbund länder emellan. Vi importerar mängder av frukt och grönt från andra länder. Även kött och fisk.
Bananskal är maskarnas favorit i komposten. Har man dåligt med mask är det bara att lägga dit ett par bananskal så kryllar det snart av mask. Bananskal är även mycket giftiga eftersom de sprutas så hårt. Egentligen borde man inte lägga några som helst skal i komposten eftersom det mesta av gifterna trots migreringen fortfarande finns i skalet på frukt och grönt. Hur man än vrider och vänder sig så kan man inte skydda sig från giftiga ämnen - trots att man försöker göra det man kan för miljön. Jag försökte bara förklara varför återvunnet papper är tillåtet i äggkartonger och inte i kartonger där det man äter kommer i direktkontakt med papperet. Det är inte jag som utarbetar lagar och regler. Vad vill du egentligen säga när du skriver så mycket om att man inte kan undvika gifter Dom jag träffat på tidigare som resonerat så är personer som struntar i hela grejen och använder saker och äter mat utan att bry sig om vad de innehåller men så har jag inte uppfattat dig.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2011, 14:20
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 08-07-2011, 17:06)  Jag försökte bara förklara varför återvunnet papper är tillåtet i äggkartonger och inte i kartonger där det man äter kommer i direktkontakt med papperet. Det är inte jag som utarbetar lagar och regler. Vad vill du egentligen säga när du skriver så mycket om att man inte kan undvika gifter Dom jag träffat på tidigare som resonerat så är personer som struntar i hela grejen och använder saker och äter mat utan att bry sig om vad de innehåller men så har jag inte uppfattat dig. Larm om giftiga plaster, endast två månader gammalt: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/giftlack...ast_6150015.svdChrista: Ring Delilah Lithner på göteborgs universitet. Hon kan säkert ge dig de svar du söker. http://www.expressen.se/nyheter/1.2429694/...ker-lacker-giftKan inte hon ge dig de svar du söker finns här också många namn till professorer, docenter och en Fil Dr, vilka alla är experter på sitt område. Ring dem! http://www.science.gu.se/ViewPage.action?c...teNodeId=534923Kan denna ledare i DN få er som - trots massor av information och länkar - fortfarande tvivlar, att se att hela plastlinjen är en stor miljöbov? Vilket i förlängningen innebär en fråga om människans överlevnad. http://www.dn.se/ledare/den-onda-plasten Rachel Carson " Tyst Vår" Stefan Jarl, filmen "Underkastelsen" http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-g...opa/kemikalier/Bebisar har gift i blodet. I modern ansamlade gifter går över till fostret. Jag vet inte vad det är du inte förstår? Har du inget hum om hur gifterna sprids i naturen? Det trodde jag man lärde sig i skolan fortfarande. Mina söner är tonåringar och väldigt insatta. De går i en helt vanlig kommunal skola utan någon miljöinriktning. Jag vet att varje egenodlad ekologisk rädisa, sallad, potatis, kyckling, fisk eller vad kravmärkt jag än äter, så får jag gifter i mig. Gifter som finns i kretsloppet. Jag har givit dig länkar, filmtips, lästips, namn till experter och hela nätet ligger öppet att själv söka sig igenom. Nu hoppas jag att du lusläser länkarna, ringer flera samtal, söker på nätet och läser grundskolans biologi, naturkunskap och kemikurs på nytt. Sedan kan du återkomma.
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
09-07-2011, 14:54
|
Gäster

|
Intressant. Gifterna dras mot polerna läste jag i en av länkarna.(http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/kopa/kemikalier/) Tack så mycket uppskattar när någon samlar information. Blev riktigt mörkrädd när jag såg ett program om industrin med "vatten på flaska". Det programmet tog bla upp hur plasterna i flaskorna fäller ut i vattnet och dom enorma mängder av plast som hamnar i havet.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2011, 15:00
|

Medlem

|
Varför upprepar du samma saker i två trådar? Det är jobbigt nog att läsa dina långa inlägg i en tråd.
Tror du på fullt allvar att folk här är så dumma att de inte begriper att hur man än vrider och vänder sig så får man alltid i sig gifter på ett eller annat sätt. En del bryr sig inte ett skvatt och andra är väldigt miljömedvetna. Christa tillhör med alla säkerhet de miljömedvetna så där är du ute och cyklar. Dessutom är det du skriver inget nytt.
Jag vill också fråga vad du egentligen är ute efter?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2011, 19:25
|

Medlem

|
CITAT (LottaPB @ 09-07-2011, 15:20)  Larm om giftiga plaster, endast två månader gammalt: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/giftlack...ast_6150015.svdChrista: Ring Delilah Lithner på göteborgs universitet. Hon kan säkert ge dig de svar du söker. http://www.expressen.se/nyheter/1.2429694/...ker-lacker-giftKan inte hon ge dig de svar du söker finns här också många namn till professorer, docenter och en Fil Dr, vilka alla är experter på sitt område. Ring dem! http://www.science.gu.se/ViewPage.action?c...teNodeId=534923Kan denna ledare i DN få er som - trots massor av information och länkar - fortfarande tvivlar, att se att hela plastlinjen är en stor miljöbov? Vilket i förlängningen innebär en fråga om människans överlevnad. http://www.dn.se/ledare/den-onda-plasten Rachel Carson " Tyst Vår" Stefan Jarl, filmen "Underkastelsen" http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-g...opa/kemikalier/Bebisar har gift i blodet. I modern ansamlade gifter går över till fostret. Jag vet inte vad det är du inte förstår? Har du inget hum om hur gifterna sprids i naturen? Det trodde jag man lärde sig i skolan fortfarande. Mina söner är tonåringar och väldigt insatta. De går i en helt vanlig kommunal skola utan någon miljöinriktning. Jag vet att varje egenodlad ekologisk rädisa, sallad, potatis, kyckling, fisk eller vad kravmärkt jag än äter, så får jag gifter i mig. Gifter som finns i kretsloppet. Jag har givit dig länkar, filmtips, lästips, namn till experter och hela nätet ligger öppet att själv söka sig igenom. Nu hoppas jag att du lusläser länkarna, ringer flera samtal, söker på nätet och läser grundskolans biologi, naturkunskap och kemikurs på nytt. Sedan kan du återkomma. Diskussionen startade med att jag undrade om du var säker på att toarullar inte avgav några skadliga ämnen. Sedan har du skrivit massor om andra saker som avger ämnen och det är det som jag undrar över. Du använder ju knappast pvc-plast att driva upp plantor i. Man får ju jämföra med något som faktiskt kan vara aktuellt att använda till samma sak. Du har också dragit all plast över en kam. I länken övers i ditt senaste inlägg stod så här: Mest läckte mjuk och halvmjuk PVC-, epoxi- och polyuretanplast. Att pvc avger mjukgörare och ibland vinylklorid känner jag till. Dom andra två plasterna är inte så vanliga men de kan säkert förekomma i något sammanhang som jag har missat. Polyeten, polypropylen som används till plastbyttor för mat är dock en helt annan sak. Man kan alltså inte dra all plast över en kam. Det finns plaster som avger mindre än en en del pappersprodukter och det finns plaster som avger mer. När det gäller plast för livsmedel så finns regler för vad de får avge. Själv använder jag oftast glas och speciellt till sura saker. Generella diskussioner ger inte så mycket. Jag kollar upp de produkter jag använder så gott jag mäktar med och har nog mer kunskap än de flesta konsumenter. Jag läste 22 timmar kemi i veckan när jag gick på gymnasiet i mitten av 70-talet och jag jobbade på analyslab några år. Jag jobbade aktivt i en miljögrupp och satt i Naturskyddsföreningens styrelse. Jag har varit medlem i Greenpeace sedan 80-talet. Jag har kollat upp en mängd olika saker när det gäller kontaminering. Jag har jobbat med information till allmänheten när det gäller miljögifter. Det är som Stintan säger att du försöker nog övertyga fel person. Ämnet är dock gigantiskt och jag kan inte känna till varje detalj. Självklart känner jag till att miljögifter sprids över hela jorden. Jag försöker dock göra vad jag kan för att minska belastningen på mig själv och andra. Som jag skrev tidigare så tycker jag området är intressant att diskutera men skall den omfatta en sådan mängd av produkter som du är inne på så får det bli när det drar mot vinter igen.
Redigerat av Christa: 09-07-2011, 19:36
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2011, 22:39
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 09-07-2011, 20:25)  Diskussionen startade med att jag undrade om du var säker på att toarullar inte avgav några skadliga ämnen. Sedan har du skrivit massor om andra saker som avger ämnen och det är det som jag undrar över. Du använder ju knappast pvc-plast att driva upp plantor i. Man får ju jämföra med något som faktiskt kan vara aktuellt att använda till samma sak.
Du har också dragit all plast över en kam. I länken övers i ditt senaste inlägg stod så här: Mest läckte mjuk och halvmjuk PVC-, epoxi- och polyuretanplast.
Att pvc avger mjukgörare och ibland vinylklorid känner jag till. Dom andra två plasterna är inte så vanliga men de kan säkert förekomma i något sammanhang som jag har missat.
Polyeten, polypropylen som används till plastbyttor för mat är dock en helt annan sak. Man kan alltså inte dra all plast över en kam. Det finns plaster som avger mindre än en en del pappersprodukter och det finns plaster som avger mer. När det gäller plast för livsmedel så finns regler för vad de får avge. Själv använder jag oftast glas och speciellt till sura saker.
Generella diskussioner ger inte så mycket. Jag kollar upp de produkter jag använder så gott jag mäktar med och har nog mer kunskap än de flesta konsumenter.
Jag läste 22 timmar kemi i veckan när jag gick på gymnasiet i mitten av 70-talet och jag jobbade på analyslab några år. Jag jobbade aktivt i en miljögrupp och satt i Naturskyddsföreningens styrelse. Jag har varit medlem i Greenpeace sedan 80-talet. Jag har kollat upp en mängd olika saker när det gäller kontaminering. Jag har jobbat med information till allmänheten när det gäller miljögifter.
Det är som Stintan säger att du försöker nog övertyga fel person. Ämnet är dock gigantiskt och jag kan inte känna till varje detalj. Självklart känner jag till att miljögifter sprids över hela jorden. Jag försöker dock göra vad jag kan för att minska belastningen på mig själv och andra.
Som jag skrev tidigare så tycker jag området är intressant att diskutera men skall den omfatta en sådan mängd av produkter som du är inne på så får det bli när det drar mot vinter igen. OTROLIGT att du, om du verkligen har den bakgrund du påstår, inte har ett vidare miljötänk! I mina öron så verkar du gå motsatt riktning mot miljörörelsen. Och ha intressen i plastbranschen. Jag ska inte skriva mer för då blir jag riktigt elak och spydig. Vill du ha exakta svar på dina plastfrågor, SKA DU RINGA en EXPERT!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2011, 22:52
|

Medlem

|
CITAT (LottaPB @ 09-07-2011, 23:39)  OTROLIGT att du, om du verkligen har den bakgrund du påstår, inte har ett vidare miljötänk! I mina öron så verkar du gå motsatt riktning mot miljörörelsen. Och ha intressen i plastbranschen. Jag ska inte skriva mer för då blir jag riktigt elak och spydig. Vill du ha exakta svar på dina plastfrågor, SKA DU RINGA en EXPERT! Du verkar inte läsa mer än dina egna inlägg!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2011, 23:12
|
Medlem

|
Glasspinnar av trä är superbra att märka sina odlingar med. Den vattenfasta spritpennan innehåller förstås skadliga ämnen, men jag vet inte om det är bättre att skriva med kulspets. Pinnen åker direkt i komposten efter att ha gjort sitt.
Även genomskinlig och vit hårdplast från diverse förpackningar, hör och häpna, är också jättebra att klippa till markeringspinnar och skriva med tex CD markeringspennor på. Dessa plastpinnar åker inte i komposten, utan samlas ihop för att användas nästa säsong igen.
Karlstad redskap har en jättebra fintandad Multisax Pro som jag använder bland annat att klippa plast, tunn metalltråd, papp, grönsaker, fisk och kött med. En i köket och en till trädgård och hobby. Funkar hur bra som helst!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-07-2011, 05:20
|

Medlem

|
CITAT (LottaPB @ 09-07-2011, 23:39)  OTROLIGT att du, om du verkligen har den bakgrund du påstår, inte har ett vidare miljötänk! I mina öron så verkar du gå motsatt riktning mot miljörörelsen. Och ha intressen i plastbranschen. Jag ska inte skriva mer för då blir jag riktigt elak och spydig. Vill du ha exakta svar på dina plastfrågor, SKA DU RINGA en EXPERT! Min fråga om vilken plast du syftade på gällde naturligtvis inte plast i största allmänhet utan plast som kan tänkas användas att odla i. Diskussionen började med att ställde den enkla frågan till dig om du var säker på att toarullarna inte avgav några ämnen. Du struntade i den frågan och skrev att plast avgav massor av kemiska ämnen. Jag har över huvud taget in nämnt vad jag odlar i för något men jag använder vanliga blomkrukor i plast. Om du känner till att de avger några ämnen så är det naturligtvis intressant att få ta del av den kunskapen. Jag tror inte det är så många som odlar i foppatoflor som du tog upp. Jag vet som sagt inte riktigt vad det är du försöker övertyga mig om men om det är att toarullar avger mindre skadliga ämnen än blomkrukor så är det mer konstruktivt om du håller dig till dom. Jag lägger heller inte mina plastkrukor i komposten så även om dessa två alternativ skulle avge lika mycket till jorden och plantan så hamnar ju mer ämnen i kretsloppet om man använder toarullar. När jag från början ställde frågan så var jag inte ute efter någon jämförelse utan bara intresserad av om du kollat vad rullarna innehåller.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-07-2011, 14:39
|
Medlem

|
Någon annan som tröttnat på tjafset om vilken plast som är "giftfri" och har något bra tips på recycling i trädgården?
|
|
|
|
|
|
|
|
10-07-2011, 15:50
|

Medlem

|
CITAT (LottaPB @ 10-07-2011, 15:39)  Någon annan som tröttnat på tjafset om vilken plast som är "giftfri" och har något bra tips på recycling i trädgården? Jag har recyclat mina plastkrukor i 30 år. Jag förstår fortfarande inte syftet med dina långa inlägg om alla möjliga produkter. Om syftet var att ge ett positivt intryck så åstadkom du motsatsen. Mitt intryck är att du är smått hysterisk och inte klarar att föra en saklig diskussion.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-07-2011, 16:33
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 10-07-2011, 16:50)  Jag har recyclat mina plastkrukor i 30 år.
Jag förstår fortfarande inte syftet med dina långa inlägg om alla möjliga produkter. Om syftet var att ge ett positivt intryck så åstadkom du motsatsen. Mitt intryck är att du är smått hysterisk och inte klarar att föra en saklig diskussion. För mig framstår du som icke representativ för miljörörelsen: En hysterika som tänker i kortast möjliga banor för egen vinnings skull och som inte hänger med i en skriven konversation där fler än en tankar samsas tillsammans och i ett längre perspektiv. Att ge positiva intryck är ingenting som man som kritiskt tänkande människa ägnar sig åt. Du har mer än övertydligt visat att du inte begriper ett skvatt av vad jag säger. Det är ditt problem - inte mitt. Flera inlägg från andra tänkande forumanvändare har tack och lov visat att inte alla är som du. Det finns de som hänger med och som begriper. Du har kommit ifrån ämnet. Har du några kreativa återvinningstips, eller ....?
|
|
|
|
|
|
|
|
10-07-2011, 16:57
|

Medlem

|
CITAT (LottaPB @ 10-07-2011, 17:33)  För mig framstår du som icke representativ för miljörörelsen:
En hysterika som tänker i kortast möjliga banor för egen vinnings skull och som inte hänger med i en skriven konversation där fler än en tankar samsas tillsammans och i ett längre perspektiv. Att ge positiva intryck är ingenting som man som kritiskt tänkande människa ägnar sig åt. Du har mer än övertydligt visat att du inte begriper ett skvatt av vad jag säger. Det är ditt problem - inte mitt. Flera inlägg från andra tänkande forumanvändare har tack och lov visat att inte alla är som du. Det finns de som hänger med och som begriper.
Du har kommit ifrån ämnet. Har du några kreativa återvinningstips, eller ....?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-07-2011, 08:17
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
Men herre min skapare. Att jag inte har tänkt på det här förut. Men jag lever, tack gode gud.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-07-2011, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 3 099

|
Jag säger bara .... wow.... det här trådet har spårat ur... Jag har inte loggat in på Odla på ett tag, och läste det här trådet *from start to finish*... LottaPB, du får nog gå tillbaka till början och läsa igen Christas första svar. Och senare svaren... Det du skriver "tillbaka" hänger inte alls ihop med det Christa skriver.... Tillbaka till ämnet: Jag använde toapappersrullar att fröså luktärter under några år, men som nån skrev, rullarna blev mögliga (fast det var ok för mig ändå). Bra förslag med att göra botten. Jag hade klippt och vikt in (ibland), men inte omlott. Och att använda två rullar för att få bredare rullare hade aldrig tänkt på, bra tips. Nu driver jag upp plantor i plastkrukor som kommer från köpta plantor, har egentligen aldrig behövt köpa krukor... Det är bra återvinning eller hur? Och använder klippta mjölkkartonger för ge bort drivna plantor, eftersom jag vill inte minska min samling av plastkrukor (eftersom nu är det väldigt sällan jag köper plantor). Speciellt dom höga en-liters kartonger är bra, eftersom formen blir en kvadrat. (och antagligen minimal med gifter!) Att klippa itu en fil-kartong är dessutom bra, för att man kommer lättare åt all fil som är kvar som inte går att skaka ur kartongen
|
|
|
|
|
|
|
|
12-07-2011, 01:22
|
Medlem

|
CITAT (Ally @ 12-07-2011, 00:07)  Jag säger bara .... wow.... det här trådet har spårat ur... Jag har inte loggat in på Odla på ett tag, och läste det här trådet *from start to finish*... LottaPB, du får nog gå tillbaka till början och läsa igen Christas första svar. Och senare svaren... Det du skriver "tillbaka" hänger inte alls ihop med det Christa skriver.... Tillbaka till ämnet: Jag använde toapappersrullar att fröså luktärter under några år, men som nån skrev, rullarna blev mögliga (fast det var ok för mig ändå). Bra förslag med att göra botten. Jag hade klippt och vikt in (ibland), men inte omlott. Och att använda två rullar för att få bredare rullare hade aldrig tänkt på, bra tips. Nu driver jag upp plantor i plastkrukor som kommer från köpta plantor, har egentligen aldrig behövt köpa krukor... Det är bra återvinning eller hur? Och använder klippta mjölkkartonger för ge bort drivna plantor, eftersom jag vill inte minska min samling av plastkrukor (eftersom nu är det väldigt sällan jag köper plantor). Speciellt dom höga en-liters kartonger är bra, eftersom formen blir en kvadrat. (och antagligen minimal med gifter!) Att klippa itu en fil-kartong är dessutom bra, för att man kommer lättare åt all fil som är kvar som inte går att skaka ur kartongen  Jo då, mina svar hänger ihop - det är bara det att jag som vanligt tänker för långt framåt, för brett och mycket och ingen hänger med eftersom det blir för mycket på en gång. Eller - det finns vissa oftast kreativa och uppfinningsrika problemlösande individer som är som jag som hänger med. Men det är inte så vanligt. Jag har bara träffat ett fåtal av dem när jag har gått kreativa högskoleutbildningar, eller som kulturarbetande företagare, kompetenshöjande utbildningar. Så som du gör har jag också alltid gjort. Mjölk, fil och yoghurtförpackningar använder till och med antroposoferna för att odla de plantor de säljer i Järna. Små burkar till kesella, keso och creme fraiche är också jättebra till de plantor som inte behöver så djupa krukor. Gör ett hål i botten bara. Även dricksglas och kaffemuggar i plast blir bra krukor med ett hål i botten. En borr är bra att göra hål med i de hårdaste plastglasen. Av en mjölkförpackning kan man få två krukor genom att dela på mitten och använda båda delarna. Öppningen går att vika in och tejpa ihop med frystejp - eller så öppnar man och gör flikar som går omlott och viker in.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|