Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gratis komposterbara småkrukor, Hur du recyclar tomma pappersrullar till ecokrukor
          fvd
          Inlägg 12-07-2011, 04:38
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Bra!! Ny information för mig jag blir lite villrådig ibland vad som är miljövänligt eller ej och har inte tid att ta reda på det. Jag har tänkt att mjölkförpackningar kan väl inte vara så farligt och använt dem flitigt till infrysning av bär pressade äpplen mm. Kesella förpackningar blir ju perfekt till såburkar. Jag tycker det är onödiga utgifter att köpa såpottor eller vad man skall kalla dem ofta är de ju väldig ömtåliga också. Tiden är alltid knapp för mig så ju mindre jag behöver åka och handla ju bättre är det. Jag använder becelaskar till infrysning av mat och bär är det också ok?

--------------------
          Zon 1

Citera
          LottaPB
          Inlägg 12-07-2011, 16:00
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 8 403

CITAT (fvd @ 12-07-2011, 05:38) *
          Bra!! Ny information för mig jag blir lite villrådig ibland vad som är miljövänligt eller ej och har inte tid att ta reda på det. Jag har tänkt att mjölkförpackningar kan väl inte vara så farligt och använt dem flitigt till infrysning av bär pressade äpplen mm. Kesella förpackningar blir ju perfekt till såburkar. Jag tycker det är onödiga utgifter att köpa såpottor eller vad man skall kalla dem ofta är de ju väldig ömtåliga också. Tiden är alltid knapp för mig så ju mindre jag behöver åka och handla ju bättre är det. Jag använder becelaskar till infrysning av mat och bär är det också ok?

Det har ju varit mat i becelasken, så den kan väl knappast inte bli mer giftig. Fast man vet förstås inte vad som händer med evventuella ämnen i plasten när den fryser. Det är olika från plast till plast. En del plast blir som sagt ett pulver när det utsätts för kyla och/eller solstrålning eller värme.

Jag tycker det är mer intressant att veta hur väl mjölkförpackningen eller becelasken fungerar att hålla livsmedlet i bästa skick i frysen. Alla förpackningar är ju inte jättebra att frysa i. Du har säkert varit med om frystorka och en frys full med frost på nolltid. Då är det förpackningen som inte duger. Vid frystorka torkar livsmedlet ut för att fukten i livsmedlet dunstar genom förpackningen. Denna fukt orsakar frost och is i frysen. Alla förpackningar åstadkommer mer eller mindre utsläpp av fukt, men vissa är bra mycket tätare än andra.

Min moster fryser i margarinaskar och i mjölkförpackningar - precis som du. Jag har aldrig gjort det. Jag använder glasslådor och glasburkar med skruvlock i frysen. Ofta skär jag upp tex pålägg, skinka, kassler och annat rått eller tillagat kött och styckfryser under en till två timmar för att sedan låta charkvaran eller köttet gå ner i en glasslåda. När man gör sig sin morgonmacka är det bara att ta fram önskat antal korv- eller skinkskivor och lägga direkt på mackan. De tinar på nolltid. De skurna brödskivorna brukar få ligga kvar i sin ursprungliga påse i frysen. De går ju åt fort ändå och hinner aldrig bli torra. På morgonen tar jag fram en skiva, lägger lite hushållspapper om och lägger den ovanpå den heta vatttenkokaren. Om jag inte stoppar den direkt i rosten, förstås. På vattenkokaren sparar man energi också - och hälsan.
          Det är nämligen inte alls tillrådligt att tina eller tillaga i mikron, vilken tar död på alla näringsämnen i maten. Lärde jag mig under en kortare utbildning för ett par månader sedan.
          Det kanske låter avigt att frysa i glasburkar, men det går alldeles utmärkt. Tomatpurén som kommer från den jättestora konservburken av plåt, får sin plats i många småburkar som läggs i frysen. Med en liten skalkniv är det sedan väldigt lätt att karva ur lagom mängd ur burken som sedan läggs tillbaks i frysen igen. Tidvis går här åt mycket tomatpuré så de mindre förpackningar som finns att köpa räcker inte långt hos oss. Då är de stora burkarna bättre. Såsskvättar är också bra att hälla ner i en glasburk som går till frysning. Egentligen borde det ju gå att odla i glasburkar också. Om man grundar med ett rejält lager grus och sand eller leca.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-07-2011, 22:43
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Sen kan man ju fråga sig hur bra det frysta livsmedlet mår efter att man öppnat och stängt förpackningen ett otal gånger.Det finns ju en mening med att förpackningarna ska vara så lufttäta som möjligt. Själv fryser jag av utrymmesskäl det mesta i fryspåsar. Plattar man ut dom så tinar dom jättefort.

Den där utbildningen om micron skulle jag bra gärna vilja veta vem som höll i för det är en ren lögn.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 12-07-2011, 23:32
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Nu är vi på väg rakt ut i OT-diket, men bara för ordnings skull:

"Förlorar mat lagad i mikrovågsugn näringsämnen?

Det finns inga publicerade studier som visat att vanlig tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod.

När man lagar mat i mikrovågsugnen kokas vattnet i maten. Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall visar de endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning.

Om man däremot upphettar längre och intensivare än vad man normalt gör blir det en del förluster av näringsämnen.

Det är svårare att ha kontroll över temperaturen när man värmer i mikrovågsugn. Därför ska inte bröstmjölk eller bröstmjölksersättning värmas i mikrovågsugn. Värmen kan bli så hög att det biologiska värdet av vissa ämnen blir sämre.

Glöm inte att värma maten i mikron till minst 70 grader!
          "

Källa: Livsmedelsverket- Frågor och svar

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Rihane
          Inlägg 13-07-2011, 10:23
          Länk hit: #45

Gäster

Följer också OT-spåret:
          Jag som inte lagar mat i mikrovågsugn är väl medveten om det som Kryddan03 skriver och blir förvånad att någon som rabblar utbildning på KTH och hur lite andra vet samtidigt som hon nämner en kurs där hon lärt sig att näringsämnena i maten dör när maten tillagas i mikrovågsugn.

Vad heter kursen och vem höll i den? Har inte hittat någonstans där någon seriös källa bekräftar att näringsämnena dör eller att något annat gör det olämpligt att tillaga maten i mikrovågsugn. Har letat lika länge som jag vägrat använda mikrovågsugn(ca 15 år).

Om källan du använder är tvivelaktig bör du tala om det. Så som du gått på kan man tro att det är vedertagen fakta.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-07-2011, 14:08
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Rihane @ 13-07-2011, 11:23) *
          Följer också OT-spåret:
          Jag som inte lagar mat i mikrovågsugn är väl medveten om det som Kryddan03 skriver och blir förvånad att någon som rabblar utbildning på KTH och hur lite andra vet samtidigt som hon nämner en kurs där hon lärt sig att näringsämnena i maten dör när maten tillagas i mikrovågsugn.

Vad heter kursen och vem höll i den? Har inte hittat någonstans där någon seriös källa bekräftar att näringsämnena dör eller att något annat gör det olämpligt att tillaga maten i mikrovågsugn. Har letat lika länge som jag vägrat använda mikrovågsugn(ca 15 år).

Om källan du använder är tvivelaktig bör du tala om det. Så som du gått på kan man tro att det är vedertagen fakta.

Exakt wink.gif

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 13-07-2011, 19:08
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (LottaPB @ 12-07-2011, 17:00) *
          Det har ju varit mat i becelasken, så den kan väl knappast inte bli mer giftig. Fast man vet förstås inte vad som händer med evventuella ämnen i plasten när den fryser. Det är olika från plast till plast. En del plast blir som sagt ett pulver när det utsätts för kyla och/eller solstrålning eller värme.

Jag tycker det är mer intressant att veta hur väl mjölkförpackningen eller becelasken fungerar att hålla livsmedlet i bästa skick i frysen. Alla förpackningar är ju inte jättebra att frysa i. Du har säkert varit med om frystorka och en frys full med frost på nolltid. Då är det förpackningen som inte duger. Vid frystorka torkar livsmedlet ut för att fukten i livsmedlet dunstar genom förpackningen. Denna fukt orsakar frost och is i frysen. Alla förpackningar åstadkommer mer eller mindre utsläpp av fukt, men vissa är bra mycket tätare än andra.

Min moster fryser i margarinaskar och i mjölkförpackningar - precis som du. Jag har aldrig gjort det. Jag använder glasslådor och glasburkar med skruvlock i frysen. Ofta skär jag upp tex pålägg, skinka, kassler och annat rått eller tillagat kött och styckfryser under en till två timmar för att sedan låta charkvaran eller köttet gå ner i en glasslåda. När man gör sig sin morgonmacka är det bara att ta fram önskat antal korv- eller skinkskivor och lägga direkt på mackan. De tinar på nolltid. De skurna brödskivorna brukar få ligga kvar i sin ursprungliga påse i frysen. De går ju åt fort ändå och hinner aldrig bli torra. På morgonen tar jag fram en skiva, lägger lite hushållspapper om och lägger den ovanpå den heta vatttenkokaren. Om jag inte stoppar den direkt i rosten, förstås. På vattenkokaren sparar man energi också - och hälsan.
          Det är nämligen inte alls tillrådligt att tina eller tillaga i mikron, vilken tar död på alla näringsämnen i maten. Lärde jag mig under en kortare utbildning för ett par månader sedan.
          Det kanske låter avigt att frysa i glasburkar, men det går alldeles utmärkt. Tomatpurén som kommer från den jättestora konservburken av plåt, får sin plats i många småburkar som läggs i frysen. Med en liten skalkniv är det sedan väldigt lätt att karva ur lagom mängd ur burken som sedan läggs tillbaks i frysen igen. Tidvis går här åt mycket tomatpuré så de mindre förpackningar som finns att köpa räcker inte långt hos oss. Då är de stora burkarna bättre. Såsskvättar är också bra att hälla ner i en glasburk som går till frysning. Egentligen borde det ju gå att odla i glasburkar också. Om man grundar med ett rejält lager grus och sand eller leca.

En liten fundering bara. Vad är det för skillnad på att återanvända plastkrukor och på att återanvända becelaskar och mjölkpaket?

Citera
          Ally
          Inlägg 15-07-2011, 15:03
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 3 099

Plastkrukor som man får när man köper plantor är för mig lika bra (miljömässigt) som annat återanvänt grejer.
          Plastkrukor som man köper för att använda som plastkrukor är ju en annan sak :-)

Men jag tror att du menar det första ;-)

Förresten... Vad menas med "OT" i "OT-spåret"?

Citera
          Christa
          Inlägg 15-07-2011, 15:50
          Länk hit: #49

Medlem

Ja jag menade dom man får när man köper plantor. Dessutom har jag fått krukor från andra som sparat men inte har användning för dom.

Jag var ju nyfiken på vad Lotta skulle svara eftersom hon i princip ansåg att all plast var helt förkastlig att använda och att all plast skulle avge skadliga ämnen i större omfattning än papper.

Citera
          Rihane
          Inlägg 15-07-2011, 16:25
          Länk hit: #50

Gäster

CITAT (Ally @ 15-07-2011, 16:03) *
          .......

OT-Off Topic
          Menas att man inte håller sig till ämnet. I det här fallet handlade tåten ursprungligen om använda toarullar som krukor till odling.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-07-2011, 16:53
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Rihane @ 15-07-2011, 17:25) *
          OT-Off Topic
          Menas att man inte håller sig till ämnet. I det här fallet handlade tåten ursprungligen om använda toarullar som krukor till odling.

Fast i den här tråden är det ju faktiskt TS själv började vara OT så att besvara hennes påståenden kan väl knappast var fel.

Undrar om hon bara var här för att röra om lite i grytan g.gif

--------------------

Citera
          Rihane
          Inlägg 15-07-2011, 17:00
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 15-07-2011, 17:53) *
          Fast i den här tråden är det ju faktiskt TS själv började vara OT så att besvara hennes påståenden kan väl knappast var fel.

Undrar om hon bara var här för att röra om lite i grytan g.gif

Tänker inte spekulera i omrörda grytor. Felet jag gjorde var att som 3:e person ge mig på henne men jag vill gärna ha svar, dessutom är det här inte småprat.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-07-2011, 17:16
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Rihane @ 15-07-2011, 18:00) *
          Tänker inte spekulera i omrörda grytor. Felet jag gjorde var att som 3:e person ge mig på henne men jag vill gärna ha svar, dessutom är det här inte småprat.

Ja jag undrade ju samma sak så vi kan väl bara hoppas vi får svar.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-07-2011, 19:08
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jösses! Det här handlade ju om att använda toa- och hushållsrullar som krukor för plantor men har utvecklat sig till rena kriget... confused.gif

Personligen tycker jag att det ursprungliga tipset var bra och jag fattar ingenting (precis som om det vore ovanligt).

Citera
          Christa
          Inlägg 16-07-2011, 11:05
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (malcolm @ 15-07-2011, 20:08) *
          Jösses! Det här handlade ju om att använda toa- och hushållsrullar som krukor för plantor men har utvecklat sig till rena kriget... confused.gif

Personligen tycker jag att det ursprungliga tipset var bra och jag fattar ingenting (precis som om det vore ovanligt).

Det var Lotta som började kriga. Jag frågade bara helt stillsamt om hon hade koll på om toarullar kunde avge några skadliga ämnen. Det var som att trycka på en avfyrningsknapp. Jag blev helt bombarderad med länkar om hur farligt det är med plast.

Jag är verkligen intresserad av kontamineringsproblematiken och blev ganska besviken över att det inte gick att föra en faktabaserad diskussion där man höll sig till ämnet.

Citera
          LottaPB
          Inlägg 16-07-2011, 15:16
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Ally @ 15-07-2011, 16:03) *
          Plastkrukor som man får när man köper plantor är för mig lika bra (miljömässigt) som annat återanvänt grejer.
          Plastkrukor som man köper för att använda som plastkrukor är ju en annan sak :-)

Men jag tror att du menar det första ;-)

Ja du Ally, du verkar ha fattat galoppen, vilket knappt någon annan har gjort.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-07-2011, 15:28
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (LottaPB @ 16-07-2011, 16:16) *
          Ja du Ally, du verkar ha fattat galoppen, vilket knappt någon annan har gjort.

whist.gif giggle.gif

--------------------

Citera
          LottaPB
          Inlägg 16-07-2011, 15:59
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (malcolm @ 15-07-2011, 20:08) *

Det är farligt att utmana folks (o)vanor. Att ändra attityder och vanor är bland det svåraste som finns. Klart man blir påhoppad då. Spelar liksom ingen roll hur mycket info och hur mycket länkar man har om miljöförstöring, hälsovådlighet och annat. Folk vill inte lyssna.
          Plast kräver vid tillverkning råolja och naturgas som huvudkomponenter. Till det tillsätts olika ämnen för att få önskade egenskaper och mjukhet, hårdhet, täthet osv.
          Plasttillverkningen har ökat ofantligt under senare år. Oljan är snart slut och gastillgången är inte heller oändlig. På de stora haven flyter massor med plast omkring. Plast hamnar i mängder i vår natur. Den bryts oftast ner väldigt långsamt. Då den till slut bryts ner fullständigt har alla skadliga ämnen hamnat i marken, i växterna, i djuren och slutligen i människors kroppar.
          Fåglar och andra djur dör av plast som de fått i sig. Eller fastnat i.

Nytillverkad plast både luktar och avger ämnen till sin omgivning. Till exempel flaskvatten i en petflaska.
          Mina barn har alla sina smaksinnen oförstörda. De klagar direkt på ketchup ur plastflaska pga den plastiga smaken. när jag var yngre kände jag också när det var något som legat i plast.

Jag är inte intresserad av att hålla en produktion av skadliga, resurskrävande, milöjöförstörande och onödiga produkter under armarna genom att försvara den.

Det handlar alltså absolut inte om vilken plast som är mer eller mindre farlig, för mig räcker det att jag vet vad som krävs för tillverkning, vilka utsläpp som genereras och att plast i många tester visat sig "läcka". Det räcker för att begripa att det är en dålig lösning att producera mer plast.
          Väljer andra att hylla plasten är det deras personliga sak.
          Jag stämmer inte in i jubelkören.
          Jag har tagit ställning och baserar det på sunt förnuft och forskares och testers provresultat.

Livscykelanalys av en plaststol - från KTH: http://www.student.nada.kth.se/~d00-pmo/plaststolsanalys.pdf

Mer om plasters LCA:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Plast%C3%A5tervinning
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Plast
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Livscykelanalys

Jämför alla dessa länkar med motsvarande information om pappers LCA.
          Jämför man plast med glas och trä, ser man hur enorm skillnaden är.

Är man inte intresserad av annat än vad just man själv får i sig eller vad som hamnar i ens egen närmiljö, ska man nog inte bry sig om att ens fundera i större perspektiv.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-07-2011, 16:29
          Länk hit: #59

Medlem

Vem har hyllat plasten? Tror du att du är ensam om att ha sunt förnuft och att tänka på miljön? Du har själv startat diskussionen men har tydligen svårt att svara på frågorna som ställts. Om inte folk lyssnar på dig så får du nog formulera dig lite annorlunda och framför allt mindre omständligt. Googla kan vem som helst göra!

--------------------

Citera
          yingko
          Inlägg 08-11-2025, 02:16
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 19 870
          Medlem nr: 99 920

роди152.5(проPERFWateStefJohnГениÐикодолжгороавтоJeffTescРоÑÑ
          ChicРоÑÑChogтекÑПолуклевWilfТараВаÑиExpeактинаÑÑ‚OlivRachИÑае
          CeliShooразвSyriSunnStarШатÑгоÑÑ‚GeorотÑтБутлHimmWorkTaliAdol
          РозаOmsaВылчElegЖданИллюLineЛевиMarcÑове1906третзакаXVIIQuik
          AlmaдендToshMikeCounÑзыкВертSieLÑертЕвгеSieLPaliРазм1502Pali
          ClicаудиQuikMaxCZoneSeikSelaпоздÐфанJuliМокииталBarbÑборЗабо
          ЭльÑДемеКраÑ3140caroКорÑвершZoneÑереZoneZoneZoneZoneZoneZone
          ZoneZoneчиÑÑ‚ZoneZoneZone3110GerrZoneZoneZoneСаваГороJPEGroto
          KronInboYukoloveРогаконÑРазмFiesT207XvidPremДавикнигВУЗоABL0
          рельчитаBlueШвейEducкиÑтПротплаÑLegoFromWindWindWinxТалбUnit
          PanaClorВиÑкПанкЛитРпоÑтФранЧернЛевиЛитРЛитРTOEFЛитРГолоИÑра
          КоÑÑ‚Herb(194LionРабиИллюРивеÑтудСпивСамоJeweDollГранCircСерг
          вершВÑелBriaгигаЖураСодечитаСивоЧернWereЕфроFranМишуAlleзнан
          ЧернСалÑзавеТувеегерБирюComfJeweавтоЩукиJPEGJPEGJPEGКузнСоде
          ÐагаVariLambзнанУШекMastСухиМихеAntiСапоtuchkasкандхудо

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 22:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon