Total nybörjare här! Vi har flyttat in i ett hus byggt 2007 i modern stil men trädgården består enbart av gräsmatta. Det gör mig visserligen inte så mycket för jag har verkligen inga gröna fingrar - än... Men, hur som helst. Vi vill gärna plantera ett träd i en av hörnorna av trädgården så att det fungerar lite som insynsskydd då staketet är lågt just i den hörnan. Det får därför inte vara ett träd som blir för högt. Kronan får gärna täcka typ 1m från marken och uppåt (om det är möjligt).
Jag har funderat lite på silverträd eller vad de heter
http://annicanu.blogsome.com/images/silverparon.gif men vart och vartannat hus här har det så det känns lite tråkigt.
I mina föräldrars område (byggt för 15 år sedan) såg jag att en granne har en björk som fortfarande är ganska låg. Med hängande grenar. Någon som vet vad det kan vara för björksort? Finns det någon björk som inte blir så himla hög och som inte fröar? (vilket krav, jag vet!)
Jag har varit lite inne på rosenhagtorn men det skymmer ju inte från så pass låg höjd som jag gärna vill att det ska... Annars är det fint att det får så fina färgglada blommor.
Såg något grönt fint träd vid ett annat hus här om dagen. Ganska stor krona och med "båtformade" löv mkt snarlika de som ligustern har fast något större... Inte lagerhägg.
Hmm... ja det är väll de tankarna jag har just nu. Jag har planer på en enkel rabatt runt trädet med lite blommor och kanske en större sten, men just nu är trädet fokus 1.
Tacksam för tips, råd och feedback

Kanske ska tillägga att jag bor i Skåne, zon 1.