JohannaL
Total nybörjare här! Vi har flyttat in i ett hus byggt 2007 i modern stil men trädgården består enbart av gräsmatta. Det gör mig visserligen inte så mycket för jag har verkligen inga gröna fingrar - än... Men, hur som helst. Vi vill gärna plantera ett träd i en av hörnorna av trädgården så att det fungerar lite som insynsskydd då staketet är lågt just i den hörnan. Det får därför inte vara ett träd som blir för högt. Kronan får gärna täcka typ 1m från marken och uppåt (om det är möjligt).

Jag har funderat lite på silverträd eller vad de heter http://annicanu.blogsome.com/images/silverparon.gif men vart och vartannat hus här har det så det känns lite tråkigt.

I mina föräldrars område (byggt för 15 år sedan) såg jag att en granne har en björk som fortfarande är ganska låg. Med hängande grenar. Någon som vet vad det kan vara för björksort? Finns det någon björk som inte blir så himla hög och som inte fröar? (vilket krav, jag vet!)

Jag har varit lite inne på rosenhagtorn men det skymmer ju inte från så pass låg höjd som jag gärna vill att det ska... Annars är det fint att det får så fina färgglada blommor.

Såg något grönt fint träd vid ett annat hus här om dagen. Ganska stor krona och med "båtformade" löv mkt snarlika de som ligustern har fast något större... Inte lagerhägg.

Hmm... ja det är väll de tankarna jag har just nu. Jag har planer på en enkel rabatt runt trädet med lite blommor och kanske en större sten, men just nu är trädet fokus 1.

Tacksam för tips, råd och feedback smile.gif

Kanske ska tillägga att jag bor i Skåne, zon 1.
kerstin z5-6
Varför inte en Malus? finns i många fina bladfärger både röda , rödgröna o gröna , med rosa , vit eller röda blommor på våren.Blir lagon stort för dina önskemål, tål beskärning.
John Downie har vit blom
Rubin har röda blommor
Du som har zon 1 kan ju även välja en Magnolia, eller en Katalpa
Krolliljan
Jag köpte ett jättecharmigt träd förra året.
Körsbärsplommon "Spidola"
Litet rödbladigt med fina blommor på våren.
Huggorm
Vill du ha grenar även lågt på stammen, så krävs det solljus. En av anledningarna till att träd stammar upp sig är att det ofta är för mörkt nere vid marken för att det skall löna sig att ha löv där. Är det bara ljust får även en rosenhagtorn grenar lågt. Sedan är ju många träd man ser i trädgårdar manuellt uppstammade, man har sågat bort låga grenar för att kunna gå under kronan.

Vad har du för jord? Är det en vanlig villatomt med ett tunt lager matjord ovanpå ett lager sprängsten så kan det löna sig att välja något torktåligt.
Peztis
Jag förstår inte riktigt, vill du att kronan ska komma 1 m från marken eller menar du att trädet ska vara 1 m? g.gif

För om det är det senare alternativet så kan du ju titta på t ex hängsälg. Jag hade ett som var så jättefint, älskade det trädet wub.gif och blev vansinnigt arg och ledsen när sorkarna åt upp hela rotsystemet så att jag kunde lyfta stammen rakt upp. -cry-.gif

Annars är ju silverpäron fint, söta vita blommor på våren och sedan ett vackert silverfärgat bladverk med ganska oansenliga frukter på lite hängande grenar.
fvd
Jag var ute i samma ärende som du för ett antal år sedan. Jag planterade en hängande tårbjörk intill soptunnan. Avsikten var att slippa konversera med grannen varje gång jag slängde sopor och dölja den fulingen. Det fungerar precis som jag tänkte så jag är jättenöjd. Rosenhagtorn är inte bra som insynsskydd den är för gles jag har en sådan också. Jag vet inte det exakta namnet på björken skall kolla om jag har sparat en skylt.
Gröna mormor
Jag satte ett blodplommonträd "Prunus cerasifera Nigra" för 7 år sedan och den är nu ca 5 m hög. Den hr ljusrosa blommor på våren och jag tycker att dom mörkröda bladen står sig fint mot den gröna gräsmattan och häcken.
fvd
Jag hittade inte skylten där jag har de flesta. Det finns nog någon annan som kan svara.
JohannaL
Tack för goda tips!

Jorden är vanlig villatomt. Förmodligen inget märkvärdigt, men jag har inte anlagt den själv. Sol har vi i hörnan så gott som hela dagen.

Fruktträd går bort eftersom jag har hundar som gärna käkar upp allt som faller till marken.

Det verkar ju bra med en låg björk då kanske. Synd att du inte hittade skylten, men jag kan nog få hjälp på någon plantshop här nere. Flyinge ska ju vara bra har jag hört...
lavendelgården
Oj, oj oj! Det finns hur mycket som helst att välja mellan. Föreslår klöveralm, snödroppsträd och/eller ginnalalönn. Inget av dom träden skulle jag vilja vara utan. Ha en bra sommar .
Åsa
www.lavendelgarden.eu
Huggorm
Det finns en massa buskiga lönnar som gärna grenar sig lågt. Zon 1 tillåter ju en ruskig massa olika arter
Gröna mormor
Flyinge Plantshop rekommenderas! Där köpte jag en Pelarlönn "Sorbus aucuparia Fastigiata" som kanske skulle passa dina önskemål. Dom är jätteduktiga på att ge råd och har ett mycket brett sortiment.
Huggorm
Hellre då en vanlig rönn, gärna flerstammig. En pelarformig fungerar dåligt som insynsskydd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon