Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rådjursj%#¤ar..., Hur skrämmer man livet ur rådjur?
          Fågelvägen
          Inlägg 16-07-2011, 09:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Anna-Karin Lundb skrev "Att rådjur är rädda för hundar? Nänä, det tror bara romantiker som aldrig varit nära rådjur!"
          Nu var det ju viltvårdarens åsikt. Aldrig tänkt på honom som romantiker, men visst, det måste han väl vara eftersom han ser till att rådjuren får mat vintern igenom, trots meterdjup snö. Och antagligen bryr han sig om fåglar också, eftersom han anser att hundar ska hållas kopplade i naturskyddsområdet.

KarinSKARA, tack för att du nämnde att rådjuren KRYPER UNDER stängsel! Jag som trodde att de bara hoppar över. Nu blir det ännu svårare att stängsla in vår kuperade tomt.

Alla som har fungerande stängsel - skulle ni kunna vara så jättesnälla och sätta in bilder på hurdana grindar ni har? Jag antar att de måste vara höga eller kanske taggiga upptill? help.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-07-2011, 14:08
          Länk hit: #22

Gäster

Vår grind är tyväär nerpackad under sommaren men det var en väldigt enkel grind som min man snickrade ihop. Lodräta bräder med en tvärslå, några cm mellanrum mellan bräderna. Inga piggar och höjd drygt 1,5 m. En vanlig hasp som lås.

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 17-07-2011, 07:00
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag har skrivit en tråd om hur jag byggde mitt staket, sök på "viltstängsel" så kommer den upp. Där finns bilder på grindarna också.

Om rådjuren blev skrämda av lösa hundar i skogen så verkar det ju märkligt att de skulle söka sig in i bebyggelse istället för att vara kvar i skogen eller söka sig djupare och längre bort. Även om det finns lösa hundar i skogen som skrämmer djur, så finns det fler hundar, människor, bilar, cyklar, lekande barn och allt annat inne i bebyggelsen. Rådjuren kommer hit frivilligt, de gillar att äta trädgårdsväxter bättre än skogsväxter och har lärt sig att det är ofarligt.

Nyss gick ett rådjur här utanför min tomt, hundarna sparng mot den och skällde, men de hålls inne på tomten av staketet. Rådjuret tittade, funderade, gick emot hundarna för att komma in på grannens uppfart. Det står i grannens land och mumsar nu...

Rådjuret betedde sig som att hundarna inte fanns. Mina hundar är alltid inne på min tomt, men grannens hundar, tre stora, springer fritt i området. Om rådjur blev så rädda för hundar inne i skogen att de "flyr skogen och alla lösa hundar" borde de inte välja de här tomterna, där det kryllar av hundar. Skogvaktare beskyddar skogen och djuren, det är väl bra, men när djuren går ut skogen in i bebyggelse är det inte bra. Skogvaktaren försvarar "de sina", trädgårdsägare försvarar sitt. Våra intressen kommer nog alltid att krocka...

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 18-07-2011, 20:54
          Länk hit: #24

Medlem

Jag tittade på din tråd om hur ni byggde ert viltstängsel. Ett jättejobb - så härligt att det fungerar som du önskade!
          Grindarna ser snygga ut, de verkar täta och "rådjurs-ovänliga", inget man hoppar över frivilligt.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-07-2011, 21:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Här kommer två av mina grindar. Gjorda av tryckimpregnerade bräder hopsatta med hjälp av perforerade plåtar som man skarvar bjälkar med. Nätet är krenelerat galler. Den lite bredare säckade lite så jag fick stötta upp med en snedsträva. Stolparna sitter fast med köpta galvade järn som i sin tur är fastgjutna i betongplintar, en halvmeter djupa. Har kanske några bilder nånstans på det arbetet. g.gif Notera att även klena uppspända trådar håller rådjuren borta när de inte smakat på godsakerna innanför.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 19-07-2011, 07:31
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Ingen risk at fåglar som duvor och ugglor flyger in de uppsända trådarna?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-07-2011, 09:01
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 19-07-2011, 08:31) *
          Ingen risk at fåglar som duvor och ugglor flyger in de uppsända trådarna?

Jag har aldrig märkt något sådant. Koltrastarna som flyger omkring som vettvillingar flyger ofta och utan problem mellan trådarna. Småfåglar som svartvit flugsnappare sitter gärna på trådarna eller stolparna och spanar.

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 19-07-2011, 15:26
          Länk hit: #28

Medlem

Gossen Ruda, dina grindar verkar praktiska och lätta att bygga av virke som man råkar ha i sin vedbod. Intressant att lite trådar på rätt höjd tycks hejda rådjuren. Frans G. Bengtsson skulle kanske ha kallat detta "ett otvunget arrangemang".

Huvudsaken är att grindarna funkar, men det svåraste är den BREDA OCH HÖGA grinden för en bilinfart. Jag hoppas på mera bilder help.gif

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 20-07-2011, 10:10
          Länk hit: #29

Medlem

Läste igår i SvD:
          "15 ton avskräckningsmedel mot rådjur såldes till svenska hushåll 2010."

Ett mått på vår ilska och förtvivlan. Eller kanske ett mått på medlens ineffektivitet.

--------------------

Citera
          yvohel
          Inlägg 20-07-2011, 11:19
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 8 639

Hej.

jag undrar där det går kan man inte ha en hög tät häck som de inte kan varken hoppa över eller tränga sig igenom och sen på de där otillgängliga ställena berg mm där kan man kanske då ansluta ett viltstängsel kanske..vad tros om detta..har själv en mkt bergig tom o kuperad alltså en svår tomt för detta ändamålet..suck.. confused.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 20-07-2011, 12:17
          Länk hit: #31

Gäster

Vore det olagligt att skjuta rådjur som kommer in på tomten med paintball-bössa? De tar ju ingen skada så det kan väl inte anses vara jaktbrott.

Redigerat av Azur: 20-07-2011, 12:27

Citera
          HelénE
          Inlägg 20-07-2011, 12:43
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (yvohel @ 20-07-2011, 12:19) *
          Hej.

jag undrar där det går kan man inte ha en hög tät häck som de inte kan varken hoppa över eller tränga sig igenom och sen på de där otillgängliga ställena berg mm där kan man kanske då ansluta ett viltstängsel kanske..vad tros om detta..har själv en mkt bergig tom o kuperad alltså en svår tomt för detta ändamålet..suck.. confused.gif

Det är förmodligen lika svårt och dyrt, eller till och med svårare och dyrare, att få en häck så hög och tätväxande på berg som det är att få ett staket uppsatt på sådana ställen.

Själv har jag vanligt fårstängsel 110cm högt och hund och aldrig ett rådjur i trädgården.
          De går utanför, de är på grannarnas tomter, men aldrig någonsin hos mig.

De är inte rädd för hunden, han skäller dagligen på dem när de är utanför, men de går aldrig in. Förmodligen vet de att de aldrig kan lita på om han är där eller inte där, han har bra gömställen under trapp och buskar och kan bara plötsligt från något gömsle skjuta fram över tomten skällandes efter dem.

Däremot såg grannen för 2 år sen en älg som stod och åt våra äpplen, men det verkar varit en engångsföretelse. OCh så har jag ekorrar som äter upp alla hasselnötter och fåglar som tar alla körsbär och krusbär om där är minsta glipa i nätet.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-07-2011, 12:59
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (yvohel @ 20-07-2011, 12:19) *
          Hej.

Kan du få en tät häck som är lika hög som ett rådjur, dvs dryga metern, går det säkert bra. De hoppar sällan eller förmodligen aldrig över något de inte kan se över. Det kan ju finnas vad som helst där. Problemet är nog att få en tät häck som de inte kan tränga sig igenom men en snabbväxande sak kanske går att fläta ihop.

--------------------

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 21-07-2011, 07:03
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Min granne, som inte har viltstängsel, sköt med paintbollgevär mot rådjuren. Han fick in några träffar vet jag, men rådjuren lät sig inte skrämmas iväg mer än en stund.
          Jag vet inte hur reglerna är, men man får väl skjuta med paintboll på sin egen tomt? Och om rådjuren kommer ivägen, inne på tomten, så kan det väl inte vara ett jaktbrott i alla fall. Det går ju inte att döda ett rådjur med paintboll, ens om man skulle vilja.

Jag frågade kommunen vad som händer ifall mina hundar skadar eller dödar ett rådjur som är inne på min tomt, på min inhägnade tomt, men det räknas som jaktbrott ändå. Så mitt nya höga staket är också ett skydd för mig, så jag inte blir skydlig till något ifall rådjuren väljer att hoppa in till mina hundar.

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-07-2011, 07:22
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Min brors fd. sambos bror fick in ett rådjur genom vardagsrumsfönstret en gång, som tur var de två jakthundarna de hade inte hemma (en stövare och en tax), undrar om det hade betraktats som jaktbrott?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 00:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon