Det som klarar sig med lite pyssel är Gallica och Alba. Väldigt bra klarar sig alla kanadensiska rosor. Rugosahybrider går också väldigt bra. De flesta Pimpineller också.
Tyvärr finns det en massa moderna buskrosor och rabattrosor på marknaden och jag tror det är mycket sådant som får en att misströsta och tro man "inte är bra på rosor". Dom är sällan särskilt härdiga, typ zon3. Men det finns ju undantag, men då får man leta lite och fråga runt.
Om jag skulle gissa hos mig (z5) skulle det här bli resultatet av din lista:
Kordes rose Aloha. Skulle dö.
Morden blush, blir jättefin men behöver stöd.
Louise Odier, får lätt svartfläck, lite ranglig, klarar sig bra.
Honungsrosen Starkodder, fryser ganska mycket, massa supertaggiga rankor att hantera och klippa bort varje vår.
Aicha, jättefin, härdig, inget krångel. Blommar inte så länge.
Sympathie Skulle dö.
Rose de rechts Superbra basros. Fin rundad form. Blommar hela sommaren, väldigt lite krångel. Helst klippa bort utblommade blommor för att få mera nya.
The fairy, tveksam här, kanske. Testobjekt.
Ingrid Bergman, skulle dö.
Peace Skulle dö.
Friesia Skulle förmodligen frysa ganska hårt, testobjekt.
Men det är bara som jag tänker mig. Alla trädgårdar har ju lite olika betingelser i samma trädgård. Min har väldränerat det gör att tjälen lossnar tidigt och snön smälter fort. Tyvärr är det också ganska blåsigt. Vintrarna blir -30 oftast några dagar i Januari. Du bor ju minst en zon varmare också. Nä nu måste jag vila lite, känner det blir vimsigare och vimsigare
Temptations come, as a general rule, when they are sought.
-Margaret Oliphant
--------------------
zon 5