Anna-Karin C
Hej!

Ja jag funderar lite över gödslingen. Mina rosor fick hönsgödsel och lite chrysan alldeles vid midsommar. De har oxå fått gräsklipp 2ggr denna sommar.

Vad gödslar ni med nu i sommar och till hösten? Jag hade tänkt kanske lite kogödsel som sista giva innan vintern. Kan det passa sig? Alla tips uppskattas... Det ska väl inte på nåt mer hönsgödsel eller chrysan nu? Kan algomin passa att ge lite nu på sommaren/hösten?

Anna-Karin
Kajsa
Jag gödslar bara en ggn på våren med kogödsel, köper mängder av påsar den är bra för man slipper svåra ogräs. ! På höstarna lägger jag ut kompost men det räcker inte runt överallt. Gräver annars ner bananskal, äggskal, kaffefilter från vår till höst där jag tycker det behövs lite krut, jag sparar en liten spann i veckan som jag tar till rabatterna. Hönsgödsel slänger jag ut i grönsaksland, fruktträd, buskar, grönsakslandet är det enda jag gödslar två ggr.
ingrids
Jag vågar inte gödsla varken rosor eller perenner efter midsommar utom med benmjöl. Innan dess har jag min magiska gödning på säck där namnet bleknat bort och ko på påse.
Anna-Karin C
Ja Kajsa, din metod verkar ju absolut fungera om man tittar på dina bilder. Jag är kan knappt kallas nybörjare om man jämför med dig smile.gif Men alla måste ju börja någonstans smile.gif Kanske man ska ta o börja spara banan o äggskalen. Kaffe dricker jag dagligen MEN det blir nästan bara "på pulver" så jag har inte så mycket sump. Skär du sönder bananskalen eller lägger du ut dem som de är?

Men jag tror jag ska testa med en giva algomin lite senare i sommar eller höst. Var in på Ica maxi o de sålde Algomin trädgårdsgödsel för 50kr påsen. Det stod på att det passar för höstgödsling av bl.a. rosor. Någon som testat detta? Annars får det bli ko på påse som ju rosorna verkar gilla smile.gif
kerstin z5-6
Ingen Gödsel här i z5 efter mitten juli-de måste ha tid att avmogna
ingrids
Håller med kerstin - det som står på påsar, trädgårdsråd man läser etc funkar inte alltid från zon 5 och uppåt.
Anna-Karin C
Hmm - Ok, kanske får bli en giva algomin om en vecka då eller så o sen inget mer i år...
kerstin z5-6
Ge agominet till dina höstlökar du ska plantera i stället.Rosorna behöver inget mer i år.Mkt bättre att de arbetar med rotsystement i juli augusti september än grenverk o blad.Har testat Algomin till hösten och kan inte säga att det gav bättre övervintrings resultat.Det bästa här är två meter snö som ligger kvar hela vintern efter lätt tjälning på hösten smile.gif så vi får beställa det vädret ...
Vilka rosor har du?
Anna-Karin C
Hmm,, jaa två meter snö låter ju som en bra vintertäckning men tyvärr tror jag inte vi får så mycket snö här i Borlänge,, Nästan så ni som har högre zoner verkar få bättre vintrar i och med mer snö??
Få se nu vilka rosor jag har. Jag har planterat en hel del nu i år. Det är:

Kordes rose Aloha. (Som jag antar kommer att frysa ner en hel del men hoppas att någon decimeter ska klara sig)
Morden blush
2st Louise Odier
Honungsrosen Starkodder
Aicha
2st Sympathie (Räknar med att dessa oxå fryser ner en del)
Rose de rechts
2st the fairy
Ingrid Bergman
Peace
Friesia

Sedan tidigare har jag ett par Flammentanz, en Sympathie(fryser ner men hinner ändå blomma) en Hansa, en new dawn (som envisas med att frysa ner varje år, verkar som att fler har det problemet) och en Polstjärnan(som verkar fått nytt liv nu när jag insett att rosor behöver lite mer skötsel än att stoppas ner i ett hål vid planteringen).

Jag har nu väldigt sent insett att rosor behöver en del omvårdnad för att bli rikitigt fina. Omvårdnad så som gödsel och bra beskärning o ogräsrensning o VATTEN wink.gif O en hel del koll på skadegörare av olika slag PUST,, men jag tror ändå jag blivit rosfrälst... Ytterligare några rosor är beställda och ska komma krukodlade från Hortogreen. Hoppas de är fina smile.gif (Och att de klarar vintern med plantering i Augusti).
kerstin z5-6
smile.gif De behöver även i zon 4-8
En på vintern mer vindskyddad plats, tehybrider som överlever är bonus,jag räknar dem som ettåriga.Kan man via att -köpa dem mkt tidigt på säsongen o sedan göra rotäkta sticklingar -o på så sätt få rotäkta rosor är överlevnadsprocenten mkt högre.
Gäller de flesta rosor fö-rotäkta ger bättre chans att lyckas
Anna-Karin C
Jag har tänkt ta sticklingar på ett par av rosorna jag har men har tänkt att det kanske är lite tidigt ännu? Dels är ju mina "nya" rosor inte så stora ännu och de bör kanske ha hunnit börja på att bli förvedade eller?
Har föresten en John Davies oxå. Såå fin, men den har mest blommat. Inte växt så mycket ännu.
kerstin z5-6
Problemet för oss i norr är ju snarare -hinner sticklingen rota sig ? ta dem från en gren som har blommat.
Annars nästa år tidig säsong
Anna-Karin C
Ja, det är klart... Man kan ju testa några nu o sen hoppas att lite ved ovan jord överlever till nästa säsong.
Ibland tycker jag det bara känns som att rosor verkar vara för zon 1 o 2. Kanske man borde satsa på ölandstok o måbärshäck här i kanten till zon 5 o sen vara nöjd om det överlever.... crying.gif
Jag vill ju ha nåt som växer upp o blir lite stort med tiden,,,,, Nåja, drömma kan man ju alltid... d010.gif
ingrids
Ge inte upp, ibland bara tar det sig när man minst anar det. Min zon 4 ros som jag odlade som ettårig övervintrade i sin kruka under snön och har nu 4 stora utslagna marsipanrosor och knoppar på gång. Frös ner förvånansvärt lite - räddad av snötäcket gissningsvis.
Om jag bara förstod mer om varför den överlevde skulle jag gärna dela med mig ...
renate
Jag gödslar på våren med benmjöl i samband med klippning,senare fick alla rosor rejält med häsgödsel.Efter den behandlingen växte de till sig bra och blommar jättefin.Lite gräsklipp lade jag ochså i maj.Nu får de inget mer,lite kaffesump och bananskal då och då till de remonterande rosor.Kompost till vintertäckning till de lite mer ömtåligare(de som inte dött)eller de jag är speciellt rädd om.
kerstin z5-6
[attachment=62905:DSC02444.jpg]
INT alls bara för z1-3:) de blir stora i 5-6 med bara man tar rätt sorter:)

[attachment=62907:_rt_sm.jpg]
Anna-Karin C
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-07-2011, 16:24) *
[attachment=62905:DSC02444.jpg]
INT alls bara för z1-3:) de blir stora i 5-6 med bara man tar rätt sorter:)

[attachment=62907:_rt_sm.jpg]

Åhh så fina! Vilka är det? Är den understa Therese Bugnet? Vilka rosor skulle du säga kan bli lite större i zon 5? Utan att "vinterpjoska" allt för mycket. Kan sträcka mig till att kupa upp ordentligt med jord på hösten.

CITAT (renate @ 17-07-2011, 15:50) *
Jag gödslar på våren med benmjöl i samband med klippning,senare fick alla rosor rejält med häsgödsel.Efter den behandlingen växte de till sig bra och blommar jättefin.Lite gräsklipp lade jag ochså i maj.Nu får de inget mer,lite kaffesump och bananskal då och då till de remonterande rosor.Kompost till vintertäckning till de lite mer ömtåligare(de som inte dött)eller de jag är speciellt rädd om.

Verkar som att de flesta verkar överens om att de inte behöver/ska ha nåt senare under sommaren. Kanske nåt banan eller äggskal här och där bara o så lite vatten då vid behov smile.gif
Ezereht
Det som klarar sig med lite pyssel är Gallica och Alba. Väldigt bra klarar sig alla kanadensiska rosor. Rugosahybrider går också väldigt bra. De flesta Pimpineller också.

Tyvärr finns det en massa moderna buskrosor och rabattrosor på marknaden och jag tror det är mycket sådant som får en att misströsta och tro man "inte är bra på rosor". Dom är sällan särskilt härdiga, typ zon3. Men det finns ju undantag, men då får man leta lite och fråga runt.

Om jag skulle gissa hos mig (z5) skulle det här bli resultatet av din lista:
Kordes rose Aloha. Skulle dö.
Morden blush, blir jättefin men behöver stöd.
Louise Odier, får lätt svartfläck, lite ranglig, klarar sig bra.
Honungsrosen Starkodder, fryser ganska mycket, massa supertaggiga rankor att hantera och klippa bort varje vår.
Aicha, jättefin, härdig, inget krångel. Blommar inte så länge.
Sympathie Skulle dö.
Rose de rechts Superbra basros. Fin rundad form. Blommar hela sommaren, väldigt lite krångel. Helst klippa bort utblommade blommor för att få mera nya.
The fairy, tveksam här, kanske. Testobjekt.
Ingrid Bergman, skulle dö.
Peace Skulle dö.
Friesia Skulle förmodligen frysa ganska hårt, testobjekt.

Men det är bara som jag tänker mig. Alla trädgårdar har ju lite olika betingelser i samma trädgård. Min har väldränerat det gör att tjälen lossnar tidigt och snön smälter fort. Tyvärr är det också ganska blåsigt. Vintrarna blir -30 oftast några dagar i Januari. Du bor ju minst en zon varmare också. Nä nu måste jag vila lite, känner det blir vimsigare och vimsigare d010.gif
kerstin z5-6
[attachment=62965:_rtelius.jpg]
örtelius
Jag kupar inga o vinterväver normalt inga rosor.Nu har jag en ny rabattros jag gjort rotäkta så den är i så fall det enda jag kan tänka mig att täcka.

Första bilden i förra inlägget, visar Martin Frobishier, 2 m vasformat växtsätt ,går bra med perenner vid fötterna
Bild 2 är Rosa örtelius-Örträskrosen som antagligen är en hybrid mellan Hansa och Tornedalsrosen-kräver utrymme,2-3 m högt buskage och 4-5 m brett på 3 år
Hurdal -blommar en månad mitten juni-mitten juli -utsökta blommor

[attachment=62966:DSC02409.jpg]
Håller med om Albarosornas tålighet - rek Mme Legras de St Germain om man vill ha någon mer ovanlig än rosa alba Maxima, pimpinell och rugosarosor eller rosor med dessa gener, likaså.Tehybrider som Ingrid Bergman dör oftast om de inte är på egen rot
Kanadensiska rosor generellt mkt tåliga,många Gallica tex Rosa mundi,vissa damacenarosor som Mme Zoetman.
Rosor tar lite tid att etablera i kallare zoner och bör absolut planteras på våren.
octachoron
I min zon 4 så har två st Peace dött medan Louise Odier som står bredvid blivit nästan två meter hög efter flera hårda vintrar som ger nedfrysning på den men som den klarar.

Kordes rose Aloha har klarat sig hos mig, jag hade två exemplar av den. Men den fryser ner helt varje vinter och blommar dåligt pga det, jag grävde upp en planta och ersatte den med en förhoppningsvis bättre ros.

Rose de Rescht är det inga som helst problem med, en underbart doftande ros.

Flera Austin och Poulsen rabattrosor har dött här, de blir mindre och mindre varje år tills de helt dör.

Överhuvudtaget så har alla tehybrider gått dåligt här.
Anna-Karin C
Ja, det verkar som att det lönar sig att välja bra sorter.. Men man får ju oxå sina favoriter när man tittar runt och på bilder. Och det skulle ju inte vara roligt att inte testa nåt man verkligen gillar.
Tänkte testa dessa här hos mig:

Courage
Astrid Lindgren
Swany
Macys pride

Alexander mackenzie
Maidens blush
Irma
Anna
Ritausma
Hansaland
Agnes
Louise bugnet
Stanwell perpetual
Climbing Bonica
Hurdalsrosen
Prarie Dawn
Persian Yellow

Ja, det blev ju en hel del det!!!
Skulle vara kul med kommentarer om dem om någon har några! Gärna oxå ungefär hur stora de blivit hos er som har lite högre zon. Dvs zon 4 o uppåt
kerstin z5-6
Ritausma
Hansaland
Agnes
Louise bugnet
Stanwell perpetual
Hurdalsrosen
Prarie Dawn
Blir stora o fina
rek även Sneeswerg,Felicite parmentier,john cabot
För mer teroshybid liknande
Hope for Humanity rent röd ej rödbläre röd
Morden centennial
Mordens Blush
JP Conell
Riktigt mörklila
Nuits de young
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon