Att få bra odlingsjord av lera tar tid... beroende på hur mycket humbus du får tag på. Jag hade grov lera från början och jag blanda ner MASSOR med hästskit som hade legat i ett par år innan, och MASSOR med löv från höstens träd. Detta har jag nu gjort i två år och jorden börjar bli fin, men jag får nog hålla på ett par år till, innan jag har så fin jord att den är porös och dränerande.
Nu vet jag inte hur du bor... om du har yta, men har du det, skulle jag tipsa dig om att hämta hästskit som du sen kan lägga någonstans och låta den brinna ordentligt innan du blandar ner den, hästskit innehåller massor med humbus och är "grattis". Sen har du löven... har du plats kratta i hop en Bamse hög med löv i höst och låt även den ligga ett år.
Gör du detta nu så har du fin humbus att gräva ner nästa år. (Du ska självklart gräva ner en hel del redan i år som EKO tipsa om)
Du kan plantera gröngödningsväxter i år... dom gör nytta på många vis. Honungsfacelia är ett bra val att börja med, Deras rötter luckrar jorden, dom växer som sjutton så dom tränger bort ogräs, det blir massor med humbus att gräva ner sen på hösten, och den är 1 årig

.
Lite tips från mig, lycka till