Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > STRÅLNING, rädd för strålning
          STRÅLNING
          STRÅLNING
          jag tror inte det påverkar mig så mycket. [ 18 ] ** [37.50%]
          lite aktsam, tänker på tänkbara konsekvenser. [ 27 ] ** [56.25%]
          tar avstånd från GSM, NMT, UMTS[3G] och trådlåsa telefoner. [ 3 ] ** [6.25%]
          Totalt antal röster: 54
          Gäster kan inte rösta 
          MRLINDELL
          Inlägg 29-02-2004, 10:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Jag kan tänka mig att den apparat som strålar mest fast lite olika saker finns redan i hemmen utan att man fått panik eller brytt sig.

Brödrosten är känd!
          Microvågsugnen kan ge synskador och förstöra magen etc.

Strålning med microvågor runt 2 GHz (resonansfrekvensen för vattenmolekylen) är relativt dokumenterat vad det gäller skador & gränsvärden för levande ting.
          Ett gränsvädre har en 50 ggrs marginal till påvisad förändring, en ganska stor marginal. Denna vetenskap går inte att ifrågasätta, det finns vetenskapliga medicinska studier världen över på detta.

Jag är övertygad om att den här paniken hänger ihop med dubbelmoralgenerationen som alltid skrikigt först och frågat sedan.

Citera
          anne
          Inlägg 29-02-2004, 11:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 258
          Medlem nr: 364

Jag skulle gärna avstå från mobiltelefoni, men min syster låter mig inte rida utan mobiltelefon ifall nåt händer.

Överbeskyddad, va!

ohmy.gif Tycker jag absolut inte.
          Tack vare mobil telefonen i samband med ridning kunde vi förhindra en olycka som kunde gått väldigt illa!!!

Kompisen som var med tappade fattningen och hamnade i ett tillstånd där hon absolut inte kunde göra ett dyft.

Telefonen fanns med och hjälpen kunde komma fram snabbt.

Så rid med säkerhet, ha alltid en mobil med. Mitt råd.

Mvh Anne

Citera
          Hans i Mälardale...
          Inlägg 29-02-2004, 11:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 322
          Medlem nr: 55

Jag tycker man klarar sig bra utan de här nya telefonerna hör o häpna. Det trodde ni väl inte skulle komma från en blivande 18 åring. Kanske ska genomföra en omröstning vad gäller fördomar? rolleyes.gif laugh.gif

MvH

--------------------

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 29-02-2004, 11:42
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

CITAT (MRLINDELL @ 29-02-2004, 10:29)
          Jag är övertygad om att den här paniken hänger ihop med dubbelmoralgenereationen som alltid skrikigt först och frågat sedan.

Är det den generation med småbarn på dagis och barn i skolor du menar? Det är den generationen som reagerat i media!
          /Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 29-02-2004, 13:08
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Rent generellt är det solklart att misstänksamhet mot nytt, fördomar och även dubbelmoralen finns klart mer utpräglat ju högre upp i åldrarna man kommer. Det behöver inte bara vara 3G master, mobiltelefoner. Senaste EU valet visade tydliga tendenser och det med bra statistiskt underlag.

Sverige i ett nötskal!

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 29-02-2004, 13:17
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

CITAT (MRLINDELL @ 29-02-2004, 13:08)
          Rent generellt är det solklart att misstänksamhet mot nytt, fördomar och även dubbelmoralen finns klart mer utpräglat ju högre upp i åldrarna man kommer.  Det behöver inte bara vara 3G master, mobiltelefoner. Senaste EU valet visade tydliga tendenser och det med bra statistiskt underlag.

Sverige i ett nötskal!

Ja, vi har ju Sovjetunionen i färskt minne!
          /Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Christoffer
          Inlägg 29-02-2004, 21:31
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Jag har aldrig gillat alla dessa strålningar från apparater. Det är praktiska prylar, men men....
          Jag är troligen den enda person här i Göteborg som aldrig har ägt en
          mobiltelefon och som inte vet hur man SMS-ar.
          Saknar det inte heller, men det är ju klart, det är praktiska verktyg.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-02-2004, 22:10
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

En bidragande anledning till denna hysteri om 3G-master är att man pratar om strålning utan att veta något egentligen. Visst kan man kalla radiovågor för strålning men det är trots allt "bara" radiovågor som möjligen kan sätta fart på vattenmolekyler. Folk förväxlar det med radioaktiv strålning som är en partikelstrålning med en helt annan energimängd. Neutroner och protoner mm kan tränga in i kroppen och slå sönder molekyler, t.ex. arvsanlagen och därigenom orsaka cancer. Det klarar inte radiovågor. Men försök förklara det för någon som inte har baskunskaperna! Min åsikt.

Tro nu inte att jag är positiv till 3G-utbygganden! Kommer att tänka på bonnkärringen som sa "mycket väsen och lite ull" när hon klippte grisen. Har en vanlig GSM men den är för det mesta avstängd eftersom jag inte har behov av att alltid vara anträffbar. Men jag är inte rädd för att använda den.

Undrar hur många av dessa som är rädda för mobilmaster är rädda för att åka bil? Trafiken tar ungefär 500 liv om året i Sverige och 10000-tals skadade. Hur många radiodödade har vi?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Ralf
          Inlägg 29-02-2004, 22:23
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gossen Ruda @ 29-02-2004, 22:10)
          En bidragande anledning till denna hysteri om 3G-master är att man pratar om strålning utan att veta något egentligen. Visst kan man kalla radiovågor för strålning men det är trots allt "bara" radiovågor som möjligen kan sätta fart på vattenmolekyler.

Lite farlig är nog Radiostrålning men frågan är hur mkt. Det är inte utan anledning som det är farligt att gå nära sändarantenner av olika slag. I Radars begynnelse hittade man döda fåglar bredvid anntennerna.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-02-2004, 22:37
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Rädsla för "nymodigheter" kan väl nästan alltid kopplas samman med media.
          Nyligt sagt på TV.... Hjärt-Kärlsjukdomar dödar 15 ggr fler än Bröstcancer
          men absolut största delen av forskarpengar satsas på bröstcancerforskning.

Media och Lobbyinggrupper bestämmer vad som är farligt och också vad som är värt att satsa forskningsanslag på.

Som någon tidigare sa... Födan vi intar är orsak till största andelen cancerdrabbade... men ... alla måste vi äta och därför pratar man inte så högt om det.
          För några år sedan läste jag i Apotekstidningen att maten vi äter är orsak till 33% av all cancer.
          Inte ens tobaken kom upp i lika hög siffra.

Som vanligt hamnar detta ganska långt ifrån ursprungsämnet tongue.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 01-03-2004, 08:40
          Länk hit: #31

Gäster

Är inte ett dugg orolig för ev. strålning, tycker att nyttan av mobiltelefoner
          och liknande är hundrafalt större en ev. risker.
          Jag går aldrig någonstans utan mobilen efter det att jag gjorde mej rejält illa under en skogspromenad. Undra hur länge jag hade fått ligga om jag inte haft möjlighet att skaffa hjälp?
          Betr. ridning anser jag att mobilen är ett måste vid all ridning utanför ridanläggningar.
          Birgit Ek

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 09:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon