Hej Mia! Jag har ingen erfarenhet av pincering av körsbär och jag är inte säker på om det utförs alls. Själv gör jag ofrivillig pincering av årsskott ibland i samband med att jag på försommaren tar bort körsbärslusangripna blad, men den återtillväxt jag får är ingen förgrening eller tidigare blomsättning.
Men det är värt att prova. Om det är förgrening man vill uppnå så måste man nog testa att nypa av årssskottet när längre än tillväxtperioden återstår. Nu upphör ju träden snart att växa, och chansen för att det skapas två grenar där toppen tidigare växte är närapå noll.
Som du skriver reagerar körsbär inte alls som äpple på beskärning. För att stimulera fruktanlag på äpple brukar man både sporra och pincera, dvs vårbeskära så att man på fruktved behåller ett par bladknoppar, och sedan i juni nypa av toppen av årsskottet. För att sporrning ska ge frukt snabbare behövs pincering senare på säsongen också. Ett år vet jag att man kan tidigarelägga grenens fertilitet dvs blomning på detta sätt på äpple. Särskilt reducerande är det inte om man inte också ett par gånger per år skär in hela strukturen till något som kan bli hållbart, t ex spaljéformer.
Jag tror inte att man kan få körsbärsgrenar att stimuleras att bli blombärande med samma behandling, men det är värt att prova. Att få träden att bära frukt längre in i kronan tror jag inte på, det är inte där träden vill placera blommorna. Dels ska de vara lockande för insekter, och dels utvecklas kärnorna bäst om frukterna får ljus. Körsbär som växer i skugga bliir heller inte goda - de ska sitta långt ut i kronan!
Reduceringar av körsbärsträd blir inte hållbara i längden, men man behöver ju inte ha trädet så länge heller.
Spaljéformer som passar körsbär är fria former där man skär in grenar så att trädet håller sig någorlunda tvådimensionellt. Men helt lyckat blir det inte i längden.
--------------------
|