Mia i trädgården
Är det någon med erfarenhet av pincering / sommarbeskäring av körsbär?

Jag har gjort det på äpple och läste nu att man kan göra det på körsbär också. Jag behöver begränsa mitt körsbärsträd i sidled och funderar på om detta är bättre än att ta längre in på grenen, t.ex. fjolårsskottet (blir heller då inte så stora snitt)

1) Hur reagerar körs bär på pincering? Blir nya skott i närheten av snittet eller eller "lite var som helst" som jag märkt av tidigare snitt.
2) Är pincering ett bra sätt, liksom på äpple, att stimulera blomsättning längre in på grenen, inte bara på de senare årens tillväxt?
3) Finns det bra litteratur att läsa om pincering?
4) Är spaljerade körsbärsträd av speciell sort för att klara pincering och sporrbeskärning, för jag antar att man måste göra detta på ett spaljerat träd för att forma den och hålla den på plats.

Andra råd?

Tack
Mia i trädgården
Cilla
Hej Mia!
Jag har ingen erfarenhet av pincering av körsbär och jag är inte säker på om det utförs alls. Själv gör jag ofrivillig pincering av årsskott ibland i samband med att jag på försommaren tar bort körsbärslusangripna blad, men den återtillväxt jag får är ingen förgrening eller tidigare blomsättning.

Men det är värt att prova. Om det är förgrening man vill uppnå så måste man nog testa att nypa av årssskottet när längre än tillväxtperioden återstår. Nu upphör ju träden snart att växa, och chansen för att det skapas två grenar där toppen tidigare växte är närapå noll.

Som du skriver reagerar körsbär inte alls som äpple på beskärning. För att stimulera fruktanlag på äpple brukar man både sporra och pincera, dvs vårbeskära så att man på fruktved behåller ett par bladknoppar, och sedan i juni nypa av toppen av årsskottet. För att sporrning ska ge frukt snabbare behövs pincering senare på säsongen också. Ett år vet jag att man kan tidigarelägga grenens fertilitet dvs blomning på detta sätt på äpple. Särskilt reducerande är det inte om man inte också ett par gånger per år skär in hela strukturen till något som kan bli hållbart, t ex spaljéformer.

Jag tror inte att man kan få körsbärsgrenar att stimuleras att bli blombärande med samma behandling, men det är värt att prova. Att få träden att bära frukt längre in i kronan tror jag inte på, det är inte där träden vill placera blommorna. Dels ska de vara lockande för insekter, och dels utvecklas kärnorna bäst om frukterna får ljus. Körsbär som växer i skugga bliir heller inte goda - de ska sitta långt ut i kronan!

Reduceringar av körsbärsträd blir inte hållbara i längden, men man behöver ju inte ha trädet så länge heller.

Spaljéformer som passar körsbär är fria former där man skär in grenar så att trädet håller sig någorlunda tvådimensionellt. Men helt lyckat blir det inte i längden.
Mia i trädgården
Hej
Tack för dina tankar! Jag var ute och inspekterade några små snitt jag gjorde förra året. Ser att det antingen skjutit skott vid snittet, alternativt att det från mitten en bukettgren skjutit ett fruktspjut. Körsbär är inte enkla att förstå - lite trotsiga i sitt beetende skulle man kunna säga.

Jag skall lägga några nya snitt och se var som händer till nästa år. Får bli skott som börjar smyga över till grannen.

Jag har också körsbärslus, skall man ta bort dem för trädet skull eller är det mest för utseende skull? Läste just i artikeln här på hemsidan att vinbärsbladslus inte gjorde så mycket skada, är det samma för körsbärsbladlus?

Mia i trädgården
Cilla
Körsbärsbladlusen sätter ned tillväxten en aning, men den förekommer mest på försommaren, sedan lämnar de ofta träden fria. Jag brukar nypa bort på mindre körsbärsträd men de stora klarar sig väl ändå. Körsbärslusen kommer i nästan alla körsbärsträd förr eller senare och det är en ganska snäll, kortvarig lus även om topparna på träden ser lite sjuka ut några veckor.
Mia i trädgården
Jättebra, då vet jag det!

Tack
Mia i trädgården
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon