Mycket handlar om hur mycket du villig att kosta på dig och vilka solförhållanden har du?
Jag har en gräsmatta som inte någon direkt har tagit hand om på väldigt många år. Den bestod mest av mossa. Så där 80% mossa och 20% Bellis (vita småblommor som trivs i gräsmattan). Alltså inte mycket till gräs.
Jag gjorde som du läste och så läste jag... Blev inte heller direkt något klokare.
Handlar nog inte så mycket om att det inte är tillräckligt mycket näring, utan mer för surt, fel pH. Ju surare pHt är bättre trivs mossan.
Jag valde inte att starta om och lägga ny gräsmatta, för min ligger till stora delar i skugga till halvskugga.
Jag började redan vid första snösmältningen, att kratta. Inte bort all mossa men stora delar av mossan. Mest för att minska att det lervälling...
Så en granne till mig som har stort sätt liknade solförhållanden, berättade vad de hade gjort och gått tillväga. Så jag hoppade då på det som hade fungerat bättre för dem. Så jag fortsatte alltså att kratta, gräsmattenäring och så gräsfrön för skuggig gräsmatta.
Detta gjorde jag i våras. Min mossa är stort sätt helt borta och jag fortsätter att kratta, men nu oxå klipper jag gräsmattan ganska ofta mest för stimulera grästillväxten. Så vattnar jag med näring i flytande form av 14 dag. Näringen som jag vattnar med handlar mer om att ändra till ett mindre surt pH så att gräset trivs.
Nu består min gräsmatta av 70% gräs, 20% bellis och 10% mossa.
Så jag fick rådet att prova weibulls gräsmatte serie, en sorts mossbekämpningsmedel och gräsfrön för skuggig gräsmatta. Den använde jag i våras och kommer att göra det i höst, nästa vår igen. Då kommer jag även så mer frön. Då för skuggig gräsmatta till solig. Alltså så efter solförhållandena jag har. För där det är mest skugga har jag i dag oxå den finaste gräsmattan. När jag nu vattnar med näring är en tassvänlig sort som är i lösning. Tassvänlig - Jag är kattägd, så de djuren är känsliga för mossbekämpningsmedel.
Detta är inte det dyraste alternativet men det alternativ som tar mest tid i anspråk, genom vattna med gräsnäring, klippa ofta och så kratta, återigen kratta. Så gräsfrön som är anpassade efter de solförhållanden du har. Mycket skugga? Gräsfrön för skuggig gräsmatta, halvskugga, en blandning med gräsfrön för skugga och vanliga gräsfrön. Så vanliga gräsfrön där det är mest sol.
Redigerat av Fallen: 16-07-2011, 08:32
--------------------
Äntligen barndomsdrömmen uppfylld, En egen liten trädgård att få forma och fixa.
|