Nyinflyttad
Jag har ingen aning om detta hamnar rätt nu..

Men vi har köpt en lägenhet där en liten uteplats ingår. Gräset som ligger där nu är mossfyllt med ogräs och som jag har läst till det så har det med att göra en undernärd gräsmatta. Detta är ju kommunens gamla mark och jag undrar nu om man på något sätt kan snygga till detta "vildgräs" eller ska man gräva upp och börja om? Om ja till det sistnämna, vad gör jag och hur går det till?

Jag har googlat och googlat men vet inte riktigt vad jag ska söka på..
Fallen
Mycket handlar om hur mycket du villig att kosta på dig och vilka solförhållanden har du?

Jag har en gräsmatta som inte någon direkt har tagit hand om på väldigt många år. Den bestod mest av mossa. Så där 80% mossa och 20% Bellis (vita småblommor som trivs i gräsmattan). Alltså inte mycket till gräs.

Jag gjorde som du läste och så läste jag... Blev inte heller direkt något klokare.

Handlar nog inte så mycket om att det inte är tillräckligt mycket näring, utan mer för surt, fel pH. Ju surare pHt är bättre trivs mossan.

Jag valde inte att starta om och lägga ny gräsmatta, för min ligger till stora delar i skugga till halvskugga.

Jag började redan vid första snösmältningen, att kratta. Inte bort all mossa men stora delar av mossan. Mest för att minska att det lervälling...

Så en granne till mig som har stort sätt liknade solförhållanden, berättade vad de hade gjort och gått tillväga. Så jag hoppade då på det som hade fungerat bättre för dem. Så jag fortsatte alltså att kratta, gräsmattenäring och så gräsfrön för skuggig gräsmatta.

Detta gjorde jag i våras. Min mossa är stort sätt helt borta och jag fortsätter att kratta, men nu oxå klipper jag gräsmattan ganska ofta mest för stimulera grästillväxten. Så vattnar jag med näring i flytande form av 14 dag. Näringen som jag vattnar med handlar mer om att ändra till ett mindre surt pH så att gräset trivs.

Nu består min gräsmatta av 70% gräs, 20% bellis och 10% mossa.

Så jag fick rådet att prova weibulls gräsmatte serie, en sorts mossbekämpningsmedel och gräsfrön för skuggig gräsmatta. Den använde jag i våras och kommer att göra det i höst, nästa vår igen. Då kommer jag även så mer frön. Då för skuggig gräsmatta till solig. Alltså så efter solförhållandena jag har. För där det är mest skugga har jag i dag oxå den finaste gräsmattan. När jag nu vattnar med näring är en tassvänlig sort som är i lösning. Tassvänlig - Jag är kattägd, så de djuren är känsliga för mossbekämpningsmedel.

Detta är inte det dyraste alternativet men det alternativ som tar mest tid i anspråk, genom vattna med gräsnäring, klippa ofta och så kratta, återigen kratta. Så gräsfrön som är anpassade efter de solförhållanden du har. Mycket skugga? Gräsfrön för skuggig gräsmatta, halvskugga, en blandning med gräsfrön för skugga och vanliga gräsfrön. Så vanliga gräsfrön där det är mest sol.
Gröna mormor
När vi flyttade till vårt nuvarande hus bestod gräsmattan av maskrosor, tusenskönor och på vissa ställen mossa! Jag började med att manuellt plocka upp varenda maskros och sen har vi vertikalskurit gräsmattan varje vår, lagt på toppdressing gödslat med combi-stroller en till två gånger per år. Där det blir fläckar i gräsmattan pga torka eller annat, blandar jag lite plantjord med gräsfrön och fyller på, det funkar jättebra.
Nyinflyttad
Nu är det gjort!

Helt plötsligt stod jag med en spade i handen och hela uteplatsen var uppgrävd. Lerklumparna torkade och igår låg jag där på alla fyra, bröt sönder dessa klumpar med händerna, blandade i lite torv/mull (dock bara en stor säck på kanske 6 kvm) med min lilla kratta. Jag jämnade till, strödde "villasport", hällde på gödsel (som jag nu i efterhand har läst att man kanske ska vänta med? Fått dubbel respons) och nu blir det till att vattna lätt varje kväll (så länge det inte öser ner regn) för att se om jag lyckats.. Jorden är iallafall uppluckrad, luftad och utblandad med, inte mycket men ändå något, lite torv/mull.

Den som lever får se.. tummenupp.gif
Gröna mormor
Det var duktigt gjort! Och jag tror inte det är fel att gödsla nu, men vattna skall du göra. Lycka till, håller tummarna, det blir fint skall du se!
Fallen
Jag har däremot fått veta att man inte ska så gräsfrön om man inte gödslar. Så torv/mullen kommer med större sannolikhet hjälpa till att hålla jorden fuktig och gödselmedlet att hjälpa en del. Så nu mera vatten och åter igen vatten.

Jag har tagit grepen och gjort hål i min gräsmatta, i omgångar för att på så sätt hjälpa till att få ned vattnet djupare och inte att det blir "ytlig" bevattning.

Så lycka till!

Som Gröna mormor sa och jag har kommit framtill att låta det hela få ta tid och att man får arbeta med att få en gräsmatta snygg.

Jag har som Gröna mormor sa områden som är torrare och där är det som viktigast att se över att vattnet får möjligheten att komma ned i jorden.

Tror inte att du har det problemet genom att du har precis vänt på jorden. Så se till att det inte blir en hård skorpa överst.
Nyinflyttad
Sedan jag sådde gräsmattan har det bara varit sol i två dagar, fast även dom dagarna regnat på morgonen. De resterande dagarna har det antingen varit kraftigt mulet med lätt dugg eller regnat.

Nu imorse ser jag att jag har som vita fläckar på jorden (som fått något strå här och där + någon maskros). Har googlat problemet och fått fram någonting som kallas snömögel och bilder visar exakt samma problem som jag men jag hittar ingen information kring det på nysådd matta.

Hjälp, vad ska jag göra?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon