Tänkte fråga här om någon har märkt någon skillnad i humletillgången i år? Jag tycker det är mindre i år och detsamma tycker Björn Cederberg från artdatabanken i Uppsala. Det är ett litet problem för jag har fått ett uppdrag av honom att samla in humlor för analys. Bakgrunden är lite tråkig.
Amrisarna har som bekant svårt med att få sina grödor pollinerade. Nu har något ljushuvud hittat en födkrok genom detta. Man tar humlor av arten Mörk jordhumla, Bombus terrestris, från någon Medelhavsö, tror det var Sardinien, och bygger upp samhällen av den. Just denna lokalrasen brukar inte gå i vintersömn så därför är den lämplig. Sen exporterar man dessa samhällen till USA och tjänar pengar på det. Nu är det dock så att troligen har man även exporterat en tarmparasit till USA där den har börjat ta död på inhemska humlearter som inte är vana vid parasiten. Undrar när människan som art skall sluta med sina idiotier att flytta växter och djur kors och tvärs?
Nu skall man försöka bevisa detta och där kommer vi stekelsamlare in. Man skall samla in mörk jordhumla från olika delar av Europa och göra DNA-prov för att försöka se om tarmparasiten skiljer sig genetiskt åt och därmed kunna påvisa att det är just humleexporten som flyttat över parasiten. Därför har jag fått i uppdrag av Björn att fånga in 15 terrestris och 5 andra humlor och skicka till honom. Problemet som vi båda har upptäckt är att gott om humlor är det ont om. Just terrestris verkar dessutom nästan ha utgått ur sortimentet, åtminstone här i väst. Sakerna har säkert inget samband utan är nog klimatbetingat. Det mesta jag ser är snylthumlehanar. Därför frågar jag här, hur är det med humlebeståndet där NI bor?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|