| |
Humlor? |
|
|
|
|
27-07-2011, 20:22
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 41 318

|
Min rabatt har mer eller mindre vibrerat av allt djurliv tidigare år och jag planterar i majoritet "fjärilslockare". I år känns det som en radikal förändring och jag kan inte påstå att jag lagt märke till överdrivet många humlor. Förra året vågade jag nätt och jämt rensa av risk att "bränna" sig. Nu känns det tvärdött på surrfronten och jag ser mest kålfjärilar. Stockholmsområdet.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2011, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
Är det så enkelt att dom flygande djuren flyttar runt ? Visserligen Skåne - Stockholm men varför inte... Här är det sedan tre dagar väldigt tunt på fåglar medan jag fick beskedet att i mellansverige är det nästa överfullt... Det är inte så länge sedan vi kunde läsa om en fågelart som flög till Afrika på tre dagar http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svenska...dsnabba-flygareSexhundra mil på tre dagar !!! Härifrån till Stockholm är det en tiondel dvs. en utflykt i närområdet... Visserligen pratar vi humlor i denna tråd men även dom har vingar... Tankar och åter tankar men vem vet... Gossen Ruda: Topphastigheten på en humla ?
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2011, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
När jag tänker efter, tror jag nog inte att jag sett en humla sen midsommar !!! Faktum är, att jag knappt råkat på en geting en gång !! Många andra randiga sorter dock, typ steklar, blomflugor, bin och sånt. Hörde om nån bi-sjukdom i Varberg på radion, kan den drabba även humlor och getingar, tro ? Nåt om att larverna möglade ? (Azur; ääälskar M.P !!  )
Redigerat av omk: 27-07-2011, 22:36
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
28-07-2011, 21:20
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 27-07-2011, 22:56)  En afrikansk eller europeisk humla? Humlor har ju bon som de nog inte flyger så långt ifrån. Visst har dom bon men ibland hälsar man väl på släkt och vänner... Är dom riktigt snabba blir det till en dagsutflykt. Ingen som har hittat svaret på humlans hastighet ?
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
28-07-2011, 21:23
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Flemming @ 28-07-2011, 22:20)  Visst har dom bon men ibland hälsar man väl på släkt och vänner... Är dom riktigt snabba blir det till en dagsutflykt. Ingen som har hittat svaret på humlans hastighet ? Nej, men så mycket vet jag att de flyger mycket snabbare än en insektsamlares håv.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-07-2011, 21:26
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2011, 22:23)  Nej, men så mycket vet jag att de flyger mycket snabbare än en insektsamlares håv.  Han som håller i håven är kanske gammal och trött Något nytt om dom krassliga humlorna ?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
27-08-2011, 19:03
|
Gäster

|
När kollapsar humlesamhällena? Jag har fortfarande gott om humlor på ängsväddarna, men nog måste det gå mot slutet för dem nu?
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 08:34
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 27-08-2011, 20:03)  När kollapsar humlesamhällena? Jag har fortfarande gott om humlor på ängsväddarna, men nog måste det gå mot slutet för dem nu? Slutet närmar sig. Många av humlorna man ser nu är hanar som lever ett kringflackande liv i fruktlös väntan på en hona.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
28-08-2011, 08:53
|
Gäster

|
Bra. Eller det är det ju inte, för mig skulle det helst få vara midsommar året runt, men jag behöver slå området med ängsväddarna och vill inte få alltför dåligt samvete över att jag berövar humlorna deras foder - ängsvädden är den enda växt jag har som blommar rikligt just nu.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 13:53
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 28-08-2011, 09:53)  Bra. Eller det är det ju inte, för mig skulle det helst få vara midsommar året runt, men jag behöver slå området med ängsväddarna och vill inte få alltför dåligt samvete över att jag berövar humlorna deras foder - ängsvädden är den enda växt jag har som blommar rikligt just nu. Fast då är det värre med Guldsandbiet som är helt bunden till just ängsvädd. Kolla så du inte har dessa där, det går nog att googla fram bilder. Andrena marginata.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
28-08-2011, 20:38
|
Gäster

|
Vi har inga bin alls vad jag sett, tror inte jag har bra boplatser åt dem. Med tanke på hur mycket vädd vi har borde jag egentligen fixa en sandgrop nånstans. Hm. Framtida projekt.
Däremot såg jag idag två bålgetingar som verkade leta efter något i gräset, vet inte om de jagade gräshoppor eller letade övervintringsplats.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2011, 18:39
|

Medlem

|
Vill gärna visa en bild på denna skumma humla, en skumla  som jag fångade för någon månad sen. Det är en hona/drottning av Stenhumla. Den skall vara svart med röd rumpa men utan det halva guloranga bandet. Varifrån det kommer är obekant, någon mutation kanske. Det lustiga är att just den färgen inte finns tidigare inom arten, hanarna har ett gult nackband men i en helt annan nyans.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2011, 09:38
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Nämen jösses! Vilken lustig sak, vad fin den var  . Var fångade du den? Hos dig? Vilket huvudbry den måste ha gett dig! Hur listade du ut vad det var? Kunde du göra det själv, eller fick du hjälp? Ser ut som någon mutation. Ärftlig, eller cellulär ickeärftlig månne, om det nu är mutation, eller kanske något miljöbetingat. Finns det fler alternativ? Korsing mellan arter? Vad säger Björn (Cederberg)? Du får lämna ifrån dig den, och se till att det tas DNA-prov ... ?? Skulle vara spännande och kul, i alla fall.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2011, 10:47
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 09-09-2011, 10:38)  Nämen jösses! Vilken lustig sak, vad fin den var  . Var fångade du den? Hos dig? Vilket huvudbry den måste ha gett dig! Hur listade du ut vad det var? Kunde du göra det själv, eller fick du hjälp? Ser ut som någon mutation. Ärftlig, eller cellulär ickeärftlig månne, om det nu är mutation, eller kanske något miljöbetingat. Finns det fler alternativ? Korsing mellan arter? Vad säger Björn (Cederberg)? Du får lämna ifrån dig den, och se till att det tas DNA-prov ... ?? Skulle vara spännande och kul, i alla fall. Tusen frågor.  Jo, jag tog den vid Torslandaviken en bit härifrån. Jag blev lite förbryllad men fann mig snart. Stenhumlan är vanlig där så valet var lätt. Jag har pratat med Björn och skickat bilden dit och han var lika överraskad. Nytt för honom. Han misstänkte också någon mutation och som förändrat det svarta melaninet. Jag får hålla utkik och se om det dyker upp flera såna. Jag är lite misstänksam för om det kan vara någon miljöpåverkan. Torslandaviken har trots att det är ett viktigt fågelområde länge varit deponiplats fär allehanda avfall och muddermassor och där ligger även Torshamnen som är importhamn för olja. Lurigt det där.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
09-09-2011, 11:29
|
Gäster

|
Jag kan ingenting om humlors genetik, men att det bara är på ena kroppshalvan får mig att misstänka att färgen beror på en allel på en könskromosom. Hos humrar brukar individ som har avvikande färg på ena kroppshalvan vara sterila hermafroditer.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2011, 15:04
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 09-09-2011, 12:29)  Jag kan ingenting om humlors genetik, men att det bara är på ena kroppshalvan får mig att misstänka att färgen beror på en allel på en könskromosom. Hos humrar brukar individ som har avvikande färg på ena kroppshalvan vara sterila hermafroditer. Jag är inte så hemma på området heller. Jag vet dock att stekelhonorna kan bestämma könet på avkomman, honor kommer ur befruktade ägg och hanar ur obefruktade. Det händer dock något vid eller före första celldelningen hos hanarna så de har dubbel uppsättning som honorna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2011, 15:26
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Azur @ 09-09-2011, 12:29)  Jag kan ingenting om humlors genetik, men att det bara är på ena kroppshalvan får mig att misstänka att färgen beror på en allel på en könskromosom. Hos humrar brukar individ som har avvikande färg på ena kroppshalvan vara sterila hermafroditer. Det var intressant!! Ringmärkte och fotograferade en ladusvala en gång som bara hade vita fläckar på halva stjärten. I ett tv-program om Tjernobyl visade de ladusvalor med bl.a. just den avvikningen.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-04-2012, 18:12
|

Medlem

|
Dags att väcka tråden om humlor !
Idag har det dyk upp många stora humlor på balkongen men tyvärr finns det inget att äta ännu... Vad kan man bjuda dom på innan säsongen startar,tänkte strösocker upplöst i lite vatten men där är jag kanske fel ute ? Husrum finnes i dom lediga holkarna men jag vet inte om det passar dom små pälsbollarna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|