CITAT (solbrud @ 27-09-2011, 19:44)

Hej Linus, trots att tråden skrevs för länge sedan så känner jag att jag måste skriva att du är väldigt duktig som driver upp och sköter om alla dessa växter.
Är din mormor lika intresserad som du?
Jag hade sommarstuga i 9 år och hamnade sen i Gbg i lägenhet(utan balkong) utan möjlighet att ha en enda växt. Men nu har jag äntligen flyttat till hus och har fått en villaträdgård. Jag skulle aldig klara av att förlora tillgången till trädgård och odlingsyta igen. Jag måste ju säga att du verkar göra det bästa av situationen, balkong, uteplats och odlingslott.
Tack för att jag fick titta på dina bilder/Mvh Solbruden
Åhh Tack, nu när jag inte bor där blir det inte så mycket allt går av sig självt egentligen. Rensar inte ens ogräs eller ger något vatten.
Men när jag bodde hos mormor var man där ute dagligen. Får dom ''känsliga'' växterna ett bra läge och jord och en bra start så klarar sig även då vädret är extremare.
Ja mormor ät lika intresserad, hon har en jätte vacker vinranka (zilga, så det är en härdig). Som vi bägge hjälps åt att beskära på julafton (numera tradition).
Jag skulle inte klarar av att vara utan någon form av att kunna odla ute. Härligt att du fått en vilaträdgård, som du kan börja bygga upp. Längtar tills jag också får hus och en (ny igen) trädgård.
CITAT (KRT @ 27-09-2011, 20:38)

Jag är lika imponerad som alltid! Och dessutom inger du mig hopp, vi har lite mildare klimat än i Broby, så om dina känsliga växter klarar sig så borde mina också göra det
Såg förresten vildväxande och blommande Passiflora här i Amsterdam i går, de växte som klematis hemma hos oss - mycket imponerande! Undrar om det fungerar hemma också, eller om det är helt kört med passiflora på friland i Skåne

Tusen tack

bara lite ??

tror du har mycket mildare.
Bild på mitt fikon efter senaste gången jag var där (14sept)

Jag har HAFT passiflora på friland, enkel lövtäckning med plastöver har jag övervintrat den vanliga blåa, som tål mycket kyla. Annars passiflora incarnata är nog den härdigaste, kräver dock mycket sommarvärme men mot en södervägg i skåne med lite täckning går dte nog. Testa.