|
Alexander-VG-zon3
30-07-2011, 00:50
Hej hej Bilder på trädgården från 27 Juli, den tidiga värmen och det östliga klimatet har gjort att växterna även de mer värmekrävande har växt bra, både fikonet (brown turky) och trumpetrankan (madam galen) har växt ca 1m hitintills, både på höjden och bredden. Trumpetrankan fick inga vinterskador, fikonet frös i topparna. Medelhavsvindruvan frös ner till stocken men har fått skott på 2m. Fikonet, massor av både större frukter och massor av mindre kart som mognar nästa år om vinter är snäll. Skydd dom senaste vintrarna, naturligt löv och snö.    Trumpetrankan, har växt mycket. Har aggressiva sug''fötter'' som drar med sig färgen.  Mina två Fatsia japonica, Aralia. Verkar har fått tag på härdiga ex, den ena fick fläk skador av snön, annars frös ''bara'' några bladen veck i vintras men inga stam eller skottskador.   Några av mina frilandskaktusar, tappade några leder i vintras.  Yuccan, vanlig frilandsyucca. Dom andra är sen länge döda. Men denna är seg och härdig. 
Alexander-VG-zon3
30-07-2011, 00:55
Vi över mitt ena stenparti (det enda som inte är invaderat av Eldtörel, som jag hatar!), fast detta stenparti håller på att invaderas av vilda björnbär istället som vägrar frysa ihjäl! 
Alexander-VG-zon3
30-07-2011, 01:09
Alexander-VG-zon3
30-07-2011, 01:14
Vresros, mina rosor har farit illa i vinter, min stora iceberg frös ner helt och hållet, och även andra rosor är bara små pinnar med lite blommor på. Apotekrosen var tyvärr överblommad.
Eva i Skåne
30-07-2011, 13:34
Jättefina bilder med intressanta växter som alltid Linus  Är detta foton från din skånska trädgård?
Alexander-VG-zon3
30-07-2011, 14:09
Tack Eva  Ja det är från Min och Mormors trädgård i Skåne, Broby för dom som inte vet.
Så fint och vad det verkar växa!!! Tack för titten :-D
Gunilla T
30-07-2011, 15:31
Så mycket spännande växter du har
Alexander-VG-zon3
30-07-2011, 16:33
CITAT (Iren @ 30-07-2011, 15:50)  Så fint och vad det verkar växa!!! Tack för titten :-D Tack, ja det växer både ogräset och annat, kanske mest ogräs hos mig. Men gillar vildheten. CITAT (Gunilla T @ 30-07-2011, 16:31)  Så mycket spännande växter du har  Tack
kerstin z5-6
30-07-2011, 17:24
Fina och exotiska växter du har Linus!
Alexander-VG-zon3
31-07-2011, 11:08
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-07-2011, 18:24)  Fina och exotiska växter du har Linus! Tack, har det gått bra för dina yuccor och kaktusar ?
kerstin z5-6
01-08-2011, 18:46
kaktusarna har jag kvar men yuccorna gick ut under tiden jag hann med min trädgård ytterst lite:( Får köpa nya:) Har iaf satt ut en Catalpa bigonioides så jag zonknäcker igen
solbrud
27-09-2011, 18:44
Hej Linus, trots att tråden skrevs för länge sedan så känner jag att jag måste skriva att du är väldigt duktig som driver upp och sköter om alla dessa växter. Är din mormor lika intresserad som du? Jag hade sommarstuga i 9 år och hamnade sen i Gbg i lägenhet(utan balkong) utan möjlighet att ha en enda växt. Men nu har jag äntligen flyttat till hus och har fått en villaträdgård. Jag skulle aldig klara av att förlora tillgången till trädgård och odlingsyta igen. Jag måste ju säga att du verkar göra det bästa av situationen, balkong, uteplats och odlingslott. Tack för att jag fick titta på dina bilder/Mvh Solbruden
Jag är lika imponerad som alltid! Och dessutom inger du mig hopp, vi har lite mildare klimat än i Broby, så om dina känsliga växter klarar sig så borde mina också göra det  Såg förresten vildväxande och blommande Passiflora här i Amsterdam i går, de växte som klematis hemma hos oss - mycket imponerande! Undrar om det fungerar hemma också, eller om det är helt kört med passiflora på friland i Skåne
Alexander-VG-zon3
27-09-2011, 19:54
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-08-2011, 19:46)  Har iaf satt ut en Catalpa bigonioides så jag zonknäcker igen  Back on track BRA
Alexander-VG-zon3
27-09-2011, 20:04
CITAT (solbrud @ 27-09-2011, 19:44)  Hej Linus, trots att tråden skrevs för länge sedan så känner jag att jag måste skriva att du är väldigt duktig som driver upp och sköter om alla dessa växter. Är din mormor lika intresserad som du? Jag hade sommarstuga i 9 år och hamnade sen i Gbg i lägenhet(utan balkong) utan möjlighet att ha en enda växt. Men nu har jag äntligen flyttat till hus och har fått en villaträdgård. Jag skulle aldig klara av att förlora tillgången till trädgård och odlingsyta igen. Jag måste ju säga att du verkar göra det bästa av situationen, balkong, uteplats och odlingslott. Tack för att jag fick titta på dina bilder/Mvh Solbruden Åhh Tack, nu när jag inte bor där blir det inte så mycket allt går av sig självt egentligen. Rensar inte ens ogräs eller ger något vatten. Men när jag bodde hos mormor var man där ute dagligen. Får dom ''känsliga'' växterna ett bra läge och jord och en bra start så klarar sig även då vädret är extremare. Ja mormor ät lika intresserad, hon har en jätte vacker vinranka (zilga, så det är en härdig). Som vi bägge hjälps åt att beskära på julafton (numera tradition). Jag skulle inte klarar av att vara utan någon form av att kunna odla ute. Härligt att du fått en vilaträdgård, som du kan börja bygga upp. Längtar tills jag också får hus och en (ny igen) trädgård. CITAT (KRT @ 27-09-2011, 20:38)  Jag är lika imponerad som alltid! Och dessutom inger du mig hopp, vi har lite mildare klimat än i Broby, så om dina känsliga växter klarar sig så borde mina också göra det Såg förresten vildväxande och blommande Passiflora här i Amsterdam i går, de växte som klematis hemma hos oss - mycket imponerande! Undrar om det fungerar hemma också, eller om det är helt kört med passiflora på friland i Skåne  Tusen tack  bara lite ??  tror du har mycket mildare. Bild på mitt fikon efter senaste gången jag var där (14sept)  Jag har HAFT passiflora på friland, enkel lövtäckning med plastöver har jag övervintrat den vanliga blåa, som tål mycket kyla. Annars passiflora incarnata är nog den härdigaste, kräver dock mycket sommarvärme men mot en södervägg i skåne med lite täckning går dte nog. Testa.
Tja, ok då, kanske mellanmycket mildare då Det är ju inte riktigt bornholmsklimat hos oss, men det är ju mildare än i de norra delarna av Skåne. Vanligen, ska jag kanske säga, för de senaste vintrarna har ju varit helt sanslösa Så fint ditt fikon är fortfarande i mitten av september! Mitt har börjat mogna av och gluna lite i bladen, men jag tycker mig kunna se början till små knutor i några bladfästen, kan det vara microfikon? Jag ska absolut hålla ögonen öppna i morron om jag kommer in till blomstermarknaden igen - de hade faktiskt några passifloror där och det hade ju varit kul med en sådan i trädgården! Har dessutom det perfekta stället, mot en mur i söder där det tidigare stod björnbär
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|