Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727
Om jag har förstått det hela rätt är fosforen i urin såpass försumbar i relation till kväven att den nästan inte räknas, men om du verkligen inte ska tillföra någon fosfor alls går det ju inte.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727
Det beror sig en del på vad du odlar och i vilken zon.
Min rabatt får en dos "allgödning" med bla kväve på våren och sen får utvalda växter (t.ex. rosen) en dos "allgödning" till strax runt midsommar. Eftersom jag bor i zon 5 bör jag inte kvävegödsla efter juli/mitten av juli så sen låter jag bli att gödsla. Grönsaker behöver normalt sett mer gödsel än rabattblommor och när det gäller t.ex. jordgubbar så finns lite olika tips som jag aldrig riktigt lärt mig för när man ska kvävegödsla för optimal skörd.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Kväve är växternas "mat" det är lättlösligt o rinner bort med regn o snö-frågan är lättare att svara på om vi vet vad du vill odla.Men tillföra kväve måste man återupprepa var vår oftast beroende på växtslag
Medlem
Antal inlägg: 291
Medlem nr: 12 428
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2011, 11:29)
Vad är det du odlar? Hur vet du att jorden är just kvävefattig?
Har återkommande problem med en häggmispelhäck. Så jag skickade efter en analys och fick reda på att kvävenivån var väldigt låg (fast jag lägger på kogödsel två gånger per år)
Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179
Kalksalpeter N28 om du vill konstgödsel. Pelleterad hönsgödsel är ett potent kvävegödselmedel. Hönsgödsel generellt har högt kväveinnehåll som dessutom är snabbverkande.