joz
Hur ska man ordna det på bästa sätt ?
ingrids
Om jag har förstått det hela rätt är fosforen i urin såpass försumbar i relation till kväven att den nästan inte räknas, men om du verkligen inte ska tillföra någon fosfor alls går det ju inte.
Bassam
Hej

Man kan välja näring på olika sätt N P K ;de är stora näring som man behöver :

1 N betyder kväv den bra för grönskar .

2 P betyder Fosfor är bra till frukt och rötter .

3 K betyder kalium är bra till frukt och rötter och stärka växter mot sjukdom och insekter .

Obs

Mycket kväv ger svag växter .

H:Bassam
joz
Hur ofta bör man tillsätta kväve då ? Flera gånger per år, eller tillsätter man det och sen blir det bra ?
ingrids
Det beror sig en del på vad du odlar och i vilken zon.

Min rabatt får en dos "allgödning" med bla kväve på våren och sen får utvalda växter (t.ex. rosen) en dos "allgödning" till strax runt midsommar. Eftersom jag bor i zon 5 bör jag inte kvävegödsla efter juli/mitten av juli så sen låter jag bli att gödsla. Grönsaker behöver normalt sett mer gödsel än rabattblommor och när det gäller t.ex. jordgubbar så finns lite olika tips som jag aldrig riktigt lärt mig för när man ska kvävegödsla för optimal skörd.
kerstin z5-6
Kväve är växternas "mat" det är lättlösligt o rinner bort med regn o snö-frågan är lättare att svara på om vi vet vad du vill odla.Men tillföra kväve måste man återupprepa var vår oftast beroende på växtslag
joz
Köpte jord som tydligen är väldigt kvävefattig, så det drabbar allt som jag planterar i den
kerstin z5-6
Kväve är ju lätt att tillföra fast nu är det för sent på säsongen.Stallgödsel i vår är enklast och naturvänligt.Kogödsel på påse som alternativ
joz
Har lagt på kogödsel på påse, men det verkar ju inte ha hjälpt. Finns det något annat med mer drag i ?
ingrids
Jepp - urin, utspätt. Googla på guldvatten för rätt proportioner. Men som Kerstin skriver - nu är helt fel tid på året att kvävegödsla.
*Stintan*
CITAT (joz @ 07-08-2011, 19:08) *
Har lagt på kogödsel på påse, men det verkar ju inte ha hjälpt. Finns det något annat med mer drag i ?

Vad är det du odlar? Hur vet du att jorden är just kvävefattig?
joz
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2011, 11:29) *
Vad är det du odlar? Hur vet du att jorden är just kvävefattig?

Har återkommande problem med en häggmispelhäck. Så jag skickade efter en analys och fick reda på att kvävenivån var väldigt låg (fast jag lägger på kogödsel två gånger per år)
Preussen
Kalksalpeter N28 om du vill konstgödsel. Pelleterad hönsgödsel är ett potent kvävegödselmedel. Hönsgödsel generellt har högt kväveinnehåll som dessutom är snabbverkande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon