Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammeldags stek med gräddsås, Veriegerad!
          Överbölingen
          Inlägg 06-08-2011, 20:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Vi tänkte bjuda närvarande två barnbarn på en sjangdåbel middag idag.

Frugan letade fram en bit älgfransyska på 800 gram. Gör n´ått!

Googlade och fann ett tilltalande recept som jag som vanligt stuvade om till modern tid. Enligt receptet så skulle det vara 75° i 175gradig ugn. Jössös! Man hade ju fått peta köttrådar i tänderna hela natten

Brynte köttet och satte i ugnen i en järngryta (150°). Kötttemp 62°. Med fanns förutom salt och peppar rotselleri, morot, gul lök och ett parskalade klyftor vitlök. Innan jag slog i brynfettet så tillsatte jag en och en halv matsked bryggt kaffe.
          Kokade potatis med några bitar rotselleri och förberedde såsen. Broccoli och brysselkål fick koka upp i saltat vatten och när det var dags för stekens femton minuters vila började jag att läga upp*.
          först konserverad päronhalva med svartvinbärsgele i gropen. Vid sidan en klick rönnbärarmelad. (Gick inte hem). Sen fem st brysselkål och en knippa broccoli. En rejäl klick potatis/rotsaksmos och två rosa skivor kött.
          OK att det yngre barnbarnet skänkte sina brysselkål och broccolin till brorsan och farmor men i övrigt tog allt slut.

Sens moralen ut av detta är: Fy fan för att ta hand om disken när man gjort sig till angel_not.gif

*Såsen hade brynfettet som stomme och sedan laktosfri grädde. Lite soya och svartvinbärsgele och sist saften från steken som vilat färdigt. Saltning och peppring efter hur man vill ha det.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 17:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon