Frugan letade fram en bit älgfransyska på 800 gram. Gör n´ått!
Googlade och fann ett tilltalande recept som jag som vanligt stuvade om till modern tid. Enligt receptet så skulle det vara 75° i 175gradig ugn. Jössös! Man hade ju fått peta köttrådar i tänderna hela natten
Brynte köttet och satte i ugnen i en järngryta (150°). Kötttemp 62°. Med fanns förutom salt och peppar rotselleri, morot, gul lök och ett parskalade klyftor vitlök. Innan jag slog i brynfettet så tillsatte jag en och en halv matsked bryggt kaffe.
Kokade potatis med några bitar rotselleri och förberedde såsen. Broccoli och brysselkål fick koka upp i saltat vatten och när det var dags för stekens femton minuters vila började jag att läga upp*.
först konserverad päronhalva med svartvinbärsgele i gropen. Vid sidan en klick rönnbärarmelad. (Gick inte hem). Sen fem st brysselkål och en knippa broccoli. En rejäl klick potatis/rotsaksmos och två rosa skivor kött.
OK att det yngre barnbarnet skänkte sina brysselkål och broccolin till brorsan och farmor men i övrigt tog allt slut.
Sens moralen ut av detta är: Fy fan för att ta hand om disken när man gjort sig till

*Såsen hade brynfettet som stomme och sedan laktosfri grädde. Lite soya och svartvinbärsgele och sist saften från steken som vilat färdigt. Saltning och peppring efter hur man vill ha det.