Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > hur gör ni era rabatter?, favoritsätt
          rutae
          Inlägg 16-08-2011, 19:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 22 827

sad.gif
          CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2011, 20:39) *
          Bygger alltid uppåt numera på bas av kartonger + 30-40 cm jord oavsett vad jag har tänkt sen med kanter osv.

när du bygger upphöjda rabatter vilket material har du i dom , jag har ingen egen kompostjord ,har ett ställe där vi slängt "skräp" men det är lite väl mycket ogräs där , tänker mig att det går att fylla med löv, gräsklipp men det behövs säkert något mera fyllnadsmässigt också ? det tar väl ett tag innan det blir jord av det hela ,funderar på att göra iordning i höst och plantera nästa vår undrar nyfiket hur du gör dina rolleyes.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-08-2011, 19:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

aldeles utanför vad vi pratat om i pm kan jag säja att denna är helt perfekt jord
          Jordlimpa

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          eugenia
          Inlägg 19-08-2011, 22:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Det viktiga är väl att fundera på hur växtplatsen ser ut och hur man kan förändra den för växternas bästa. Där jag bor på en platt leråker i Skåne har jag provat att bygga ramar av trä för att odla i. Jag gjorde det mest av nyfikenhet därför att så många lovordar metoden. Men jag måste säga att detta inte passar våra blåsiga och torra vårar och somrar. Jorden blir för torr. Direkt blir det myror i lådorna och det växte sämre än mina vanliga "land" som bara är grävda och gödslade med kompost. Jag använder komposterat stallkutterspån som är barrträ. Det kanske är fel i vissa jordar som redan har ett lågt ph, men jag är väldigt nöjd i alla fall. (Sedan ingår ju allt annat som man brukar lägga i en trädgårdskompost, t ex väldigt mycket grenar och löv från häckklippning). I blomrabatterna hugger jag också ned stjälkar från blommor, strör övergräsklipp och så får det förmultna. Jag köper aldrig något gödsel längre.

Citera
          Azur
          Inlägg 19-08-2011, 23:26
          Länk hit: #24

Gäster

Skulle man kunna köra kartong & jordmodellen för en häck?

Jag hade tänkt hyra grävare för att gräva inför planteringen i vår blöta tunga lera, men en upphöjd plantering vore ärligt talat förmodligen bättre.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-08-2011, 08:44
          Länk hit: #25

Medlem

Häckväxter måste ju få ner rötterna, vilka är mkt större, längre än perenners.Upphöjd ja def.Men kartongmetoden fungarar nog inte med häck.Plantera häck i grävd påfylld o upphöjd rabatt -ja

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Azur
          Inlägg 20-08-2011, 13:12
          Länk hit: #26

Gäster

Och även om man gör hål i kartongen åt buskarna, så sjunker väl jorden så småningom i hop och buskarna får sina rötter uppe i luften. Attans, det hade sparat in en väldans massa problem att slippa gräva i blåleran.

Redigerat av Azur: 20-08-2011, 13:13

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-08-2011, 23:52
          Länk hit: #27

Medlem

Ja men jag rek det inte smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 22-08-2011, 06:52
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Dum fråga, kanske, men varför använder ni kartong???? Har grävt upp massor med rabatter hemma i lerjorden och aldrig lagt nåt under. Bara blandat ihop med kompost och barkmull/kogödsel.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-08-2011, 09:51
          Länk hit: #29

Medlem

Därför att jag inte gräver alls...jag lägger kartongerna direkt på gräsmattan, under finns lerjord.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 30-08-2011, 21:18
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Just nu är jag inne på samma spår som Kerstin...jag lägger vanliga dagstidningar på gräsmattan och sen har jag på bark för att hålla tidningarna kvar. Allt gräs och ogräs dör under. Är det besvärligt ogräs så låt det ligga i två växtsäsonger. Det funkar ju såklart bra att ha på jord och plantera direkt också smile.gif
          Förr så grävde jag bort grässvålen och fyllde upp med annan jord, nu är jag för lat när jag testat det här smile.gif

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 30-08-2011, 21:43
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Vill bara tillstyrka Kerstins tankar. Wellpapp och tidningar tar i enkelt lager tre till fyra år att förmultna. Tjockare lager mer än dubbla tiden. Har man sedan minst 40 cm jord ovanpå och växter utan "morot" så kan man lägga geotextil ovanpå tidningarna. Lite planteringsgrävning och ett hål i duken för t ex en Gentiana lutea.
          Eftersom rabatten är upphöjd så är det lätt att hålla efter rotogräs som kommer smygande, typ revsmörblomma och kvickrot. Fröogräset måste man ju alltid rensa hur preparerad jord man än har. Fast det är ju inte så långt ner:).

Jag har noterat att kantklippning med trimmer sprider mycket ogräs så använd den med aktsamhet. Oavsett om det är el eller puttersmälla.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-11-2025, 20:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon