CITAT (Överbölingen @ 15-08-2011, 19:25)

"Du skall inga andra Gudar ha..."
Alltså vår Gud, Jahve, Jesus, Mohammed eller satan. Men inte fler. Dyrkan av helgon torde också vara fel om man är renlärig.
Utan att förneka så håller jag mig till en.
Min syn
Doktriner, oaktat det är Talmud?, Koranen eller Bibeln har alla ett budskap som i grund är detsamma om jag fattat det hela någorlunda rätt. Skillnaden är tolkningen av utförda av olika retoriker som skapat differensen mellan doktrinerna.
Däremot har jag full respekt inför var och en av dessa doktriner som skapades för länge länge sedan och har blivit religioner och dispyten om den "Rätta Läran" satte fart. I stort så tror jag nog att även de asiatiska har samma grundbudskap. Men känner inte till så mycket om dem. Det enda som egentligen stör mig är kvinnornas konstiga ställning i många religioner. Fast vi har ingen anledning att yvas för nuär det snart 100-årsjubiluem för kvinnans rösträtt. Och nog har vår kyrka haft ett finger med i det spelet och sinkat beslutet. Kvinnliga prästfrågan är en annan svårbegriplig punkt där männen tror sig vara bäst.
Du borde läsa Marcus Aurelius "Självbetraktelser". Inte illa av en romersk Kejsare som nog skulle kallas hedning fast han hade en tro.
Gud är Gud , Jesus är Gud,Den Helige Anden är Gud och alla tre ingår i en och samma Gudom,men de har olika uppgifter som jag har fattat.
Här nere finns om Jahve:
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/judstat.htmAtt dyrka Helgon ÄR fel!!!
Satan är INTE Gud!!!
Och som sagtt jag tror att Bibeln är sanningen!!!
Personligt lyssnar jag hellre på en manlig präst,det vill säga OM han håller sig till sanningen!
CITAT (Rihane @ 15-08-2011, 19:30)

Jamen, varför lyssnar du då inte till ditt hjärta istället för att gå till fundamentalister i USA? Den som söker ska inte lägga sin själ i händerna på karismatiska spottfräsare som skrämmer en till lydnad.
Mitt hjärta kan jag ju inte lita på,den kan vara bedräglig,jag litar ENDAST på Gud!
Karismatiska spottfräsare tror jag absolut inte på!!! Men vill ju veta var fienden håller hus därav mitt lyssnande!