Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klematis . två steg fram och ett jättekliv bakåt.
          gunsta
          Inlägg 15-08-2011, 10:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Detta forum har betytt mycket för mig i sommar - den kunskap och erfarenhet som finns här är fantastisk.

Jag odlar mina klematisar strax utanför Uppsala - österut, i år har regnet uteblivit - mycket torrt och mycket varmt. Det har tärt hårt på trädgården och alla växter inklusive klematis. I början av augusti tappade jag tålamodet och klippte resolut ner flera klematisar, alla viticella (Viticella, Justa och Södertälje). Gjorde jag rätt som klippte ner dom i augusti? Justa och Viticella planterades förra året, Södertälje är nog tre år. Ingen av dessa klematisar har varit 'bra' i år - små blommor och allmänt trista. Efter att jag klippt ner dom har det kommit små skott på det avklippta. En annan klematis som visar sin vrånghet är Summer snow - den växer bra men vill inte sätta knopp, den är planterad 2008 och har de första åren frusit ner totalt - i våras blev den kapad vid basen av sork. Jag tappar snart tålamodet med den då den är stor och frodig och tar plats. Ska den få vara med måste den blomma.
          Jag har oxå tagit till mig rådet att gödsla med 1 liter hönsgödsel per klematis och ska genomföra detta nästa år.

I år mest motgångar.

Vänligen en modstulen Gunstagubbe

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 07:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon