gunsta
Detta forum har betytt mycket för mig i sommar - den kunskap och erfarenhet som finns här är fantastisk.

Jag odlar mina klematisar strax utanför Uppsala - österut, i år har regnet uteblivit - mycket torrt och mycket varmt. Det har tärt hårt på trädgården och alla växter inklusive klematis. I början av augusti tappade jag tålamodet och klippte resolut ner flera klematisar, alla viticella (Viticella, Justa och Södertälje). Gjorde jag rätt som klippte ner dom i augusti? Justa och Viticella planterades förra året, Södertälje är nog tre år. Ingen av dessa klematisar har varit 'bra' i år - små blommor och allmänt trista. Efter att jag klippt ner dom har det kommit små skott på det avklippta. En annan klematis som visar sin vrånghet är Summer snow - den växer bra men vill inte sätta knopp, den är planterad 2008 och har de första åren frusit ner totalt - i våras blev den kapad vid basen av sork. Jag tappar snart tålamodet med den då den är stor och frodig och tar plats. Ska den få vara med måste den blomma.
Jag har oxå tagit till mig rådet att gödsla med 1 liter hönsgödsel per klematis och ska genomföra detta nästa år.

I år mest motgångar.

Vänligen en modstulen Gunstagubbe
Finn Klematis
Hej!

Det första jag frågar om när jag hör att det inte är
nägon större fart på klematis som har platerats.
Särade Du på rötterna när Du planterade dom?
Planterade Du dom med hoptorvade rötter blir det
ingen fart på dom.
Så till det eviga problemet. Det finns ingen klematis
som heter Summersnow.Men det finns två klematis
som säljes under detta namn. Paul Farges och Vitalba.
Paul Farges klippgrupp 3 skall klippas 15-20 Cm
över marken.
Vitalba klippgrupp 1 skall inte klippas. Klipper man
ner den helt tar det 2 år tills den blommar.
Det verkar som om Du har en Vitalba.

Finn
Kajsa
Här i Västerås har vi också haft extremt torrt liksom ni i Uppsala och även mina klematis har kämpat med värmen och torkan trots att jag tycker själv att jag vattnat mycket men det blir aldrig samma sak som regn. Flera av mina torkade också i sommar och det oroade mig en del, men jag antar det var värmen.
Inte dör dina klematis av att du klippt ner dom, nästa år är dom på banan igen, viticella sorterna är dessutom dom som krånglar minst. Min Summer snow frös i botten de två sista vintrarna och den har inte blommat ännu, sork däremot är väl ett svårare bekymmer, vet ej vad man gör men här finns säkert folk som kan ge dig råd om det.
1 liter gödsel/ klematis skulle jag aldrig hälla på, det räcker med några nävar, om dom inte blommar beror det på något annat.
gunsta
Tack för era svar Kajsa och Finn.

Man kan säga att det finns ett 'före forumet och ett efter' - före forumet begrep jag mycket lite om klematisodling - nu tycker jag att jag har ett visst hum.

Att breda ut rötterna på klematis har jag bara tillämpat på de senast planterade. Alltså är Viticella, Justa och Södertälje 'bara' planterade utan några särskilda omsorger annat än att dom är djupt satta. Södertälje och Justa är dom som bekymrar mig mest. Kan jag gräva upp om och plantera dom igen. Södertälje är vi missnöjda med och den kan nog flyttas till annat ställe - men Justa vill jag helst ha kvar där den står. Viticella kan kanske stå kvar utan uppgrävning den ser stark ut nu och har skjutit fina skott.
Jag har läst detta om Summer snow tidigare här på forumet, tror att det var Finn som skrev det. Svårt det där när man inte vet - skulle jag köpa nu skulle jag självklart se till att veta vilken jag köper. Är någon bättre än den andra?
Kajsa och jag delar den lite trista erfarenheten med torka i år - det är onödigt men svårt att påverka. Man kan inte vattna särskilt mycket eftersom vattnet tryter överallt, vattendrag, brunnar o s v.
Vi verkar oxå ha samma funderingar i fråga om gödsel, jag läste i Matz/Cedergrens vackra bok om mängden hönsgödsel. Verkar så mycket och man undrar hur rötterna påverkas. Oavsett har jag tänkt att nästa år, bära eller brista ska alla mina klematis få den dosen. Nyplanterad som 'gammal'.
Sorken vet jag inte om den kommer i mängder igen, var 'sorkår' här s a s, vi hoppas att katter, ugglor och rävar gör sitt.

Än en gång tack för era fina svar - Vänligen Gunstagubben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon