| |
|
  |
Moderaterna backar....... |
|
|
|
|
20-08-2011, 18:49
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 09:26)  Har du gjort det hittills?  Varför inte ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 19:38
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag förstår inte riktigt varför det är synd om oss pensionärer. En liten höjning av maxbeloppet för medicin är inte mycket att bråka om. Jag är oerhört tacksam att maxbeloppet finns. Jag vet att när min nuvarande gratisperiod går ut så kommer min medicin att kosta mig hela maxbeloppet på en gång. Alltså får jag spara så att jag har pengarna då. Lever jag över mina tillgångar så får jag belåna huset som naturligtvis är betalt. Jag tycker faktiskt att det är billigt att var svårt sjuk i Sverige, möjligen kan det vara kännbart att ligga på sjukhuset. Det kostar 80 kr om dagen. Nu har jag en bra pension och får ut 9 000 kr i månaden efter skatt. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 19:51
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2011, 20:38)  Hej! Jag förstår inte riktigt varför det är synd om oss pensionärer. En liten höjning av maxbeloppet för medicin är inte mycket att bråka om. Jag är oerhört tacksam att maxbeloppet finns. Jag vet att när min nuvarande gratisperiod går ut så kommer min medicin att kosta mig hela maxbeloppet på en gång. Alltså får jag spara så att jag har pengarna då. Lever jag över mina tillgångar så får jag belåna huset som naturligtvis är betalt. Jag tycker faktiskt att det är billigt att var svårt sjuk i Sverige, möjligen kan det vara kännbart att ligga på sjukhuset. Det kostar 80 kr om dagen. Nu har jag en bra pension och får ut 9 000 kr i månaden efter skatt. MVH Jan Lindgren Så bra att du klarar dig bra på din pension det är bara att gratulera. Går det att driva en gård på den pensionen och utan att den genererar någon form av sidoinkomst? Det konstiga är att folk alltid tar sig själva som någon sorts riktlinje och inte förstår att alla andra kanske inte har det likadant.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Där jag bor kostar en hyresrätts 2:a omkring 6000 - 6500kr i månaden. Om man sedan har ytterligare ett par tusen kronor i övriga kostnader är man snabbt uppe i 9000kr per månad. Då har man inte köpt busskort mat eller varit hos doktorn. Bil kan man väl glömma...Gratulerar om du klarar dig på 9000kr i månaden fast jag antar att du inte har många utgifter + bor i ett betalt hus.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 20:37
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Problemet med höga bostadskostnader beror ju på att folk tvunget skall trängas på samma platser. Sprider man ut sig lite så sjunker priserna dramatiskt. Och är man pensionär så har man ju inte ens behov av att vara nära jobben, så då förstår jag verkligen inte varför man skall fortsätta betala överpris för att bo centralt. Det är ju mycket billigare att bo på landet, och då får man både plats för trädgård och får andas frisk luft.
Jag skulle leva som en kung på 9k, och särskilt om jag inte behövt bil för att ta mig till jobbet så jag kunnat göra mig av med den. Om jag kan leva bra med boendekostnader på 1000kr per månad inklusive el, så varför skall jag då betala en massa skatt för att andra skall kunna bo mycket dyrare än mig? Vill man ha mer än det nödvändiga bör man helt enkelt betala det själv.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 20:51
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 21:37)  Problemet med höga bostadskostnader beror ju på att folk tvunget skall trängas på samma platser. Sprider man ut sig lite så sjunker priserna dramatiskt. Och är man pensionär så har man ju inte ens behov av att vara nära jobben, så då förstår jag verkligen inte varför man skall fortsätta betala överpris för att bo centralt. Det är ju mycket billigare att bo på landet, och då får man både plats för trädgård och får andas frisk luft.
Jag skulle leva som en kung på 9k, och särskilt om jag inte behövt bil för att ta mig till jobbet så jag kunnat göra mig av med den. Om jag kan leva bra med boendekostnader på 1000kr per månad inklusive el, så varför skall jag då betala en massa skatt för att andra skall kunna bo mycket dyrare än mig? Vill man ha mer än det nödvändiga bör man helt enkelt betala det själv. Förstår inte vad du menar. Var finns dom billiga bostäderna på landet som du tycker att pensionärer ska bo i? Hur ska skröppliga gamla pensionärer kunna fixa trädgård och hur ska dom ta sig till affären utan bil? För övrigt betalar väl inte du så mycket i skatt eftersom du gör så mycket avdrag och får tillbaka massor. Dessutom så har pensionärer oftast arbetat och betalat en himla massa skatt under oftast fler år än du är gammal. Sluta att jämföra dig själv med andra!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 20:56
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 21:37)  Problemet med höga bostadskostnader beror ju på att folk tvunget skall trängas på samma platser. Sprider man ut sig lite så sjunker priserna dramatiskt. Och är man pensionär så har man ju inte ens behov av att vara nära jobben, så då förstår jag verkligen inte varför man skall fortsätta betala överpris för att bo centralt. Det är ju mycket billigare att bo på landet, och då får man både plats för trädgård och får andas frisk luft.
Jag skulle leva som en kung på 9k, och särskilt om jag inte behövt bil för att ta mig till jobbet så jag kunnat göra mig av med den. Om jag kan leva bra med boendekostnader på 1000kr per månad inklusive el, så varför skall jag då betala en massa skatt för att andra skall kunna bo mycket dyrare än mig? Vill man ha mer än det nödvändiga bör man helt enkelt betala det själv. Vad tror du händer med boendekostnader om alla stadsbor ger sej ut och letar sej en liten stuga på landet med boendekostnader i klass med de du säger dej ha?? Och vad dina resor till jobbet beträffar, vem har sagt att en som bor i stan med cykelavstånd till jobbet vill vara med och finansiera dina avdrag för resorna till jobbet?? Ibland är du mer än lovligt blind för verkligheten utanför dina egna små snäva cirklar.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 20:58
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Jag skulle leva som en kung på 9k, och särskilt om jag inte behövt bil för att ta mig till jobbet så jag kunnat göra mig av med den. Om jag kan leva bra med boendekostnader på 1000kr per månad inklusive el, så varför skall jag då betala en massa skatt för att andra skall kunna bo mycket dyrare än mig? Vill man ha mer än det nödvändiga bör man helt enkelt betala det själv. Fattar inte riktigt hur tanken är med att ta upp att du klarar dej på 1000kr per månaden i boende kostnad? skall dom som inte klarar det bo i en jordkula?
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 21:02
|

Moderator

|
CITAT (Cacki @ 20-08-2011, 21:56)  Vad tror du händer med boendekostnader om alla stadsbor ger sej ut och letar sej en liten stuga på landet med boendekostnader i klass med de du säger dej ha?? Och vad dina resor till jobbet beträffar, vem har sagt att en som bor i stan med cykelavstånd till jobbet vill vara med och finansiera dina avdrag för resorna till jobbet?? Ibland är du mer än lovligt blind för verkligheten utanför dina egna små snäva cirklar. Även med reseavdragen inräknade så går ju staten med plus på grund av all fordonsskatt och bränsleskatt. Cykling kostar enbart pengar, eftersom cykling inte inbringar en enda skattekrona och de skall ändå ha en massa cykelbanor överallt. CITAT (andersen @ 20-08-2011, 21:58)  Fattar inte riktigt hur tanken är med att ta upp att du klarar dej på 1000kr per månaden i boende kostnad? skall dom som inte klarar det bo i en jordkula? Varför skall en person som väljer att leva enkelt behöva finansiera andras luxulösa boenden?
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 21:12
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2011, 20:51)  Så bra att du klarar dig bra på din pension det är bara att gratulera. Går det att driva en gård på den pensionen och utan att den genererar någon form av sidoinkomst? Det konstiga är att folk alltid tar sig själva som någon sorts riktlinje och inte förstår att alla andra kanske inte har det likadant. Hej! Det handlar om att spara i god tid. Man behöver inga jätteinkomster för att betala sitt hus. Ska man däremot gå på krogen och åka på semesterresor utomlands så är det svårt att spara. Det du kallar gård kallar jag för en stor tomt och det går faktiskt att köpa stängsel och lite foder på min pension men att jag klarar mig beror naturligtvis på att jag började spara till ett hus när jag var klar med min utbildning vid 22 års ålder. Jag är väl medveten att en del människor är sjuka i hela sitt liv och då går det inte att lägga undan några pengar. Det finns fall där sjukersättningen är för låg. När jag var långtidssjuk så fick jag i alla fall 15 000 kr i månaden före skatt. Jag är bara ett exempel på att vi pensionärer inte har det så dåligt. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 21:17
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 22:02)  Även med reseavdragen inräknade så går ju staten med plus på grund av all fordonsskatt och bränsleskatt. Cykling kostar enbart pengar, eftersom cykling inte inbringar en enda skattekrona och de skall ändå ha en massa cykelbanor överallt.
Varför skall en person som väljer att leva enkelt behöva finansiera andras luxulösa boenden? Vem bor luxiöst? Vi pratar om normala små lägenheter många av dem byggda långt innan du ens var påtänkt. Finns inte tillstymmelse till lyx. Det går inte ens att hyra en husvagnsplats för såna kostnader du snackar om.Hur mycket bidrar du med till dom?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 21:20
|

Moderator

|
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2011, 22:17)  Vem bor luxiöst? Vi pratar om normala små lägenheter många av dem byggda långt innan du ens var påtänkt. Finns inte tillstymmelse till lyx. Det går inte ens att hyra en husvagnsplats för såna kostnader du snackar om.Hur mycket bidrar du med till dom? Förra månaden med 7458kr i inkomstskatt, ett par tusen i moms, ett par tusen i bränsleskatt och sedan ytterligare någon tusenlapp i övriga skatter
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 21:28
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2011, 22:12)  Hej! Det handlar om att spara i god tid. Man behöver inga jätteinkomster för att betala sitt hus. Ska man däremot gå på krogen och åka på semesterresor utomlands så är det svårt att spara. Det du kallar gård kallar jag för en stor tomt och det går faktiskt att köpa stängsel och lite foder på min pension men att jag klarar mig beror naturligtvis på att jag började spara till ett hus när jag var klar med min utbildning vid 22 års ålder. Jag är väl medveten att en del människor är sjuka i hela sitt liv och då går det inte att lägga undan några pengar. Det finns fall där sjukersättningen är för låg. När jag var långtidssjuk så fick jag i alla fall 15 000 kr i månaden före skatt. Jag är bara ett exempel på att vi pensionärer inte har det så dåligt. MVH Jan Lindgren Och så har du väl en fru antar jag. Fortfarande så finns det massor med fattigpensionärer som aldrig ägt ett hus, aldrig haft någon hög inkomst och därför nu har låg pension. Framförallt gäller det kvinnor så var snäll att sluta generalisera. CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 22:20)  Förra månaden med 7458kr i inkomstskatt, ett par tusen i moms, ett par tusen i bränsleskatt och sedan ytterligare någon tusenlapp i övriga skatter Du kan ju skaffa dig ett boende närmare jobbet eller tvärtom så slipper du bränsleskatt. Dessutom jobbar du ju inte ens hela året och du har själv skrivit att du fick tillbaka 10000-tals kronor på skatten så snacka inte så mycket skit. Moms betalar väl alla, skatt betalar även pensionärer.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 21:33
|

Moderator

|
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2011, 22:28)  Du kan ju skaffa dig ett boende närmare jobbet eller tvärtom så slipper du bränsleskatt. Dessutom jobbar du ju inte ens hela året och du har själv skrivit att du fick tillbaka 10000-tals kronor på skatten så snacka inte så mycket skit. Moms betalar väl alla, skatt betalar även pensionärer. Vad har det med saken att göra? Du undrade hur mycket jag bidrog med.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
När jag blev sjukpensionär flyttade jag ut på landet och fick lägre hyra. Fast bil o bensinkostnaderna åt ju upp det och lite till. Men egen trädgård är ju guld värd även om jag bara hyr. Visst får man prioritera vissa månader när utgifterna skenar men ett litet men träget sparande gör att man alltid klarar sig. Alla månader är ju inte lika tuffa. Så, jo, jag är nöjd och klagar inte över min lott.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 21:37
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 22:33)  Vad har det med saken att göra? Du undrade hur mycket jag bidrog med. Massor har det att göra med saken!Du måste ju se till totalen. Tror inte att du bidrar med en krona till mitt boende eller andras i samma situation.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 22:03
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Stopp nu !
Har ni inte följt fastighetspriserna på sista tiden ?
Det är numera , på väldigt många lantliga platser , dyrare att bo än i stan. För att inte tala om vilka priser det är på fritidshus , en enkel bostad kanske som man tycker skulle passa en pensionär , många gånger är de dyrare än fastigheter för fast boende.
Var hittar man en lantlig liten billig bostad där en pensionär inte måste vara beroende av bil ? En bostad som ligger nära en Vårdcentral eller lasarett ? En bostad dit kommunerna gladeligen bekostar att hemtjänsten gör besök flera gånger om dagen ?
Dessutom måste man väl köpa en lantlig fastighet ? Inte många som går att hyra . Hur får man fram pengar till köp om man i princip , som sjukpensionär , lever ur hand i mun ?
Dessutom ska ju en sjukpensionär betala mer skatt än den som jobbar och därmed finansiera för andra !!!
Börjar tro att en del av er hämtar era argument ur någon gammal sagobok !
Tror ni på sagoslutet där de " levde lyckliga i alla sin levnads dagar " ?
Ibland undrar man om det i dag går ut på att göra sig av med alla som inte har jobb ,kan jobba eller lever på en ynklig pension.
Redigerat av mamamaggan: 20-08-2011, 22:11
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 22:21
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (mamamaggan @ 20-08-2011, 23:03)  Stopp nu !
Har ni inte följt fastighetspriserna på sista tiden ? Det är numera , på väldigt många lantliga platser , dyrare att bo än i stan. För att inte tala om vilka priser det är på fritidshus , en enkel bostad kanske som man tycker skulle passa en pensionär , många gånger är de dyrare än fastigheter för fast boende.
Var hittar man en lantlig liten billig bostad där en pensionär inte måste vara beroende av bil ? En bostad som ligger nära en Vårdcentral eller lasarett ? En bostad dit kommunerna gladeligen bekostar att hemtjänsten gör besök flera gånger om dagen ?
Dessutom måste man väl köpa en lantlig fastighet ? Inte många som går att hyra . Hur får man fram pengar till köp om man i princip , som sjukpensionär , lever ur hand i mun ?
Dessutom ska ju en sjukpensionär betala mer skatt än den som jobbar och därmed finansiera för andra !!!
Börjar tro att en del av er hämtar era argument ur någon gammal sagobok ! Tror ni på sagoslutet där de " levde lyckliga i alla sin levnads dagar " ?
Ibland undrar man om det i dag går ut på att göra sig av med alla som inte har jobb ,kan jobba eller lever på en ynklig pension. Bara att borsta tänderna! Fast en liten undantagsstuga på "gammelpappa bondens" utmarker till en symbolisk summa eller nåt skulle säkert ge en marginal att slarva med tandborstningen ibland också.... Hemtjänst, vem behöver det?? "RUT" i stugan nästgårds kan väl skjutsa en till krogen så att man kan äta billigt också...i alla fall snart.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 23:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Tyvärr är det ju så att den som aldrig varit yrkesarbetande får en mager pension. Där hjälper inga ATP-reformer till. Garantipension är vad staten kan ge. Den har alltid legat på gränsen till existensminimum. Så kommer verkligheten att se ut så länge det finns garantipensionärer. Hade jag inte haft hyfsade ATP-poäng vete skam om jag kunnat leva som jag gör. Ett arbete i ryggen gör enorm skillnad.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 23:32
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (mamamaggan @ 20-08-2011, 23:03)  Dessutom ska ju en sjukpensionär betala mer skatt än den som jobbar och därmed finansiera för andra !!!
Börjar tro att en del av er hämtar era argument ur någon gammal sagobok ! Tror ni på sagoslutet där de " levde lyckliga i alla sin levnads dagar " ? Halaj! Öhh, vänta nu, det där med nationalekonomi är knepigt. Men sjukpensioner? Var kommer de pengarna ifrån? Är inte det pengar som vi som arbetar lägger åt dem som inte kan arbeta, via skattesedeln? Helt OK, i min bok. Men jag blir nyfiken: vad eller vilka är det som sjukpensionerarna finansierar? //T
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|