Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Moderaterna backar.......
          mamamaggan
          Inlägg 21-08-2011, 00:02
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Tapio @ 21-08-2011, 00:32) *
          Halaj!

Öhh, vänta nu, det där med nationalekonomi är knepigt.
          Men sjukpensioner? Var kommer de pengarna ifrån?
          Är inte det pengar som vi som arbetar lägger åt dem som inte kan arbeta, via skattesedeln?
          Helt OK, i min bok.

Men jag blir nyfiken: vad eller vilka är det som sjukpensionerarna finansierar?

//T

De som har pension i dag har väl arbetat de också , eller ? Tror du verkligen att de aldrig arbetat och betalat in till pensionssystemet ?

Sjukpensionärer är tillsammans med t ex arbetslösa de som får betala mest skatt i dagens samhälle och de pengarna går till några andra , eller hur ? Men du kanske tror att sjukpensionärer inte betalar skatt ?

En sjukpensionär har betalat in till en försäkring precis som man gör med t ex en bilförsäkring. Då fungerar systemet precis som vilket annat försäkringssystem som helst .

Likartat är det för en " vanlig " pensionär.

Om någon som har bilförsäkring får sin bil stulen så får h*n ut pengar på försäkringen , pengar som alla som har försäkring i samma bolag får vara med och betala. Klagar folk då över att de får vara med och betala för andra ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2011, 07:32
          Länk hit: #122

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (mamamaggan @ 21-08-2011, 01:02) *
          De som har pension i dag har väl arbetat de också , eller ? Tror du verkligen att de aldrig arbetat och betalat in till pensionssystemet ?

Sjukpensionärer är tillsammans med t ex arbetslösa de som får betala mest skatt i dagens samhälle och de pengarna går till några andra , eller hur ? Men du kanske tror att sjukpensionärer inte betalar skatt ?

Tar man 100kr från skattesystemet och betalar tillbaka 50kr, så blir resultatet -50kr. Att man skall behöva betala skatt på pensioner och A-kassa är märkligt, det vore bättre att betala ut nettosumman på en gång.

Citera
          andersen
          Inlägg 21-08-2011, 08:01
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 08:32) *
          Tar man 100kr från skattesystemet och betalar tillbaka 50kr, så blir resultatet -50kr. Att man skall behöva betala skatt på pensioner och A-kassa är märkligt, det vore bättre att betala ut nettosumman på en gång.

ångrar inlägget.

Redigerat av andersen: 21-08-2011, 08:02

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2011, 08:02
          Länk hit: #124

Moderator

CITAT (andersen @ 21-08-2011, 09:01) *
          Men dom andra försäkringarna då?tex om du skall ha ersättning för att din bil har blivit stulen, skall det vara en nettosumma där åxå?

Man betalar väll inte skatt på försäkringsutbetalningar? Eller gör man det, jag har aldrig fått någon utbetalning, jag får som vanligt bara betala in sad.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 21-08-2011, 09:41
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Du Huggorm, du verkar ha väldigt svårt att ta ett litet steg utanför ditt eget ego. Du lever likt en tonåring, bara precis här och nu och tänker inte på att du själv åldras och med det riskerar att råka ut för något på vägen genom livet, som t.ex "arbetslöshet eller sjukdom. Förstår du inte hur sånt snack som du håller på med skulle ställa till med för dej själv om/när du själv råkar illa ut? Skulle alla tänka som du så "kan du hälsa hem" den dagen.

Det låter på dej som att du bara tar för givet att du skulle ha det så här bra om inte generationer före dej hade bäddat för dej genom att vara med att bygga upp t.ex det försäkringssystem som vi har idag. Det är bl.a de som är äldre idag, som knegat och betalat in skatt till de starka statsfinanserna vi har, så att unga människor som du kan gå och känna sej trygg genom att få vara med och ta del av systemet. Visst är du med och fyller på men än har du inte hunnit bidra med speciellt mycket (detta oavsett om du så hade hade varit en höginkomsttagare av största mått).
          Hur långt skulle dina besparingar räcka tror du, även om du hade fått stoppa de ynkliga kronorna som du hittills hunnit bidra med i egen ficka istället för att betala skatt, om du t.ex råkar krocka med en älg under dina långa "fartdårefärder" till jobbet? Om du skulle behöva avancerad sjukvård? (För ens några bra vägar att köra på med viltstängsel och annat hade du ju naturligtvis inte kunnat räkna med, de pengarna har ju gått till cykelbanor istället enligt dej.) Hade dina besparingar räckt t.ex till hela den stab med sjukvårdspersonal och till all den medicinska utrustning som kanske hade behövts till din 24-timmarsvård? "Med 2 armar i paket och benfrakturer så att du inte ens klarar av att ta dej till toa och pissa själv, med käkfrakturer och spräckta tarmar så att du inte hade kunnat få i dej föda på vanligt sätt" osv osv. Det behöver inte ens handla om ett ev fortsatt livslångt handikapp förrän dina pengar hade tagit slut, inse det lille pôjk! Det här är saker man kan råka ut för redan som ung snabbare än du tror om du har otur. Vill du att vi andra bara lämna dej i sticket då?

Och vidare, om alla hade ditt egotrippade sätt att tänka, hur motiverad tror du då att en pensionär som redan själv har både utbildning, barnafödande och yrkesliv överstökat, att vara med och betala skatt för att underlätta livet för dej? Naturligtvis ska de egna inbetalda skattepengarna användas för att trygga den egna ålderdomen och inte gå till snorvalpar som har hela livet på sej att betala in skatt till den egna framtiden. Vem tusan bryr sej om barnbidrag, skolor och nya vägar då?? "Jag klarar mej nog med det som redan finns mitt liv ut", är det så man ska tänka den dag man blir gammal?

Väx upp nån gång, din bortskämda snorvalp! Var tacksam att alla inte resonerar som du för då hade du fått gå en sjuhelsikes strävsam framtid tillmötes som den ynka grovarbetare du är!!

Redigerat av Cacki: 21-08-2011, 09:59

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2011, 10:02
          Länk hit: #126

Moderator

CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 10:41) *
          Du Huggorm, du verkar ha väldigt svårt att ta ett litet steg utanför ditt eget ego. Du lever likt en tonåring, bara precis här och nu och tänker inte på att du själv åldras och med det riskerar att råka ut för något på vägen genom livet, som t.ex "arbetslöshet eller sjukdom. Förstår du inte hur sånt snack som du håller på med skulle ställa till med för dej själv om/när du själv råkar illa ut? Skulle alla tänka som du så "kan du hälsa hem" den dagen.

Det låter på dej som att du bara tar för givet att du skulle ha det så här bra om inte generationer före dej hade bäddat för dej genom att vara med att bygga upp t.ex det försäkringssystem som vi har idag. Det är bl.a de som är äldre idag, som knegat och betalat in skatt till de starka statsfinanserna vi har, så att unga människor som du kan gå och känna sej trygg genom att få vara med och ta del av systemet. Visst är du med och fyller på men än har du inte hunnit bidra med speciellt mycket (detta oavsett om du så hade hade varit en höginkomsttagare av största mått).
          Hur långt skulle dina besparingar räcka tror du, även om du hade fått stoppa de ynkliga kronorna som du hittills hunnit bidra med i egen ficka istället för att betala skatt, om du t.ex råkar krocka med en älg under dina långa "fartdårefärder" till jobbet? Om du skulle behöva avancerad sjukvård? (För ens några bra vägar att köra på med viltstängsel och annat hade du ju naturligtvis inte kunnat räkna med, de pengarna har ju gått till cykelbanor istället enligt dej.) Hade dina besparingar räckt t.ex till hela den stab med sjukvårdspersonal och till all den medicinska utrustning som kanske hade behövts till din 24-timmarsvård? "Med 2 armar i paket och benfrakturer så att du inte ens klarar av att ta dej till toa och pissa själv, med käkfrakturer och spräckta tarmar så att du inte hade kunnat få i dej föda på vanligt sätt" osv osv. Det behöver inte ens handla om ett ev fortsatt livslångt handikapp förrän dina pengar hade tagit slut, inse det lille pôjk! Det här är saker man kan råka ut för redan som ung snabbare än du tror om du har otur. Vill du att vi andra bara lämna dej i sticket då?

Och vidare, om alla hade ditt egotrippade sätt att tänka, hur motiverad tror du då att en pensionär som redan själv har både utbildning, barnafödande och yrkesliv överstökat, att vara med och betala skatt för att underlätta livet för dej? Naturligtvis ska de egna inbetalda skattepengarna användas för att trygga den egna ålderdomen och inte gå till snorvalpar som har hela livet på sej att betala in skatt till den egna framtiden. Vem tusan bryr sej om barnbidrag, skolor och nya vägar då?? "Jag klarar mej nog med det som redan finns mitt liv ut", är det så man ska tänka den dag man blir gammal?

Väx upp nån gång, din bortskämda snorvalp! Var tacksam att alla inte resonerar som du för då hade du fått gå en sjuhelsikes strävsam framtid tillmötes som den ynka grovarbetare du är!!
          Nu börjar det likna något biggrin.gif En del grejer har du fått om bakfoten, men det var en kul sammanfattning i alla fall

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-08-2011, 10:08
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 10:41) *

bravo.gif bra skrivet.

CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:02) *
          Nu börjar det likna något biggrin.gif En del grejer har du fått om bakfoten, men det var en kul sammanfattning i alla fall

Har någon fått något om bakfoten så är det du!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2011, 10:12
          Länk hit: #128

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 21-08-2011, 11:08) *
          Har någon fått något om bakfoten så är det du!

Då vill jag påminna om att vi har en borgerlig regering dominerad av moderater, och att vänsterpartiet knappt klarar 4%-spärren.

Citera
          Cacki
          Inlägg 21-08-2011, 10:16
          Länk hit: #129

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:02) *

Ibland anar jag att de urbota dumma åsikter du skriver om endast är för att provocera och få igång debatt och inte alls är det du egentligen tycker. Är det det du tror att jag fullständigt har gått på? För i så fall kan jag upplysa om att den tanken i alla fall har slagit mej åtskilliga gånger, men man vet ju aldrig. Sådana dårar som tänker som det du uttrycker, dom finns!

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-08-2011, 10:25
          Länk hit: #130

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:12) *
          Då vill jag påminna om att vi har en borgerlig regering dominerad av moderater, och att vänsterpartiet knappt klarar 4%-spärren.

Vad har det med dina egotrippade åsikter att göra?

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2011, 10:33
          Länk hit: #131

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 21-08-2011, 11:25) *
          Vad har det med dina egotrippade åsikter att göra?

Jag är inte ensam om mina åsikter, medan de vänsterorienterade är en ganska gles skara

CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 11:16) *
          Ibland anar jag att de urbota dumma åsikter du skriver om endast är för att provocera och få igång debatt och inte alls är det du egentligen tycker. Är det det du tror att jag fullständigt har gått på? För i så fall kan jag upplysa om att den tanken i alla fall har slagit mej åtskilliga gånger, men man vet ju aldrig. Sådana dårar som tänker som det du uttrycker, dom finns!

Skulle du skriva en så långt och genomarbetat inlägg som det ovan om du inte trodde jag var uppriktig? Vore det värt en halvtimmes arbete då?

Citera
          Cacki
          Inlägg 21-08-2011, 10:34
          Länk hit: #132

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:12) *

Du tycks glömma att socialdemokraterna också finns och hur starka de är! Hjälp till att rösta bort sabotörerna istället för att fega och vända kappan efter vinden då! Visa att det finns lite stake i dej vettja! Tillsammans är vi starka vet du väl, det har historien visa förr...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2011, 10:35
          Länk hit: #133

Moderator

CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 11:34) *
          Du tycks glömma att socialdemokraterna också finns och hur starka de är! Hjälp till att rösta bort sabotörerna istället för att fega och vända kappan efter vinden då! Visa att det finns lite stake i dej vettja! Tillsammans är vi starka vet du väl, det har historien visa förr...

Förr hette det ju att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk

Citera
          Cacki
          Inlägg 21-08-2011, 10:37
          Länk hit: #134

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:33) *
          Jag är inte ensam om mina åsikter, medan de vänsterorienterade är en ganska gles skara
          Skulle du skriva en så långt och genomarbetat inlägg som det ovan om du inte trodde jag var uppriktig? Vore det värt en halvtimmes arbete då?

JA!! Det finns som sagt fler lättlurade dårar som inte kan se längre än näsan räcker än du.... flirting.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2011, 10:41
          Länk hit: #135

Moderator

CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 11:37) *
          JA!! Det finns som sagt fler lättlurade dårar som inte kan se längre än näsan räcker än du.... flirting.gif

Tänk om jag faktiskt kan se längre än näsan räcker? Glöm inte att peak oil snart är här, och då kommer det bli svårt för folk att behålla sin höga levnadsstandard. Vi lever redan nu över världens tillgångar, och var och en bör begränsa sitt konsumerande till ett minimum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-08-2011, 10:43
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:33) *

Vem är vänsterorienterad?

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 21-08-2011, 10:48
          Länk hit: #137

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:41) *
          Tänk om jag faktiskt kan se längre än näsan räcker? Glöm inte att peak oil snart är här, och då kommer det bli svårt för folk att behålla sin höga levnadsstandard. Vi lever redan nu över världens tillgångar, och var och en bör begränsa sitt konsumerande till ett minimum.

Där har vi samma åsikter även om jag inte tror att det behöver gå riktigt så illa att vi kommer att behöva dra ner på levnadsstandarden så långt, om vi låter utveckling och forskning gå sin gilla gång.
          Däremot tycker jag att vi alla ska hjälpas åt, även de som sitter på klirret....

Redigerat av Cacki: 21-08-2011, 10:50

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-08-2011, 10:48
          Länk hit: #138

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:41) *

Säg det till dom som inte redan tvingas begränsa sitt konsumerande till ett minimum istället för att ge dig på sjuk- och fattigpensionärer.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 21-08-2011, 11:58
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Huggorm, du är lite rolig du för att du är så himla splittrad. Ditt tänk om den egna privatekonomin kontra dina politiska åsikter.
          De tu kan aldrig mötas.
          Det roligaste är att du inte inser det själv.

Redigerat av Anma: 21-08-2011, 11:59

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2011, 12:06
          Länk hit: #140

Moderator

CITAT (Anma @ 21-08-2011, 12:58) *
          Huggorm, du är lite rolig du för att du är så himla splittrad. Ditt tänk om den egna privatekonomin kontra dina politiska åsikter.
          De tu kan aldrig mötas.
          Det roligaste är att du inte inser det själv.

Hur menar du? Att jag inte personligen gynnas av borgerlig politik vet jag, men man måste se en större helhet och ha visioner.

Citera

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 13:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon