Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Moderaterna backar.......
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2011, 15:55
          Länk hit: #61

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (mamamaggan @ 17-08-2011, 23:06) *
          Här kan ni se vilken skatt man betalar http://www.skatteverket.se/download/18.6fd...skatt_30_33.pdf

De som betalar mest är bl a de som har pension men ännu inte fyllt 65 t ex sjukpensionärer , även arbetslösa betalar mer än andra..

58% är det högsta som jag hittar, det får man betala om man har en månadslön på 2,5 miljoner. Får man betala mer än 58% om man har pension före 65 års ålder, eller om man är arbetslös? Eller om man är låginkomsttagare? Jag begriper inte riktigt hur ni menar som anser att dessa får betala mer än höginkomsttagarna? confused.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2011, 16:04
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

I praktiken betalar nästan ingen så hög skatt. Höginkomsttagare har stora möjligheter att minska sin skatt genom skatteplanering.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 18-08-2011, 16:54
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (herkules @ 17-08-2011, 21:25) *
          sitt inte och tro, ta reda på fakta och kom igen sen.

Ja, gör det! Ta reda på fakta menar jag.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2011, 16:57
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

De flesta noll-taxerare finnns bland dessa höginkomsttagare! Huggorm att kunna leva som du och bara jobba några månader per år och ändå ha så mycket avdrag och få tillbaka så mycket på skatten tyder på att du inte är en vanlig inkomsttagare utan har något som vanligt folk inte har. Då är det jäkligt lätt att sitta och gapa om hur bra fattiga människor har det. no.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 18-08-2011, 17:25
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 17:57) *
          De flesta noll-taxerare finnns bland dessa höginkomsttagare! Huggorm att kunna leva som du och bara jobba några månader per år och ändå ha så mycket avdrag och få tillbaka så mycket på skatten tyder på att du inte är en vanlig inkomsttagare utan har något som vanligt folk inte har. Då är det jäkligt lätt att sitta och gapa om hur bra fattiga människor har det. no.gif

Det du hävdar ovan är det något du verkligen vet? Om ja, hur kommer det sig att du har så god insyn i andras ekonomi? Är det oförskämt att anta att du inte har en aning om hur mycket skatt andra betalar?
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2011, 17:39
          Länk hit: #66

Medlem

Det är självklart olika hur mycket folk betalar i skatt men du tror väl inte på allvar att låginkomsttagare kan smita ifrån skatt på samma sätt som höginkomsttagare. D kan väl själv bidra med fakta istället för nedlåtande kommentarer.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2011, 17:39
          Länk hit: #67

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 17:57) *

Just i fjol när jag kunde dra av så mycket så jobbade jag faktiskt sju eller åtta månader. Och då som elektriker, ett helt vanligt svenssonyrke. Men lättaste sättet att få ordning på sin ekonomi är faktiskt att minska utgifterna. Att höja inkomsterna är mycket jobbigare.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2011, 17:45
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 18:39) *
          Just i fjol när jag kunde dra av så mycket så jobbade jag faktiskt sju eller åtta månader. Och då som elektriker, ett helt vanligt svenssonyrke. Men lättaste sättet att få ordning på sin ekonomi är faktiskt att minska utgifterna. Att höja inkomsterna är mycket jobbigare.

Ingen vanlig arbetare har avdragsgilla utgifter i den omfattning som du har, om man lever som du, så det finns antagligen annat bakom. Det du inte betalar in måste tas av någon annan skattebetalare.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2011, 18:11
          Länk hit: #69

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 18:45) *
          Ingen vanlig arbetare har avdragsgilla utgifter i den omfattning som du har, om man lever som du, så det finns antagligen annat bakom. Det du inte betalar in måste tas av någon annan skattebetalare.

Avdrag för dubbelt boende samt en väldig massa mil gör gott. Medelsvensson kan också dra av rätt mycket för låneräntor, men den förmånen har "tyvärr" inte jag.

Citera
          Gita
          Inlägg 18-08-2011, 18:19
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 18:39) *
          Det är självklart olika hur mycket folk betalar i skatt men du tror väl inte på allvar att låginkomsttagare kan smita ifrån skatt på samma sätt som höginkomsttagare. D kan väl själv bidra med fakta istället för nedlåtande kommentarer.

Vill du ha fakta:gå in på www.skatteverket.se, där hittar du fakta dvs. skattetabeller.
          Kollade just, min kollega och jag har i princip samma lön per timme men jag jobbar heltid och kollegan halvtid.Jag betalar drygt 36% i skatt, kollegan ca 25 %. Är det rättvist? Tycker inte det, tycker att skatten borde beräknas på timlönen.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2011, 18:23
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 19:11) *
          Avdrag för dubbelt boende samt en väldig massa mil gör gott. Medelsvensson kan också dra av rätt mycket för låneräntor, men den förmånen har "tyvärr" inte jag.

Ja det är ju lite märkligt eftersom du skryter om att du i princip bor gratis i din stuga och jämför dina utgifter med normalfolk i övrigt.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2011, 18:29
          Länk hit: #72

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 19:23) *
          Ja det är ju lite märkligt eftersom du skryter om att du i princip bor gratis i din stuga och jämför dina utgifter med normalfolk i övrigt.

Folk får väll anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Om jag drar på mig fasta utgifter på 20.000kr per månad, tycker du synd om mig också då?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2011, 18:39
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 19:29) *
          Folk får väll anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Om jag drar på mig fasta utgifter på 20.000kr per månad, tycker du synd om mig också då?

Självklart inte men du tycker ju inte att det finns några fattiga människor dvs såna som tvingas leva på i princip existensminimum. Inbillar du dig att fattigpensionärer har råd med medicin, tandvård utan att leva på havregrynsgröt?

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2011, 18:57
          Länk hit: #74

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 19:39) *
          Självklart inte men du tycker ju inte att det finns några fattiga människor dvs såna som tvingas leva på i princip existensminimum. Inbillar du dig att fattigpensionärer har råd med medicin, tandvård utan att leva på havregrynsgröt?

Ja det inbillar jag mig, vi har ju faktiskt högkostnadsskydd...

Citera
          Anma
          Inlägg 18-08-2011, 19:20
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 18-08-2011, 19:19) *
          Vill du ha fakta:gå in på www.skatteverket.se, där hittar du fakta dvs. skattetabeller.
          Kollade just, min kollega och jag har i princip samma lön per timme men jag jobbar heltid och kollegan halvtid.Jag betalar drygt 36% i skatt, kollegan ca 25 %. Är det rättvist? Tycker inte det, tycker att skatten borde beräknas på timlönen.
          Gita

Eller så kan du välja att gå ner i lön så att du betalar samma skatt.

flirting.gif

Citera
          merlin68
          Inlägg 18-08-2011, 19:24
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Hur fungerar högkostnadsskyddet?

Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3000 kronor. Sedan får du ersättning för
          •50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor
          •85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Om tandläkaren skulle ha tagit ut ett högre pris än referenspriset för någon åtgärd som ingick i behandlingen hade din kostnad blivit högre

Hur kan du tro att en pensionär med garantipension ska ha råd med tandvård??? confused.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 18-08-2011, 19:27
          Länk hit: #77

Medlem

Är det rättvist att en sjuk som har en inkomst på 10000 före skatt betalar över 800 mer i skatt än en som är frisk med samma inkomst?

Citera
          Gita
          Inlägg 18-08-2011, 19:32
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Anma @ 18-08-2011, 20:20) *
          Eller så kan du välja att gå ner i lön så att du betalar samma skatt.

flirting.gif

Jamen självklart kan jag välja att jobba halvtid. Inte så lyckat ur samhällsekonomisk synpunkt dock. vad tror du skulle hända om alla valde att halvera sin arbetstid?
          Det jag ville visa på var att de som jobbar mest också betalar mest i skatt.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 18-08-2011, 19:36
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Gita @ 18-08-2011, 19:19) *
          Gita

Men i sak håller jag faktiskt med dig. Jag tycker att skatten ska vara platt. Oavsett hur mycket man tjänar eller om man är sjuk, pensionär, arbetstagare eller arbetslös. Dessutom bör man slopa alla avdrag, sänk skatten i överlag istället så att det blir samma lika för alla.

CITAT (Gita @ 18-08-2011, 20:32) *
          Jamen självklart kan jag välja att jobba halvtid. Inte så lyckat ur samhällsekonomisk synpunkt dock. vad tror du skulle hända om alla valde att halvera sin arbetstid?
          Gita

Jag sa i för sig inget om att gå ner i tid. Jag pratade om att gå ner i lön. smile.gif
          Men jag skojade, det var därför jag petade dit ett flirting.gif

CITAT (Gita @ 18-08-2011, 20:32) *
          Gita

Förresten, det har inte att göra med hur mycket man jobbar. Det har att göra med hur mycket man tjänar. En som tjänar 15000 före skatt på en heltid betalar lika mycket i skatt som en som tjänar 15000 på en halvtid.

edit: skrev fel.

Redigerat av Anma: 18-08-2011, 19:37

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2011, 19:38
          Länk hit: #80

Moderator

CITAT (Anma @ 18-08-2011, 20:27) *
          Är det rättvist att en sjuk som har en inkomst på 10000 före skatt betalar över 800 mer i skatt än en som är frisk med samma inkomst?
          Arbetslinjen kallas det, det skall löna sig att arbeta.
          CITAT (Anma @ 18-08-2011, 20:34) *
          Men i sak håller jag faktiskt med dig. Jag tycker att skatten ska vara platt. Oavsett hur mycket man tjänar eller om man är sjuk, pensionär, arbetstagare eller arbetslös. Dessutom bör man slopa alla avdrag, sänk skatten i överlag istället så att det blir samma lika för alla.

Avdragen infördes ju för att ta bort orättvisor, så det vore dumt att ta bort dem. Plattskatt är dock ingen dum idé, tänk bara på alla miljarder i minskad byråkrati som skulle sparas.

Citera

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 23:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon