Hejsan alla!
Nu är det snart dags för min andra säsong som växthusägare och jag har redan planerat innehållet i detalj, det blir ungefär ett dussin olika tomatsorter (bla ett par specialimporterade från USA), lite gurka och fem-sex olika sorters chili (som jag redan har sått).
Men i alla fall, inne i växthuset känns det inte särskilt fräscht just nu. Det behövs nog en rejäl omgång med såpa och högtryckstvätten (på lågt tryck). Men eftersom jag fick nån slags mögel på tomaterna förra året (missade det där med fläkt :-( ) så är jag riktigt orolig för att det skall drabba mig även i år.
Jag har läst i Åke Truedssons tomatbok och tomatblad att han rekommenderar att köpa en deciliter svavel på apoteket och bränna av det i en burk med nån slags brännare under. Är det någon som provat det?
När jag var på Apoteket så frågade som, vilken sorts svavel vill du ha? Inte vet jag..... "tomatmögelsdödarsvavel" kanske? Nån som vet?
Dessutom, jag har ju två vinrankor i växthuset, en i varje hörne. De är ju bara ett år gamla och således har jag klippt ned dom till typ 30 cms pinnar. Så man skulle nog ganska lätt kunna täcka dom med tjock byggplast som man gräver ned runt dom. Skulle det räcka som skydd för svaveloset tror ni?
All slags feedback uppskattas!
--------------------
---------------------------- Fredrik, NOL, Zon II-III
|