Hejsan alla!
Nu är det snart dags för min andra säsong som växthusägare och jag har redan planerat innehållet i detalj, det blir ungefär ett dussin olika tomatsorter (bla ett par specialimporterade från USA), lite gurka och fem-sex olika sorters chili (som jag redan har sått).
Men i alla fall, inne i växthuset känns det inte särskilt fräscht just nu. Det behövs nog en rejäl omgång med såpa och högtryckstvätten (på lågt tryck). Men eftersom jag fick nån slags mögel på tomaterna förra året (missade det där med fläkt :-( ) så är jag riktigt orolig för att det skall drabba mig även i år.
Jag har läst i Åke Truedssons tomatbok och tomatblad att han rekommenderar att köpa en deciliter svavel på apoteket och bränna av det i en burk med nån slags brännare under. Är det någon som provat det?
När jag var på Apoteket så frågade som, vilken sorts svavel vill du ha? Inte vet jag..... "tomatmögelsdödarsvavel" kanske? Nån som vet?
Dessutom, jag har ju två vinrankor i växthuset, en i varje hörne. De är ju bara ett år gamla och således har jag klippt ned dom till typ 30 cms pinnar. Så man skulle nog ganska lätt kunna täcka dom med tjock byggplast som man gräver ned runt dom. Skulle det räcka som skydd för svaveloset tror ni?
All slags feedback uppskattas!
Apoteket säljer förmodligen endel hudkrämer och annat som innehåller svavel. Men det man skall elda är det rena grundämnet svavel man skall ha. Det brukar också kallar svavelblomma och är ett gult pulver. Men jag undrar ju vad apoteket kan tänkas ta betalt för det? Man utvinner svavel genom att pumpa ner vattenånga i marken i områden som innehåller rent svavel, detta sker naturligt i anslutning till vulkaner.
När man eldar svavlet så skall man se till att hålla sig ute ur växthuset, annars riskerar man mycket alvarliga skador på lungorna! Förr eldade man ju svavel i syltburkar för att sterilisera dem. Jag vet inte heller hur lätt det är att få eld på det, ev måste man tända det genom att elda något organiskt material.
Förövrigt så består svartkrut av: 75 % salpeter (KNO3), 15 % kol och 10 % svavel (viktprocent).
Åsa, mälardalen zon 2
03-03-2004, 09:28
Jag var på färghallen i Bålsta för ett par veckor sedan och de sålde rent svavel där. 750g har jag för mig kostade runt 70kr så det var inte speciellt dyrt. Det var en brun kartong och stod bland div. kemikalier på hyllan. Jag köpte inget men jag lade det på minnet ifall jag skull få användning av svavel mot svampsjukdomar.
ThomasJ
03-03-2004, 10:24
Jag läste också detta i det blad man fick med tomatfröna från Åke.
Jag har ju inte "invigt" mitt växthus ännu, så det kanske är onödigt, men det kan kanske inte skada heller. Så jag funderar också på att göra det.
Det stod väl att det inte fick vara något i växthuset under ett dygn efter det man har bränt svavlet..
//Thomas
Om det är fuktigt så borde svaveldioxiden kunna lösa sig i vatten(droppar) och bilda svavelsyra. Så järnföremål riskerar att bli utsatta för korrosion, så det kanske bör vara torrt?
TeliaNet
03-03-2004, 12:51
hej.
alldeles riktigt.
Svavel+Syre=Svavelsyra.
det ger extremt sur miljö, kanske kring 4 på den logaritmiska ph skalan.
inte ens citroner skulle klara ett sådant klimat.
du får desutom mängder av svavelbakterier.
använd gasolförbränning för det ger H2O+CO2 dvs vatten och koldioxid som växterna vill ha.
om det är mögel du vill ha bort vädra mer och sätt in en värmefläkt.
Gossen Ruda
03-03-2004, 21:43
Om jag nu kommer ihåg rätt från kemilektionerna så bildas svaveldioxid (SO2) när svavel brinner i luft. Denna kan sedan reagera med vatten och då bildas svavelsyrlighet (H2SO3). Om däremot svaveldioxiden oxiderat till svaveltrioxid (SO3) och denna sedan reagerar med vatten bildas svavelsyra (H2SO4). Ren svavelsyra angriper inte järn men det gör den om den blir lite utspädd.
TeliaNet
03-03-2004, 23:31
så kanske det är.
men då är du ju inte rudad!
MRLINDELL
04-03-2004, 09:34
Jag skulle absolut inte elda med svavel, varför förorena ett växthus om valet mellan "förorenat" och "otjänligt för odling" inte föreligger?
Lösningen på många problem är trots allt biologiska. Får man bladlöss - fixa nyckelpigor ect etc
Det är onödigt att grisa ner sitt eget växthus som är så litet i förhållande till de stora kommersiella odlarna som kanske tar till liknade åtgärder pga deras problem där tid/ekonomi är så ofantligt mycket större.
Grönalger, mossa, en del flugor, spinn och mycket annat försvinner inte med svavel. Och om något skulle försvinna är det tillbaka lika fort som man sätter tillbaka växterna.
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2004, 10:00
Så hemskt tror jag inte svavel är. Svavelmedlet Kumulus som används mot svampsjukdomar på växter är ju godkänt för KRAV-odlingar.
MRLINDELL
04-03-2004, 19:43
Ja men det eldas väl inte?
ThomasJ
04-03-2004, 20:16
Så här skriver Åke i sitt brev.
CITAT
Odling i växthus.
Innan vi tar ut plantorna i växthuset är det viktigt att detta tvättas rent, gärna med såpa. Man kan också
bränna av lite svavel (gult pulver – apotek, kemikaliehandel) i en burk. Sätt upp burken mellan ett par
stenar eller på en ställning. Placera en mindre burk med rödsprit under. Sätt fyr. Svavlet kommer att
förångas och oxideras till svaveldioxid. Gå inte in i växthuset den dagen utan låt allt vara stängt. Redskap
av järn ska inte vara där vid behandlingen. Den höga dosen av svaveldioxid dödar alla kryp i växthuset
och även svampsporer på ytan. Du kan inte ha växter i växthuset när du gör detta.
Åke Truedsson, 2004
Det kanske förklar lite mer..
/Thomas
MRLINDELL
04-03-2004, 21:09
Jag betraktar det ändå som lätt hysteriskt, än mera med ett sprillans nytt växthus. Jag skulle fortfarande avstå. Det är betydligt viktigare att ha rätt typ av jord som är ren, att odla i rena hinkar eller dyl, att ha rätt temperatur & luftfuktighet.
Inget svavel i världen hjälper mot ett dåligt klimat. Tänk på att det mesta skräpet forslar vi själva dit. Ekologisk odling utan tillsatser av gifter mm (även om man får) anser jag väldigt onödig och tar bort lite av det där tydliga med att man inte använt några som helst bekämpningsmedel eller farliga saker. Svavlingen hjälper troligtvis bara en vecka eller kort tid, sedan börjar processen om.
ThomasJ
04-03-2004, 21:43
Det kanske det är, man vill ju bara att säsongen skall börja på bästa möjliga sätt.. Jag tar och struntar i detta denna ggr och tar och skrubbar ur växthuset ordentligt.
//thomas
Solstrålen
07-03-2004, 13:52
Bränn inte av svavel i växthuset!!
Av erfarenhet vet jag att det kan vara skadligt för såväl jord, människa som växter!!
Tvätta ordentligt med såpa istället!
Yo Solstrålen, på vilket sätt fick du erfarenhet av att svavel var skadligt? Berätta gärna.
Jag köpte faktiskt en burk (ca 500 gram) svavelblomma på Apoteket för 110 kronor. Men jag har gått och tvekat lite på om jag verkligen skall bränna av den. Funderar på att bara köra högtryckstvätt och såpa nu när det ändå bara är andra säsongen.
I helgen lyckades jag få tag på ett parti begagnade och lite kantstötta markstenar/marktegel som jag börjat lägga i mitt växthus. Wow vilket lyft alltså, det blir verkligen snyggt!!!
tomaten
03-04-2004, 22:56
Enda syftet med att bränna svavel i sitt växthus då det gäller tomat är enbart att bekämpa mjöldagg som syns som gråvita fläckar på tomatplantans blad.Svalingen dödar inte mjöldaggen men sätter stopp på dess vidare spridning och utveckling.Rent svavelpulver används,svavlet blir flytande och förångas vid relativt låg temperatur så det är helt onödigt att använda nån form av öppen eld,använd bara nåt som alstrar lite värme,själv har jag använt en 100w halogen lampa med en liten burk ovanpå där jag placerar svavlet,kom bara ihåg att inget brännbart material finns allt för nära.Nackdelen med svavlandet är att du måste fortsätta med det hela säsongen eller åtminstone tills du märker att mjöldaggen ger med sig,fläckarna bleknar då.Riskerna med svavlandet ur hälsosynvinkel bedömmer jag som minimala du behöver ju inte vistas i växthuset så länge förångningen pågår och det är lätt att vädra ut.
UPPFÖLJNING: Jag brände aldrig av något svavel....
Var alldeles för orolig för att mina vinrankor skulle ta skada!
Så nu har jag nästan ett kilo svavelblomma liggande. Nåt annat kul mer än krut man kan göra med det?
Lilla hjärtat
21-03-2010, 19:07
Hej!
Intressant tråd. Jag har gått och funderat på samma sak sedan jag gick med i tomatklubben i slutet av förra sommaren. Frågade min svärfar, som mer eller mindre växte upp i sin pappas växthus - han var yrkesodlare. Enligt svärfar ska det inte vara någon fara att ha kvar till exempel vinstockar. Han påstår att de lät rosorna vara kvar. Men det är absolut ingenting jag skulle våga lita på.
Mitt växthus monterades förra sommaren och jag har också två vinstockar. Det är dem jag är orolig för - har också funderat på att täcka med byggplast. Jag är också fundersam på hur färgen som profilerna är lackade med reagerar om svavel skulle brännas.
I stället för att bränna tömde jag och maken växthuset i höstas. Skrubbade allting - till och med "skårorna" mitt i profilerna med växthussåpa (vad det nu är för skillnad mellan det och vanlig såpa?). Gjorde detta både ut- och invändigt och sköljde med massor av varmt vatten. Det i kombination med den här iskalla vintern tror jag har tagit död på det mesta - hoppas det i alla fall.
Växthustvätt (ångrar nästan sista meningen 
Vänligen
//Linda
Jag har "bränt" svavel i hönshuset för att sanera ohyra och det försvinner snabbt efter vädring. Jag har inte tänkt på att man kan göra det i växthuset. För tre år sedan fick jag in potatisbladmögel på tomaterna i växthuset och trots såprengöring så var det likadant året därpå. Ifjol odlade jag inga tomater men har tänkt göra det i år. Så jag testar nog svavel trots att jag har en vinranka. Den har ju inte slagit ut än så den tar knappast skada.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.